Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Jeg er 158 cm og veier snart 75 kg. Altså er jeg overvektig. Jeg sliter med de ekstra kiloene etter mine svagerskap. Jeg vil gjerne ned i vekt, men får det ikke til. Jeg er alene med to små barn, jeg har ganske dårlig økonomi så jeg jobber MYE. Hjemmekontor på kvelden og ute på jobb om dagen (med barn i barnehagen). Jeg har ingen til å passe barna så jeg kommer meg egentlig ikke så mye ut om ikke det er noe spesielt så jeg kan få avtalt skikkelig på forhånd. Det jeg har gjort til nå er: Har en skritteller hvor jeg går 10 000 skritt hver dag. Går til og fra jobb, og tar noen omveier når jeg henter i barnehagen, butikken osv for å samle skritt. Dette går ganske fint. Jeg spiser stort sett sunt, dvs: ca to-tre skiver grovt brød til frokost. ca to skiver til lunch, vanlig middag (kylling med ris, poteter og kjøtt, fiskeboller, pasta med kylling, fisk og ris.....) Så pleier jeg å spise kveldsmat ca to skiver brød eller tre knekkebrød. Jeg drikker aldri brus og saft, men drikker en del kaffe med melk. Godterier er kun i helga, men det hender kanskje det blir litt mye (ca en halv pose chips i allefall) I helgen prøver jeg og barna og være ute å leke, jeg samler også skritt da. Men jeg går ikke ned i vekt. hvorfor ikke? Kanskje jeg burde trene mer, men jeg får rett og slett ikke tid. Noen flinke folk der ute som har noen gode råd?
Inx Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Jeg er 158 cm og veier snart 75 kg. Altså er jeg overvektig. Jeg sliter med de ekstra kiloene etter mine svagerskap. Jeg vil gjerne ned i vekt, men får det ikke til. Jeg er alene med to små barn, jeg har ganske dårlig økonomi så jeg jobber MYE. Hjemmekontor på kvelden og ute på jobb om dagen (med barn i barnehagen). Jeg har ingen til å passe barna så jeg kommer meg egentlig ikke så mye ut om ikke det er noe spesielt så jeg kan få avtalt skikkelig på forhånd. Det jeg har gjort til nå er: Har en skritteller hvor jeg går 10 000 skritt hver dag. Går til og fra jobb, og tar noen omveier når jeg henter i barnehagen, butikken osv for å samle skritt. Dette går ganske fint. Jeg spiser stort sett sunt, dvs: ca to-tre skiver grovt brød til frokost. ca to skiver til lunch, vanlig middag (kylling med ris, poteter og kjøtt, fiskeboller, pasta med kylling, fisk og ris.....) Så pleier jeg å spise kveldsmat ca to skiver brød eller tre knekkebrød. Jeg drikker aldri brus og saft, men drikker en del kaffe med melk. Godterier er kun i helga, men det hender kanskje det blir litt mye (ca en halv pose chips i allefall) I helgen prøver jeg og barna og være ute å leke, jeg samler også skritt da. Men jeg går ikke ned i vekt. hvorfor ikke? Kanskje jeg burde trene mer, men jeg får rett og slett ikke tid. Noen flinke folk der ute som har noen gode råd? Har du mulighet til å gjøre om på kostholdet? Feks. slik at det inneholder mer protein og mindre karbohydrater? Hvis ikke er nok løsningen å mosjonere mer, sykling, svømming, rask gange o.l 30-40 min 4-5 ganger i uka.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Takk for raskt svar. Jeg datt desverre av lasset med en gang. Proteiner og Karbohydrater?? Jeg vet jeg ikke er særlig flink til dette med mat. For meg er det liksom ja-mat og nei-mat om du skjønner. Grovt brød er sunt liksom.. Hva kan jeg spise istedenfor? Det som jeg liker ved å spise grovt brød er at det er svært mettende. Jeg sliter virkelig med å få tid til å trene mer slik situasjonen er nå.
Quirky Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Hvis du vil gå ned i vekt, og holde den nye, lavere vekten, bør du lære deg endel om kosthold- om så bare det grunnleggende. De grove brødene du får kjøpt i dagligvarebutikkene er ofte ikke så sunne. Fedon-brød er det beste alternativet, men også inntak av dette bør begrenses. Proteiner metter veldig godt, om du bytter ut morgenbrødskivene med en omelett og lunch-skivene med en salat full av proteiner (for eksempel), blir du nok mett. Anbefaler deg å gå til innkjøp av en eller flere bøker om kosthold, den svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulun har gitt ut mye bra.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Takk for svar. Ja jeg burde sikker lære meg mer om kosthold. Omelett og salat skal jeg kunne klare. Tar gjerne imot flere forslag på hva jeg kan spise istedenfor brødskiver
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 Gode proteinkilder er f.eks. magert kjøtt fra svin, storfe, kyllling og kalkun, egg som nevnt, cottage cheese, bønner, fisk og soya, for å nevne noen. Skikkelig grove rugbrød metter godt i små mengder og har lav glykemisk indeks. Havregrøt kokt på vann eller like deler vann og melk anbefales ofte som en mettende frokost som gir langsomme karbohydrater. Den kan spises med litt frukt og kanel, bær eller syltetøy med lavt sukkerinnhold. Ris og pasta bør byttes ut med fullkornsvarianter, og ikke spises så ofte. Rotgrønnsaker metter bedre og gir færre karbohydrater enn poteter. Bruk skummet eller ekstra lett melk i kaffen, hvis du ikke klarer å kutte melk. Spis litt mindre til hvert hovedmåltid og spis grønnsaker eller frukt i små mellommåltider. Drikk masse vann. For at du skal gå ned i vekt, bør du være i aktivitet på et nivå som gjør at du blir svett og andpusten, helst minimum 45 minutter minst 3 ganger i uka. Jeg har gått ned ca 1/2 kg i uka med å spise på denne måten, kombinert med mosjon (raske gåturer og litt styrketrening på stuegulvet) 3 ganger i uka. Det var mine tips, lykke til!
Quirky Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 Takk for svar. Ja jeg burde sikker lære meg mer om kosthold. Omelett og salat skal jeg kunne klare. Tar gjerne imot flere forslag på hva jeg kan spise istedenfor brødskiver Ta en tur innom lavkarbo.no, der vil du finne mange alternativer, samt generell informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 En annen mulighet enn lavkarbo, er å følge grunnprinsippene som statens ernæringsråd anbefaler, og at energiinntaket i løpet av en dag fordeles slik: 50-60 % Karbohydrater (brød, ris, pasta, grønnsaker, frukt... osv) 15-20 % proteiner (kjøtt, fisk, egg, ost, linser... osv) 25-30 % fett (sunt fett, mest mulig flerumettet fett) Personlig inntar jeg 50% karbohydrater, 20 % proteiner, og 30 % fett. Når det gjelder karbohydrater, finnes det 3 typer: raske karbohydrater (f.eks sukker og loff), nøytrale karbohydrater (de fleste grønnsaker), og langsomme karbohydrater (grovt brød, epler, bønner, melk osv) . Fordelingen skal da være mest mulig langsomme karbohydrater som gir en jevn blodsukkerøkning, og langsom reduksjon. At du spiser mye grovt brød er veldig bra, men jeg anbefaler deg å bake det grove brødet selv, fordi mye av det vi tror er grovt fra butikken egentlig er halvgrovt eller fint. Bytt gjerne ut en av skivene med noe proteinrikt pålegg... omelett, egg, fiskepudding, kylling, karbonader osv Jeg liker rådet: Spis frokost som en konge, lunsj som en prins, middag som en hertug, og kvelds som en fattigmann.... at størstedelen av energien inntas tidlig på dagen. Men det du også bør tenke på, er at du kanskje med det tempoet du har i løpet av dagen spiser for lite. Sjekk ut det!
BlackAcid Skrevet 11. august 2009 #9 Skrevet 11. august 2009 Nå er jeg ikke en av disse NEI- og JA-mat folkene.. Jeg driter i hva jeg spiser og hva som er i det.. Når det er sagt gikk jeg ned over 10kilo på ca7mnd, uten å trene ekstra, uten å spise "riktig" (dvs mindre karbohydrater og mer protein) og uten å bruke andre metoder enn dette: Jeg var 162 og veide 71,5kg, nå er jeg ca 59 og har holdt vekten i over 8mnd.. 1. Jeg begynte med at jeg bevist ikke spiste meg mett på 14dager.. Jeg sultet ikke, men var heller aldri mett. - da krymper magesekken og man bli fortere mett, altså spiser man automatisk mindre. 2. Jeg kutta ut meningsløs knasking.. Det er faktisk ganske mye rart man putter i seg i løp av en dag om man tenker etter.. Men jeg spiste det jeg hadde lyst på som ofte er typisk NEI-mat. Jeg drakk øl, spiste chips og koste meg.. Tenkte ikke mye over slankingen forutenom neste punkt, som jeg fortsatt lever etter: 3. Nå passer jeg på at jeg ikke spiser meg ubehagelig mett, og småspiser i løp av dagen.. Faste måltid og minst mulig mat før leggetid.. For de som kommer med at jeg har høyforbrenning kan bare glemme det.. Jeg har på ingen måte høyforbrenning..
Kenneth199 Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 blackaid, da har du jo endret kostholdet hvis du gjorde slikt som du sier. Mindre kalorier, kuttet ut all små knasking. Kan si litt om mine egne erfaringer om kosthold som gjelder enten om du vil opp, ned eller beholde vekten. 1. Les deg til kunnskap om hva karbohydrater, protein, fett og litt om næringstoffer. Lær deg all basisen om hva du putter i deg. Hva gjør store mengder salt? Hva er insulin nivå? osv. 2. Sette seg ned en kveld og lese på embalasjen til forskjellige matvarer og finne ut hva de består av. Finne ut om noe kan byttes ut med mer sunne alternativer. Nøtter for eksempel inneholder mye sunt fett og det blir det mye kalorier av. 3. Vurdere å tilberede maten på en annen måte, f eks. istedet for å steke maten på pannen i margarin så går det an å steke i olje eller varme maten i komfyren uten olje/margarin. 4. Hvis du er bitt av mat basillen nå så tar du å måler/veier frokosten din og finner ut hvor mye karb/prot/fett den består av samt kalorier. Om noen endringer kan gjøres osv. Da vet du hvor mye du spiser til frokost. Så gjør du det samme med de andre måltidene. Selv har jeg tatt mål av 7-8 forskjellige frokoster som jeg bruker ca samme mengde ingrendienser gang på gang. Skriver ned hva de forskjellige rettene inneholder. 5. Ikke bli hysterisk når det kommer til telling av kalorier. Kroppen bruker forskjellig mengde kalorier hver dag. Utskeiinger blant sunne alternativer er vanligvis ikke så gale som folk skal ha det til, bare det ikke skjer hver dag. En internettside som er verdt å bite merke i er www.næringsinnhold.no et program jeg brukte til å sette sammen måltider er mat på data som er et gratis program laget av matportalen http://matportalen.no/Emner/matpadata Du sier at du ikke har tid til å trene, det går an å trene med sin egen kroppsvekt før du skal dusje. 15min med litt små trening skulle vært fullt mulig å fullføre. Håper at noe av det jeg skrev faller i smak! MvH Kenneth!
BlackAcid Skrevet 11. august 2009 #11 Skrevet 11. august 2009 blackaid, da har du jo endret kostholdet hvis du gjorde slikt som du sier. Mindre kalorier, kuttet ut all små knasking. Jeg endra jo ikke kostholdet, bare mengden og den meningsløse spisingen utenom faste måltid. Jeg spiste det samme som jeg pleide.. Har aldri vert noe på søtsaker - så det som forsvant i når jeg kutta ut små knaskingen var stort sett frukt, nøtter og gulerøtter..
Chanel.No5 Skrevet 11. august 2009 #12 Skrevet 11. august 2009 Les litt her om kosthold: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1148 http://www.lommelegen.no/321820/spis-rett Ang. trening så anbefaler jeg deg å lese litt på www.iform.no www.trening.no
Pooh Skrevet 12. august 2009 #13 Skrevet 12. august 2009 Ser du spiser mye brød. Hva har du på skiva, da? Hvis du bruker mye smør, nugatti, syltetøy, fet ost, leverpostei, salami osv, bør du bytte det ut med sunnere alternativer som kokt egg, makrell i tomat, kalkun, kylling osv.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 12. august 2009 #14 Skrevet 12. august 2009 Tusen takk alle sammen. Her var det mange gode råd. Ja, jeg spiser nok mye brød, ikke fordi jeg synes det er så utrolig spennende og godt, men det er praktisk. Lettvindt å ha med i matpakka, greit og enkelt når man skal spise frokost. Brødet lager jeg alltid selv, så brødet jeg spiser er grovt brød. Mulig jeg ikke alltid er like flink i pålegget. Det går mest i kjøttpålegg (både kokt skinke og salami), eller ost. Jeg burde kanskje finne på noe annet. Jeg spiser mye brød, fordi det er lettvindt. Brødet baker jeg selv, så det er grovt brød. Men jeg burde kanskje kutte ut salami og leverpostei. Jeg har sikkert tid til å trene 15 min. før jeg dusjer, men hva skal jeg trene? BlackAcid, det hørtes deilig ut å gå ned på den måten, jeg spiser ikke mye mellom måltidene, men det hender nok at jeg spiser meg skikkelig stappmett. Jeg blir så frustrert over proteiner, karbohydrater, prosenter og veiing. Finnes det ikke en side hvor det står hva jeg skal spise som jeg vet hva er, og som ikke tar allverdens tid.
Quirky Skrevet 12. august 2009 #15 Skrevet 12. august 2009 Tusen takk alle sammen. Her var det mange gode råd. Ja, jeg spiser nok mye brød, ikke fordi jeg synes det er så utrolig spennende og godt, men det er praktisk. Lettvindt å ha med i matpakka, greit og enkelt når man skal spise frokost. Brødet lager jeg alltid selv, så brødet jeg spiser er grovt brød. Mulig jeg ikke alltid er like flink i pålegget. Det går mest i kjøttpålegg (både kokt skinke og salami), eller ost. Jeg burde kanskje finne på noe annet. Jeg spiser mye brød, fordi det er lettvindt. Brødet baker jeg selv, så det er grovt brød. Men jeg burde kanskje kutte ut salami og leverpostei. Jeg har sikkert tid til å trene 15 min. før jeg dusjer, men hva skal jeg trene? BlackAcid, det hørtes deilig ut å gå ned på den måten, jeg spiser ikke mye mellom måltidene, men det hender nok at jeg spiser meg skikkelig stappmett. Jeg blir så frustrert over proteiner, karbohydrater, prosenter og veiing. Finnes det ikke en side hvor det står hva jeg skal spise som jeg vet hva er, og som ikke tar allverdens tid. Salamien må vekk, men om du velger de magrere variantene kan du spise leverpostei. Kokt skinke er utmerket slankemat. Men- jeg synes fortsatt at du burde kutte ut en del av brødmaten. En magisk side med oppskriften på lettvint slanking eksisterer ikke...men du kan finne dagsplaner i diverse bøker om ernæring. Denne er veldig god, og du får måltidsplaner for over en måned. Den koster jo så og si ingenting heller.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #16 Skrevet 14. august 2009 sjekk ut www.vektklubben.no Grete Roede sin vektklubb, her kan du registrere deg GRATIS og føre inn det du spiser i løpet av en dag for å se hvor mange kcal du havner på. Ta med ALT! Selv om det høres stress ut så klarer du å veie og regne ut på EN dag - det gir deg en pekepinn på om du får i deg for mye kcal. Du er like høy som meg og vi skal ikke ha så mye mat dessverre.. 1500 kcal holder i massevis hvis du er normalt aktiv og trener noen ganger i uken. Står også masse forslag til oppskrifter og måltider der. Lykke til.
Gjest Supermimz Skrevet 14. august 2009 #17 Skrevet 14. august 2009 (endret) Jeg er 158 cm og veier snart 75 kg. Altså er jeg overvektig. Jeg sliter med de ekstra kiloene etter mine svagerskap. Jeg vil gjerne ned i vekt, men får det ikke til. Jeg er alene med to små barn, jeg har ganske dårlig økonomi så jeg jobber MYE. Hjemmekontor på kvelden og ute på jobb om dagen (med barn i barnehagen). Jeg har ingen til å passe barna så jeg kommer meg egentlig ikke så mye ut om ikke det er noe spesielt så jeg kan få avtalt skikkelig på forhånd. Det jeg har gjort til nå er: Har en skritteller hvor jeg går 10 000 skritt hver dag. Går til og fra jobb, og tar noen omveier når jeg henter i barnehagen, butikken osv for å samle skritt. Dette går ganske fint. Jeg spiser stort sett sunt, dvs: ca to-tre skiver grovt brød til frokost. ca to skiver til lunch, vanlig middag (kylling med ris, poteter og kjøtt, fiskeboller, pasta med kylling, fisk og ris.....) Så pleier jeg å spise kveldsmat ca to skiver brød eller tre knekkebrød. Jeg drikker aldri brus og saft, men drikker en del kaffe med melk. Godterier er kun i helga, men det hender kanskje det blir litt mye (ca en halv pose chips i allefall) I helgen prøver jeg og barna og være ute å leke, jeg samler også skritt da. Men jeg går ikke ned i vekt. hvorfor ikke? Kanskje jeg burde trene mer, men jeg får rett og slett ikke tid. Noen flinke folk der ute som har noen gode råd? Hei på deg! . Jeg vil anbefale å kutte ned på hvete og gjær produkter, og kutte ut alt av sukker (spesielt om du vet du har en candida problem) og usunnt fett. Det vil si, smør,lyspasta lys ris,godteri,potetegull, helmelk,frityrstekt,ferdigpakker ala grandis og toroposer. Det er mye skjult sukker i ferdigmat. Til Kaffen kan du ta 50\50 kaffe og vann. Til frokost rug knekkebrød uten gjær, med masse lyst kjøttpålegg,tomat og agurk og grønt. Vær forsiktig med poteter, ta heller ekstra av de andre grønnsakene. Prøv å kutt ut steking i olje, og lag mat i ovn i stedet. Jeg anbefaler leirgryte om du vil gå ned i vekt! bare prøv, jeg lover det at du vil elske det, ettersom maten blir virkelig smakfull og kjøttet mørt. Laksen smaker himmelsk i denne gryta. Ta en titt på rett diett på fem. Mange gode tips og råd der Hilsen en dame som allerede har gått ned et par klestørrelser, uten å trene noe.. Endret 14. august 2009 av Supermimz
Susan Sto Helit Skrevet 19. august 2009 #18 Skrevet 19. august 2009 Om du har råd til det, ville jeg anbefalt å kjøpe en wii med wii-fit... Supert å trene på hjemme, og du trenger ikke å skaffe barnevakt eller noe. Mye variert trening, og du får strammet opp kroppen samtidig som du bygger muskler. Og muskler øker forbrenningen, så da vil du sansynligvis gå ned i vekt. Fint å trene armene litt også, og ikke bare gå mye. Det er jo en liten investering hvis man har dårlig råd, men det koster ikke SÅ mye, om man kjøper brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå