Gå til innhold

hurghada-erfaringer noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer litt på å dra til Hurghada nå i høst, med ungene våre på 11 og 6 år. Noen som har erfaringer å dele med meg? Vi har tidligere vært på Kreta og vært veldig fornøyd med det, men har lyst til å dra en annen plass denne gangen.

Skrevet

Jeg synes stedet var helt pyton. Var der i fjor. Kjempefint inne på hotellområdet, men ikke utenfor. Kjedelig sted for barn.

Byen er en eneste stor byggeplass. Massevis av bygningsarbeid og halvferdige bygninger rundt omkring. Livet på hotellet er bedagelig og greit, med god service - utenfor hotellet er det ikke nødvendigvis sånn. Det finnes for all del hyggelige egyptere, men svært mange er også ikke det. De er veldig fattige og de tigger og maser mye. Vi hadde opp til 20 stk som hang på oss gjennom halve byen etter mas om penger. De som jobber i butikkene har også litt truende atferd for å tigge penger. Vi ble låst inne på en butikk og slapp ikke ut før vi hadde kjøpt noe til overpris...best å gå i de butikkene som reiseselskapet viser og anbefaler dere, samtidig synes jeg det legger bånd på ferien min at jeg ikke kan gå å gjøre som jeg vil. Egypt er også ganske skittent og hygiene er ikke så mye de har greie på, utenom hotellene som er pålagt strenge krav.

Vil du ha respekt utenfor hotellet, dekk deg også litt til, skuldre og knær skal helst ikke synes - selv om nordmenn ofte gir blaffen i å respektere andres kultur. Nå er de vant til turister og jeg merket ikke før jeg fikk på meg en t-skjorte at da ble menn stort sett mer hyggelige.

Mulig andre har hatt strålende opplevelser, og det hadde jeg også på hotellet og deres område. Men ikke utenom.

Skrevet

Fra kreta til egypt er kanskje litt stor overgang? Dessuten ville ikke jeg tatt med barn til egypt. Hurghada er ikke en pen by, sånn at dere ikke blir skuffet om dere drar dit. Litt sånn spøkelsesaktig med alle de halvferdige blokkene og hotellene i mur som står overalt.

Det er ikke spesielt rent der og man kan bli veldig dårlig av maten, spis på hotellet så er dere trygge. Hotellene har høy standard, men det er det eneste. Det er også et totalt mannsdominert samfunn og de har ikke spes. høye tanker om nordeuropeiske damer, jeg så ingen egyptiske kvinner i gatene, butikkene eller noe sted.

Derimot var det veldig flott å reise og se kongenes dal. Bortsett fra tiggerne som vi måtte flykte unna. Hold godt på veska for å si det sånn. Cruise på Nilen var også fint, selv om bøndene som bor ved elva både går på do, bader og lager mat av samme vann..

Gå heller for Spania, Italia, Portugal,Bulgaria eller kanskje Tyrkia hvis dere vil

oppleve noe annerledes. Tyrkia er mer spesielt enn Hellas hvis du ikke velger de aller største turistmålene. Herlig, fargerik kultur og masse å oppleve og gjestfrie folk. Selgerne maser litt,slik som i Egypt, men med minus 80 i forhold. Du slipper unna med et smil i Tyrkia, i Egypt kaster de deg ut og fordømmer deg fra butikken hvis du ikke går med på handelen (som stort sett koster 50ganger det varen er verdt). :-)

Gjest Solsikke
Skrevet

Jeg må bare si meg enig med de svarene du allerede har fått. Anbefaler ikke å dra dit. Det eneste jeg syns var bra med turen dit var snorklingen i rødehavet, og utflukt til Kongenes dal. Der vi bodde i Hurghada fikk vi ikke fred selv på hotellet. Der var det folk som kom hver eneste dag og skulle selge oss forskjellige aktiviteter/utflukter, massasje osv. De ga seg ikke lett heller, tok ikke nei for et svar.

Har derimot hørt mer positivt om Sharm El Sheik, men dere må uansett være forberedt på mye tigging, mas fra folk som skal selge osv.

Gjest kenneth
Skrevet

I mine øyne et stort høl. Jeg fikk bakoversveis og midtskill på én gang. Byen er som nevnt en byggeplass. Ikke noe å se. Digre høl i asfalten, høye fortauskanter. Søppelet flyter. Innpåslitne folk. Ikke et sted for kontemplasjon, for å si det sånn. Jeg har ikke barn selv, men Hurghada er neppe et ideelt sted å ta med barn.

Det skal visstnok være fint å dykke der, men på land var det på ingen måte fint. Hotellene har hver sin "kake" av stranda, og du kan derfor ikke rusle der sånn helt uten videre. Det er mange fancy hoteller der, som sikkert har det meste man trenger - hvis man synes det er greit å dra til Afrika for å oppholde seg på et hotell.

Det arrangeres diverse utflukter, men steder som Luxor og Kairo er mange timer med buss unna.

Hva med Mallorca? Jeg har vært der flere ganger (sykkelferie på våren), og bodd stort sett i Alcudia. Det er et relativt barnevennlig sted med en fantastisk strand.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Det blir tur til Kreta igjen, da vet jeg ihvertfall hva vi kommer til :)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Byen er helt jævlig. Er nok helt fint om du tar et all-inclusive hotell og ikke beveger deg ut i "sivilisasjonen". UTROLIG flott å dra på utflukter til f.eks Luxor med kongens dal etc, snorkle og badeturer ut på Rødehavet. Kan vel også kombineres med cruise på Nilen som er en av mine store drømmeturer ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...