Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant en pulsklokke (fra Polar) hjemme som jeg har prøvd litt i dag, og lurte på om noen av dere som kanskje kan litt mer om puls og sånt kan si noe om resultatene.. Stroppen med pulsmåleren er litt stor for meg, og siden jeg ikke vet hvor den egentlig skal sitte, så satt jeg den rett under sportsbhen, siden det var det eneste stedet den satt stramt nok. Er det samme hvor den er så lenge den måler?

Når jeg satt i sofan og slappet av og så på tv lå pulsen som regel mellom 60-75, det laveste jeg så var 58, og høyeste var på over 200 (men det har nok med at stroppen satt litt løst, og må ha slidd litt :S)

Når jeg gikk rundt for å gjøre meg klar til løpetur, var pulsen på ca 100, kanskje mot 110. Er det normalt med så "høy" puls når man bare pusler litt rundt?

Sener jogget jeg i ca ti minutter. Jeg jogget ca to kilometer, jeg har ikke noe problem med å løpe langt (og ganske rolig) men å løpe i fort joggetempo klarer jeg ikke lenge. I dag løp jeg da fort (for meg i alle fall). I begynnelsen på pulsen på 165-175, og den siste halvdelen var pulsen på 175-185. Maks var 191. Hva sier dette om formen min, for det sier vel noe? Og i hvilket sjikte burde man ligge med plusen når man prøver å trene kondisjon?

Håper noen kan se litt på dette og kanskje gi meg noen svar, vet ikke om det er så mye å si siden jeg ikke kan dette med å følge med på pulsen :P Hvis det har noe å si så er jeg en jente på 22 år som veier ca 55 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.google.no/search?hl=no&q=pu...3%B8k&meta=

Du bør finne makspulsen din for den er individuell. Før du vet den er det vanskelig å bruke pulksklokke til å styre treningen.

Hvilepulsen er en indikasjon på hvor bra formen er - den skal være så lav som mulg. Synes hvilepuls på 50-tallet høres ok ut. Helst bør den måles påmorgenen før du gjør noe som helst.

Skrevet
Jeg fant en pulsklokke (fra Polar) hjemme som jeg har prøvd litt i dag, og lurte på om noen av dere som kanskje kan litt mer om puls og sånt kan si noe om resultatene.. Stroppen med pulsmåleren er litt stor for meg, og siden jeg ikke vet hvor den egentlig skal sitte, så satt jeg den rett under sportsbhen, siden det var det eneste stedet den satt stramt nok. Er det samme hvor den er så lenge den måler?

Nei, hvis den sitter litt skjevt vil du nok fremdeles få et tall på klokken, men det vil være helt galt. Jeg opplever at i begynnelsen av sykkelturen, før jeg blir svett, så tørker spyttet jeg gned inn, og plutselig har jeg 240 i puls i følge klokken. Det har jeg selvsagt ikke når jeg puster ganske uanstrengt.

Når jeg gikk rundt for å gjøre meg klar til løpetur, var pulsen på ca 100, kanskje mot 110. Er det normalt med så "høy" puls når man bare pusler litt rundt?

Jada, det er fullstendig normalt.

Sener jogget jeg i ca ti minutter. Jeg jogget ca to kilometer, jeg har ikke noe problem med å løpe langt (og ganske rolig) men å løpe i fort joggetempo klarer jeg ikke lenge. I dag løp jeg da fort (for meg i alle fall). I begynnelsen på pulsen på 165-175, og den siste halvdelen var pulsen på 175-185. Maks var 191. Hva sier dette om formen min, for det sier vel noe? Og i hvilket sjikte burde man ligge med plusen når man prøver å trene kondisjon?

Dette sier meg at du trener alt for hardt. Alle som driver med utholdenhetsidretter, syklister, skiløpere og vanlige løpere, har moderat intensitet, dvs. 50-70% av makspuls, på det meste av treningen sin. Hvis vi bruker tommelfingerregelen for makspuls så er din makspuls 220 - 22 = 198. Da bør du ligge mellom 130 og 150 på langkjøring, du kan ta noen intervaller der du kjører opp til 170, men ikke noe særlig mer. Det gir ikke noe særlig treningsutbytte å ligge på over 90% av makspulsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...