Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #21 Del Skrevet 13. august 2009 Synes ikke dette er verre enn alle de foreldrene som utnytter systemet ift. syke barn....Der er det mange som skaffer seg noen ekstra dager fri pr. år..... Hvordan skal en forresten trekke grenser hva angår egenmeldingsgrunner?? Noen går på jobb med 40 i feber, andre holder seg hjemme med vond hals og hodepine. Vil dere påstå at de sistnevnte skulker? For ikke å snakke om alle som sykemelder seg i hytt og pine for rygg-og skulderplager som fint kunne arbeidet for det osv. osv osv. Hadde sistuasjonen vært en annen hvis ts i stedet for å ta en langweekend i utlandet hadde tatt seg en tur på hytta ved sjøen eller en hel dag på shoppingsenter? Skal situasjonen være den at en ikke har lov å forlate huset hvis en har tatt seg en egenmelding? Nei,rull inn og pass heller på dere selv!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 13. august 2009 #22 Del Skrevet 13. august 2009 Dersom man har en psykisk lidelse er selvdiagnosisering ikke måten å gjøre det på. Så for deg som sliter med psyken foreslår jeg at du oppsøker behandling for det. Dersom du reiser til utlandet vil nok dette oppfattes som skulk i og med at en tur til utlandet ligner veldig på det man vanligvis definerer som ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malina Skrevet 13. august 2009 #23 Del Skrevet 13. august 2009 Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok heller bedt om noen dager permisjon uten lønn, slik at jeg kunne dra til syden. Hadde aldri hatt samvittighet for å bruke egenmeldingsdager/sykemelding som ferie.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 13. august 2009 #24 Del Skrevet 13. august 2009 Synes ikke dette er verre enn alle de foreldrene som utnytter systemet ift. syke barn....Der er det mange som skaffer seg noen ekstra dager fri pr. år..... Det er ingen i denne tråden som har sagt at det er ok å bruke syke barn som unnskyldning. Det er jo et klart eksempel på skulk. Hvordan skal en forresten trekke grenser hva angår egenmeldingsgrunner?? Noen går på jobb med 40 i feber, andre holder seg hjemme med vond hals og hodepine. Vil dere påstå at de sistnevnte skulker? Nei, for dette er sjelden "planlagt" fravær. For ikke å snakke om alle som sykemelder seg i hytt og pine for rygg-og skulderplager som fint kunne arbeidet for det osv. osv osv. Her finnes det sikkert de som utnytter situasjonen. Noen kunne kanskje hatt en gradert sykemelding (noen % sykemeldt) kombinert med behandlinger. Andre kan ha sterke smerter som reduserer livskvaliteten så sterkt at jobbing er vanskelig. Hadde sistuasjonen vært en annen hvis ts i stedet for å ta en langweekend i utlandet hadde tatt seg en tur på hytta ved sjøen eller en hel dag på shoppingsenter? I henhold til regelverket, ja, fordi den som er sykemeldt plikter å holde seg innenlands. (Men jeg tror jeg forstår hva du mener.) Skal situasjonen være den at en ikke har lov å forlate huset hvis en har tatt seg en egenmelding? Mange sykemeldte har dårlig samvittighet for å bevege seg "ute blant folk" hvis de har en lidelse som ikke synes, nettopp fordi de er redd folk mistenker dem for å utnytte systemet. Nei,rull inn og pass heller på dere selv!! Siden TS stilte et spørsmål, er det ikke unaturlig at det kommer svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 13. august 2009 #25 Del Skrevet 13. august 2009 Synes ikke dette er verre enn alle de foreldrene som utnytter systemet ift. syke barn....Der er det mange som skaffer seg noen ekstra dager fri pr. år..... Synes heller ikke det er værre, eller bedre, en andre som bruker sykedager på en måte som bryter reglene for bruk av sykefravær. Det gjør det ikke rett av den grunn. Hvordan skal en forresten trekke grenser hva angår egenmeldingsgrunner?? Noen går på jobb med 40 i feber, andre holder seg hjemme med vond hals og hodepine. Vil dere påstå at de sistnevnte skulker? For ikke å snakke om alle som sykemelder seg i hytt og pine for rygg-og skulderplager som fint kunne arbeidet for det osv. osv osv. Jeg synes overhode ikke det er feil å bruke egenmeldingsdager for psykisk sykdom, så lenge man ser og kjenner problemene sine så godt at man virkelig tror at kun ett par dager holder for å komme seg dit man må. Synes ikke det er feil å sykemelde seg når man har rygg og skulderplager heller jeg da, i motsetning til deg.... Da jeg kjenner folk med dette som har så mye smerter at du aner ikke. Hadde sistuasjonen vært en annen hvis ts i stedet for å ta en langweekend i utlandet hadde tatt seg en tur på hytta ved sjøen eller en hel dag på shoppingsenter? ja, fordi man KAN dra på hytta eller på shoppingsenter, det er ingen lover og regler som sier at man ikke kan det. At det ikke er feil av en med psykiske problemer å reise til utlandet, er jeg helt enig i, men å bevisst bruke egenmeldingsdager for å dra til utlandet, fordi man selv kanskje tror at det vil gjøre en bra.... det er jeg imot. Tror man virkelig at man helsemessig bør vekk fra der man er, og at det å reise vekk vil være noe helsemessig lurt, så skjønner jeg ikke at man ikke tar det opp med legen sin og får en sykemelding med aksept fra nav om å reise til utlandet. DA er det nemlig lovlig. Skal situasjonen være den at en ikke har lov å forlate huset hvis en har tatt seg en egenmelding? Nei, men situasjonen er den at ved sykefravær, skal man i utgangspunktet ikke forlate landet. Dette må søkes om, av en lege. (ved sykemelding riktignok,men vil ikke egentlig tro at de som betaler oss når vi er borte, mener det er annerledes med egenmelding) Nei,rull inn og pass heller på dere selv!! Dersom TS ønsket at vi alle skulle rulle inn og bare passe på oss selv, tror du hun hadde lagt ut spørsmålet sitt på ett DISKUSJONSFORUM da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #26 Del Skrevet 13. august 2009 Synes ikke dette er verre enn alle de foreldrene som utnytter systemet ift. syke barn....Der er det mange som skaffer seg noen ekstra dager fri pr. år..... ...Og derfor skal det være fritt frem for alle andre å snylte på velferdssystemet også? At noen patetiske mennesker gjør det, rettferdiggjør ikke slike handlinger for andre. Du har misforstått helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gro_* Skrevet 14. august 2009 #27 Del Skrevet 14. august 2009 Hvordan VET du det? Er det likt for alle? og står det noen plass at under egenmelding kan man reise til utlandet, og i sykemelding før nav begynner betalingen? vis gjerne til linker med faktaopplysningene du har om dette, det kunne vært greit å vite sine rettigheter. Jeg var i en situvasjon hvor jeg var langt nede mentalt, dro til legen og forklarte situvasjonen. Hun sykelmeldte meg i 2 uker.Jeg spurte hvordan muligheten var for å besøke min søster i Berlin var..ettersom det var stressende faktorer hjemme. Hun skrev på sykemeldingen at hun trodde dette var til det beste for meg, men da jeg spurte om jeg måtte informere arb.giver ( i og med at de betaler de første 16 dagene) sa hun nei, det har ikke arb.giver noe med. Det bestemmer du selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. august 2009 #28 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg var i en situvasjon hvor jeg var langt nede mentalt, dro til legen og forklarte situvasjonen. Hun sykelmeldte meg i 2 uker.Jeg spurte hvordan muligheten var for å besøke min søster i Berlin var..ettersom det var stressende faktorer hjemme. Hun skrev på sykemeldingen at hun trodde dette var til det beste for meg, men da jeg spurte om jeg måtte informere arb.giver ( i og med at de betaler de første 16 dagene) sa hun nei, det har ikke arb.giver noe med. Det bestemmer du selv. DET er fullt lovlig, men å bruke egenmeldingsdager planlagt til å reise til utlandet, er faktisk ikke det samme!!! Dersom hun da ikke spør arbeidsgiver om det er ok for dem, slik du fikk din lege til å gi beskjed og få ok fra NAV om å dra til utlandet, fordi han mente det ville være best. det er akkurat det jeg ikke skjønner at ikke ts gjør, drar til legen og får sykemelding med tillatelse til å reise ut av landet, dersom dette VIRKELIG er noe hun tror vil hjelpe henne til å komme seg igjennom det hun sliter med. Det er ikke slik at man bestemmer om man kan dra til utlandet selv, selv om man ikke på en sykemeldng trenger å informere arbeidsgiver. Man må nemlig informere nav, noe legen din gjorde, ved å skrive dette på sykemeldingen, som sendes nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå