Gå til innhold

Egenmelding og utenlandstur

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har oversikten :) ?

Jeg jobber i en ia-bedrift og har følgelig rett til å ta ut opptil 8 dager sammenhengende egenmelding.

Har den siste tiden vært en del plaget med psyken og tenker at et lite "miljøskifte" i tillegg til annen ferie kunne vært godt for meg.

Må jeg i den forbindelse opplyse min arbeidsgiver at jeg reiser til utlandet i noen dager?? Tenker at det da i såfall lett kan oppfattes som ren skulk, selv om det absolutt ikke er det....(er klar over at det må oppgis ved sykemelding)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Går dette an, da?

Hvis en er sykemeldt, må en ha tillatelse fra NAV og lege for å reise utenlands.

Hvis de ikke anbefaler det, må du friskmelde deg for den aktuelle perioden.

I dette tilfellet er du jo ikke sykemeldt, og du har derfor ingen som kan "tillate deg" å reise utenlands ifm sykdom. Da jeg var på IA-opplæring for verneombud lærte vi at en av grunnene til at de åtte egenmeldingsdagene i strekk var innført fordi f.eks en influensa kan ta mer enn tre dager å bli frisk fra, samtidig som en sykemelding fra lege virker helt unødvendig i en slik situasjon.

Å bruke egenmeldingsdager for å reise utenlands, såfremt det ikke er en form for behandlingsopphold, virker som misbruk av ordningen. I praksis høres det jo ut som det du egentlig ønsker er en forlengelse av ferien. Dette er ikke intensjonen ved ordningen. Ved misbruk av ordningen, kan den utvidede retten til egenmeldinger trekkes tilbake for enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får profesjonell psykiatrisk hjelp kan en psykolog skrive ut sykemelding til deg og eventuelt anbefale deg et miljøskifte, og da kan du dra utenlands så fremt han/hun viderebringer anbefalingen sin til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener er at en kun kan bruke egenmelding til f.eks luftveisinfeksjoner??

Så hvis en er psykisk syk og har nytte av noen dager fri et par ganger i året må man altså dra til legen å få sykemelding selv om en har egenmeldingsdager igjen??

Hørtes ikke riktig ut i mine ører i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
1. Så det du mener er at en kun kan bruke egenmelding til f.eks luftveisinfeksjoner??

2. Så hvis en er psykisk syk og har nytte av noen dager fri et par ganger i året må man altså dra til legen å få sykemelding selv om en har egenmeldingsdager igjen??

3. Hørtes ikke riktig ut i mine ører i allefall...

1. Utvidet adgang til egenmelding er til for å slippe å oppsøke lege for noe som likevel "går over". Psykdom er som regel i en litt annen kategori.

2. Ja, hvis en ønsker å reise utenlands i denne perioden.

3. Vi er knyttet til helsevesenet i Norge gjennom det norske folketrygdesystemet, slik innbyggere i andre land er knyttet til sitt helsevesen gjennom sitt trygdesystem.

Her er for øvrig en lang lenke med rettsvurderinger.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147709.cms

Jeg er ikke ansatt i NAV, så jeg vet ikke hvordan de ville vurdert det, men som arbeidsgiver i en slik situasjon ville jeg kontaktet NAV med spørsmål om dette kan vurderes som misbruk av ordningen.

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det bør avklares med de som betaler ut sykepengene, slik man gjør når man får dem fra nav. Dersom man har gode grunner går det stort sett greit. Som sjef ville jeg garantert tenkt skulk dersom slikt ikke ble avklart på forhånd, og handlet deretter.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm.... Er det egentlig noe problem tenker jeg...

Hvis du for eksempel tar deg en tur fra onsdag til søndag (hehe) og ringer arbeidsgiver på onsdag morgen og sier du er syk (samt at du blir borte til og med fredag) er det vel ingen som trenger å finne ut av det uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Hmmm.... Er det egentlig noe problem tenker jeg...

Hvis du for eksempel tar deg en tur fra onsdag til søndag (hehe) og ringer arbeidsgiver på onsdag morgen og sier du er syk (samt at du blir borte til og med fredag) er det vel ingen som trenger å finne ut av det uansett?

Flott å oppfordre til misbruk av ordninger, og så kjekt hvis du møter sjefen eller en kollega som tilfeldigvis befinner seg på samme sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å oppfordre til misbruk av ordninger, og så kjekt hvis du møter sjefen eller en kollega som tilfeldigvis befinner seg på samme sted...

Vel....akkurat det må jo trådstarter avgjøre selv hvorvidt hun/han er villig til å ta den risken...

Man trenger forresten heller ikke oppgi årsak til sykefravær på egenmelding (bare svare på om det dreide seg om egen sykdom) Derfor er det ikke viktig om det gjaldt omgansyke eller panikkangst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg jobber i en ia-bedrift og har følgelig rett til å ta ut opptil 8 dager sammenhengende egenmelding.

Har den siste tiden vært en del plaget med psyken og tenker at et lite "miljøskifte" i tillegg til annen ferie kunne vært godt for meg.

Må jeg i den forbindelse opplyse min arbeidsgiver at jeg reiser til utlandet i noen dager?? Tenker at det da i såfall lett kan oppfattes som ren skulk, selv om det absolutt ikke er det....(er klar over at det må oppgis ved sykemelding)

MAN BRUKER EGENMELDING OM MAN ER SYK. Det er ikke forskjell på den og sykemld fra legen når det gjelder å reise ut av landet. du har ikke lov. Og tar du fri på jobben i 8 dager,så har du ikke rett på lønn for de 8 dagene. f..ikke rart de ikke får ned antall sykemeldte med den innstillingen du har. du bidrar med å ødelgge for de som vrkelig er sk.

Du kan si hva du vil hva som feiler de,men det hjelper deg lite. Hvem er det ikke som trenger å komme seg vekk av og til,men vi kan ikke skulke jobben for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det var et tips

Jeg føler meg ganske deppa av det norske sommerværet og kjenner et voldsomt behov for et miljøskifte som innebærer en tur til sydligere og mer solrike strøk. Har ikke flere feriedager igjen men har jo IA-avtale og kan være "syk" i åtte dager, og det passer jo fint til en ukestur til Kreta nå.

Nei, jeg kommer ikke til å gjøre det men noen kan nok finne på å gjøre det, kjedelig å være kledelig brun når man har vært syk en ukes tid men kan alltids skylde på brun uten sol. Og tenke på hva man sier for å ikke å røpe seg må være slitsomt, en utenlandstur med nye opplevelser er jo som skapt til å deles

Det er de få som utnytter systemene som ødelegger for alle de som ikke gjør det. Jeg ville ikke tatt sjansen på å ødelegge det godet vi har her med IA:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved psykisk sykdom KAN det nok tidvis være riktig med annet fravær en å ligge hjemme som når man er syk ellers, MEN, jeg ville aldri følt meg ok med å bruke en egenmelding på å dra ti utlandet dersom dette ikke var noe jeg visste var ok hos arbeidsgiver.

Som flere sier, skal du til utlandet når du er sykemeldt, så må det anbefales fra legen og godkjennes fra nav, som er de som betaler deg når du er syk.

Når du bruker egenmelding, er dette på akkurat samme måte, bare at det ikke er nav som betaler lønna di når du er borte, men arbeidsplassen. Derfor ville jeg enten snakket med arbeidsplassen og forklart hva fraværet var pga og hvorfor du ønsker dette miljøskiftet, eller jeg ville tatt en tur til legen.

Egentlig, ville jeg nok ganske garantert tatt en tur til legen, for dersom en utenlandstur virkelig er det beste for deg akkurat nå, for å hele psyken din slik at du kan komme sterkere tilbake og ikke bli værre, så vil jeg tro at du får sykemelding og anbefaling av legen din. DA ville jeg følt en mye renere samvittighet.

Jeg tenker nok som de andre, dette høres ut som du ønsker en forlenget ferie, og det er misbruk av gode ordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Å planlegge en utenlandstur frem i tid ved hjelp av egenmelding er ikke intensjonen bak egenmeldinger, verken de utvidede i forhold til IA avtale eller de vanlige. Man "planlegger" ikke at neste onsdag er jeg syk så da bruker jeg egenmeldng.

Hvis du ønsker å utvide ferien din på denne måten så får du heller ta ulønnet ferie eller oppsøke lege og se om han vil godkjenne en utenlandstur pga din helse.

Se forøvrig:

Folketrygdloven, § 8

§ 8-27. Tap av retten til å nytte egenmelding

En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring,

b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.

Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.(...)

Selvsagt kan du spørre arbeidsgiver om det er greit at du reiser bort under egenmeldingsperioden, sannsynligheten for at du får nei til dette er rimelig stor. Jeg vil også anta at en påfølgende sykemelding vil bli stilt spørsmål ved av arbeidsgiver.

Samtidig å dra uten å informere arbeidsgiver om at det er dette du har planlagt vil også være risikabelt for da vil du garantert miste retten til fremtidige egenmeldinger dersom du blir oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da spør en heller om fri uten lønn, hvis en ikke har mer ferie elelr noe avspassering tilgode. Et alternativ kan og være å søke om 1 ujes ferie på forskudd for neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei og nei, dette går da ikke ann. Egenmeldingretten kan du bruke når du er syk og ikke har lyst på en liten ekstra ferie og utenlandstur. Ta heller ut noen feriedager uten lønn eller avspassering om du trenger å komme vekk litt. Hadde du vært min ansatt og jeg hadde funnet ut av dette så hadde det vært skriftelig advarsel eller kanskje rett på dør med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gro_*
Hei!

Synes faktisk ikke dette er så ille jeg..du er jo ikke fysisk syk?

Du må da kunne gjøre som du vil da?

DESSUTEN: Det er kun når pengerne kommer fra NAv (etter 16 dager) at de må godkjenne det..før dette er opp til deg selv om du vil dra utenlands.Dette VET jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Synes faktisk ikke dette er så ille jeg..du er jo ikke fysisk syk?

Du må da kunne gjøre som du vil da?

DESSUTEN: Det er kun når pengerne kommer fra NAv (etter 16 dager) at de må godkjenne det..før dette er opp til deg selv om du vil dra utenlands.Dette VET jeg

Hvordan VET du det?

Er det likt for alle? og står det noen plass at under egenmelding kan man reise til utlandet, og i sykemelding før nav begynner betalingen?

vis gjerne til linker med faktaopplysningene du har om dette, det kunne vært greit å vite sine rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch 22: Hvis en ukes "miljøskifte" i utlandet faktisk hjelper såpass på psyken din at du lettere holder ut resten av året, er ikke problemet ditt så stort.

Ærlig talt, man planlegger ikke å sykmelde seg. Holder du ikke ut, så får du heller skaffe deg en skikkelig sykmelding. "Psykisk syke" mennesker som deg gjør det vanskeligere å oppnå aksept for de som virkelig har store problemer.

Det er noe som heter å bite tenna sammen. Eventuelt ærlig og redelig å be om en uke fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Det er arbeidstakere som TS som er med på å undergrave vårt velferdssamfunn. Jeg nekter nesten å tro at noen kan være så dumme å tenke tanken på å gjøre noe så dumt.

Er du lei av jobben, si opp og finn deg noe annet. Er du psykisk syk så skaff deg en sykemelding ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terskelen for å bli sykemeldt er for noen mennesker skremmende lav. Det er slett ikke slik ordningen er ment å skulle brukes, og jeg er sjeleglad for at du ikke jobber på min arbeidsplass, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...