Gå til innhold

Oppskrift på en (veldig) god glutenfri kake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i familien som har glutenallergi og prøvde for en stund siden å lage en sjokoladekake uten noe som helst mel da hun var på besøk. Den ble god på smak, men siden den var uten mel og hadde for mye smør i seg ble det nesten som smør i konsistensen, og det var altså ikke så godt.

Derfor lurer jeg på om den er noen her som vet om en supergod kake jeg kan lage neste gang hun kommer på besøk (hun bor i tyskland og kommer hit for å feire bursdag). Kan gjerne vere uten noen som helst form for mel så lenge den ikke er alt for mye smør/fett i, eller en kake laget av slik glutenfri melblanding (er vel potet/maismel i den?). Er interessert i omtrent alt av glutenfrie kaker, så lenge de er gode :ler:

Er også interessert i andre gode glutenfrie bakster. Er det overhodet mulig å lage f.eks. boller uten gluten? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å bake rullekaker der jeg bytter ut hvetemelet med lik menge potetmel.

Det søte liv har en oppskrift på Mokkarull som er lett å lage, og smaker veldig godt!

Annen glutenfri bakst kan jeg dessverre ikke noe om.

Skrevet (endret)

Snickerskake er litt mektig, og veldig godt!

"Snickerskake

6 eggehviter

5 dl sukker

1 pk Dr. Schär crakers kjeks (knuses)

1 pk peanøtter

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Pisk eggehvite og sukker til marengs.

Knus kjeksen.

Alt det tørre blandes i marengsen.

Ha bakepapir i langpannen og hell i røren.

Stekes ved 180 grader i 30 minutter.

Fyll

6 eggeplommer

100 g melis

2 plater kokesjokolade

1 ts vaniljesukker

100 g margarin

Rør sammen eggeplommer og melis og varm dette på svak varme i en kjele til det tykner.

Ha i sjokolade og vaniljesukker.

Avkjøl fyllet og rør i 100 g margarin.

Smør kremen over kaken."

(Eg er riktig nok usikker på om det er denne oppskrifta som har vorte brukt på den eg har smakt, sidan eg aldri har fått noko konkret svar om den som pappa lagar.)

Edit: Fann forresten oppskrifta på Norsk Cøliakiforening sine nettsider.

Edit igjen: Kanskje litt på sida, men rabarbrapai er også godt. Tant brukar mykje havremjøl og jyttemjøl i den ho lagar.

Endret av Ejala
Skrevet

ostekake med gele lokk

søk på ostekake på www.detsoteliv.no

er en oppskrift av en ostekake med jordbærgele på toppen - den er kjempe god!

I oppskriften står det man skal bruke bixit kjeks til bunnen - men det er fult mulig å kjøpe noen søte glutenfriekjeks å bruke i stedet.. Jeg har ofte brukt noen med litt sjokoladesmak.. husker ikke hva de heter akkurat nå...

Eller er toro sin sjokolade langpanne glutenfri og kjempe god :)

Skrevet

Toro sin langpannekake er kjempegod. -Hvis man tåler hvetestivelse. Hvis man skal spise naturlig glutenfritt, bør man ikke servere den.

hvis du har en veldig god oppskrift som ikke er glutenfri, kan du bytte ut melet med glutenfritt.

Jeg har også med hell brukt oppskrift på glutenfritt sukkerbrød og bare tilsatt kakao i det.

Skrevet

Denne er veldig god, og naturlig glutenfri.

Kroningskake

100 g smør

150 g kokte poteter

300 g sukker

3 egg

200 g malte mandler

½ ts vaniljesukker

½ ts bakepulver

¼ liter kremfløte

Mos de kokte potetene.

Rør smør, poteter og sukker godt sammen. Tilsett så sammenpiskede egg, malte mandler, vaniljesukker og bakepulver.

Ha deigen i en rund kakeform. Stek kaken ved 170 grader i ca. 1 time på nederste rille i ovnen.

Pynt kaken med pisket krem eller server kremen ved siden av.

Hvis hun tåler hvetestivelse (eller du finner et vaniljesauspulver uten det) er denne også god.

Marengsrullekake med jordbær

6 eggehviter

3 dl sukker

1 pose vaniljesauspulver til koking

3 dl kremfløte

en kurv jordbær

litt finhakkede mandler

Pisk eggehviter og sukker stivt. Til slutt vispes vaniljesauspulveret inn. Marengsen fordeles i bakepapirkledt stor langpanne og stekes ved 175 grader i ca 25 minutter. Hvelv kaken ut på et kjøkkenhåndkle, dra av papiret og avkjøl.

Pisk fløten til krem og bre over. Dryss over rensede, oppdelte jordbær og hakkede mandler og rull kaken sammen.

Og så har du denne:

Jamie Oliver's two nut chocolate torte

150 g skoldede mandler

150 g valnøtter

300 g mørk sjokolade

1 ss kakao

250 g smør

100 g sukker

6 egg, delt i plommer og hviter

Finhakk nøttene i food processor. Tilsett sjokolade og kakao og finhakk. Rør smør og sukker hvitt og porøst. Rør inn eggeplommene, en om gangen. Rør inn sjokolade/nøtteblandingen. Stivpisk eggehvitene og vend dem inn. Hell i en smurt 20 cm springform og stek ved 190 grader i ca 1 time. Server med pisket krem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...