Gå til innhold

Kongo-saken

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Annabell_*
Skrevet

Har hele tiden tenkt at de to nordmennene i Kongo var uskyldige men etter å ha sett bildet av en smilende Moland som skuffer blod ut av bilen har jeg mine tvil. De har jo sagt at de måtte flykte for sine liv etter at "noen" drepte sjafæren og dda er det jo rert at det dukker opp et bilde det han er så blid SAMTIDIG som han vasker bilen som er full av blod!!

Hva tror du??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at han andre fortalte en morsom vits.

Skrevet

Enig, det er rimelig spesielt å smile mens man vasker blod etter en drept person (selv om man er i "sjokk"). Det mest spesielle synes jeg er at de har tatt bilde av det...Hvorfor gjør man det?

Jeg tenker at det ikke er umulig at nordmenn utfører drap i utlandet, like fullt som at andre nasjonaliteter gjør det. Vi er ikke mer annerledes enn andre. Det jeg har lurt på, er hva to unge menn gjør i Kongo. De jobbet jo ikke i en hjelpeorganisasjon, og de var ikke på ferie. Så hva gjør man i Kongo da? De måtte da ha en eller annen "business" der, - og det er mistenkelig i seg selv, synes jeg.

Skrevet

Jeg har syntes de var mistenkelige hele tiden og det skal mye til for å overbevise meg om noe annet.

Skrevet

Jeg synes denne saken er helt merkelig.

Jeg har valgt å tro på mye av det de to tiltalte iflg. media har sagt, men nå begynner jeg å lure litt.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det bildet ble tatt. Greit nok at man kan trekke på smilebåndet i en veldig alvorlig situasjon (selv om man ikke smiler/ler av situasjonen), men det bildet da - hva skulle de med det? Fortelle kompiser at de måtte skuffe ut litervis med blod etter å ha smadra ned en kongoleser?

Nå sitter jeg bare igjen med inntrykk av at dette er to unge menn som beveger seg i et eget samfunn hvor de selv definerer reglene. Nesten som om de bare var aktører i et pc-spill.

Jeg tror de får en fair rettssak. Myndighetene der ende varslet norsk UD så snart de ble kjent med saken, og det tyder iallefall ikke på at de vil opptre sånn som de tiltalte frykter.

Skrevet

Jeg har altfor lite informasjon om denne saken til å spekulere i det.

Forøvrig ble det for en stund siden satt fokus på at spekulasjoner i diverse forum og blogger i Norge om denne saken ble presentert som sannheter og bevis av påtalemyndigheten i Kongo.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Det sier seg selv at de er skyldige.

Skrevet

Har vel kanskje trodd litt mer på at de er uskyldig enn at de har gjort det, men dette bildet var ekkelt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de det hele tatt tok det, og vet ikke hvor naturlig jeg syns reaksjonen var. Greit at man er i sjokk, og at man kan le hysterisk i en krise, men hvorfor ta bilde da?

Uansett håper jeg at de får en rettferdig rettsak.

Skrevet
Har hele tiden tenkt at de to nordmennene i Kongo var uskyldige men etter å ha sett bildet av en smilende Moland som skuffer blod ut av bilen har jeg mine tvil. De har jo sagt at de måtte flykte for sine liv etter at "noen" drepte sjafæren og dda er det jo rert at det dukker opp et bilde det han er så blid SAMTIDIG som han vasker bilen som er full av blod!!

Hva tror du??

Jeg tenker at et bilde sier mer enn tusen ord.

Skrevet

Jeg tenker at bildet er helt grusomt, men også at begge sider i saken muligens legger den frem slik de selv ønsker. Altså har jeg ikke tro på at alt kongoleserne sier, samtidig som jeg ikke vil gå i forsvar av nordmennene. Mange spekulasjoner ute og går, og ingen av dem ønsker jeg å gå dypere inn på.

Skrevet

Jeg fikk helt vondt av å se det bildet.. Fysj..

Skrevet

Det -er- helt naturlig å le/glise/smile/flire når man er nervøs. Og et bilde forteller dessverre svært lite. Vil tro det er svært få som ikke har opplevd dette.

Er ikke overrasket over at det eneste dere klarer å få frem er hvor forkastelig vedkommende er.

Skrevet

Om dere leste artikkelen i Aftenpostens nettutgave på lørdag, så la dere kanskje også merke til at det ikke ble stilt et eneste kritisk spørsmål fra journalistens side. Mennene lar seg kun intervjue av Dagbladet og Aftenposten, og grunnen er at de er de eneste mediene som ikke har stilt spørsmål ved saken.

Jeg har aldri vært siktet for noe som helst, men dersom jeg ble siktet for noe så alvorlig som et mord og var uskyldig, så villle jeg benyttet meg av ethvert medium for å renvaske meg. Kritiske spørsmål eller ei! Lokalaviser, riksaviser, radio, tv. Skulle gladelig svart på hvert eneste spørsmål, hva som helst for å bli renvasket.

Hva bildet angår så er det klart man kan le og smile når man er veldig nervøs. Jeg gjør det selv. Men det er jo et voldsomt stort glis... Det jeg reagerer mest på er at de i det hele tatt tar bilde i en sånn situasjon.

Det har vært noe som har skurret i den saken fra begynnelsen av. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Håper for Kongo og mennenes del at det blir en rettferdig rettssak, slik at det ikke er formaliteter å skylde på. Bevises det at de har drept ham, da får de ta den straffen de blir idømt i det landet de blir dømt.

Skrevet

"å ta straffen" betyr å betale de etterlatte pengeerstatninger. Det er slik det fungerer i u-land.

Skrevet
Avskyelig bilde.

:jepp:

enig!

Skrevet
"å ta straffen" betyr å betale de etterlatte pengeerstatninger. Det er slik det fungerer i u-land.

Om alt de blir idømt er å betale erstatning, så får de bla opp. (Om man skal tro faren til den ene, så er HAN villig til å bla opp for dem. Riktignok mot utlevering.) Om de får 40 år i fengsel i tillegg, så får de sitte fengslet der nede. Man får ta i mot den straffen man fortjener, og rette seg etter hvordan det er i akkurat dét landet. Enkelt og greit. :)

Generelt sett: Når man er så dum at man begår kriminelle handlinger, må man forholde seg til lovene i det landet man driter seg ut i. Det blir bare feil å skulle utleveres og dermed skaffe seg fordeler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...