Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han drikker i fridager alt fra 6-18 øl. Han drikker så fort han har mulighet de dagene han jobber, alt fra 2-6 øl ca....

Han er sjeldent full,men blir klart på "godt" humør.

Han er ikke til noe problem når han drikker, skofter aldri jobb, og passer alltid på promille mht jobb og kjøring.

Han er snill og grei mot meg og våres barn.

Altså....drikkingen fører ikke til noen problemer.

Men jeg liker ikke at han alltid drikker, og ikke forann unga til en hver tid!!!!!!

Nå har han hatt ferie i 2 mndr, og har drikket fra han har stått opp til kvelden, alt fra 12 øl og oppover...

Når jeg prøver å snakke med han nekter han så klart for noen problemer og blir heller sur.

Er jeg sær som ber han være alkoholfri av og til, eller har han faktisk ett problem?

Videoannonse
Annonse
Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet
Han drikker i fridager alt fra 6-18 øl. Han drikker så fort han har mulighet de dagene han jobber, alt fra 2-6 øl ca....

Han er sjeldent full,men blir klart på "godt" humør.

Han er ikke til noe problem når han drikker, skofter aldri jobb, og passer alltid på promille mht jobb og kjøring.

Han er snill og grei mot meg og våres barn.

Altså....drikkingen fører ikke til noen problemer.

Men jeg liker ikke at han alltid drikker, og ikke forann unga til en hver tid!!!!!!

Nå har han hatt ferie i 2 mndr, og har drikket fra han har stått opp til kvelden, alt fra 12 øl og oppover...

Når jeg prøver å snakke med han nekter han så klart for noen problemer og blir heller sur.

Er jeg sær som ber han være alkoholfri av og til, eller har han faktisk ett problem?

Han er nok ikke et problem, men levern hans har nok det.

Skrevet

jeg vil helt klart si at han har et problem. Det at han drikker hver gang han har mulighet til det, og lir sint når noen kommenterer det, er klassiske tegn.

Ta kontakt med en organisasjon som kan litt om dette. Da vil du få god hjelp.

Mengden alkohol han heller i seg er heller ikke sunn for lever og hjerne. (Og sikkert noen flere organer.)

Gjest Gjest_tone_*
Skrevet

Jeg måtte lese denne setningen to gg. Han drakk altså fra han sto opp og til han la seg. Du er overhode ikke sær! Og at han drikker foran ungene viser at han har store problemer med å la være.

Som et strakstiltak kan du foreslå at dere skal nå ha to hvite uker! (minst). Altså null alkohol i en periode.

Hvis han har innvendinger mot det, så er det enda et dårlig signal.

http://www.anonymealkoholikere.no/

http://www.al-anon.org/norway/

Skrevet

Ja, han er alkoholiker. Du sier han ikke er noe problem nå, men jeg skal love deg at det kommer det til å bli!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

WOW - hvem i allverden har anledning til å leve slik økonomisk og fysisk?

Om han er alkoholiker eller ikke; sannsynligheten er veldig stor.

Det andre er jo det forfallet han påfører kroppen sin - han blir ikke gammel.

Gjest ei som har levd med rusmisbruker
Skrevet

svaret er enkelt: ja.

det skader ham, det skader deg og aller viktigst: det skader barna deres.

tro aldri noe annet.

Gjest samme situasjon
Skrevet

Jeg har det på samme måte. Og jeg vet ikke hva jeg skal si til han... Det flaueste jeg har vært med på var da ei gammel tante spurte hva alle likte best å gjøre i ferien, og ungene svarte at * likte best å drikke øl!

Min kjære ser ikke problemet. Før han traff meg så drakk han mer! Nå blir det vel nesten en sekspakning om dagen. I helger og ferier mye mer.

Skrevet

Det finnes vel ikke én definisjon på en alkoholiker, men han har helt klart et problematisk alkoholforbruk! Det må jo i ganske stor grad gå utover familielivet, deg og ungene? Når man drikker fra morgen til kveld i hele ferien legger det også store begrensninger på hva man kan gjøre sammen. Og om man drikker hver eneste kveld - og hele kvelden, ikke at man tar seg én eller to øl sent på kvelden, da gjør jo også det sitt til at man f eks ikke kan kjøre unger, dra og handle, være med på ulike aktiviteter osv. I tillegg til at det rent fysisk er skadelig å drikke så mye som det høres ut til at han gjør samlet sett.

Dette ville jeg helt klart sett som et stort problem i mitt eget forhold, og jeg føler ikke jeg er særlig "streng" på det med alkohol en gang, f eks drikker min samboer og jeg enten øl eller vin så godt som hver helg og tar oss ofte et glass eller to på noen hverdager også (noen uker ofte, andre uker ikke).

Skrevet
Det flaueste jeg har vært med på var da ei gammel tante spurte hva alle likte best å gjøre i ferien, og ungene svarte at * likte best å drikke øl!

Flaut?! Tragisk er det, for barna dine!! Er det et slikt forbilde du ønsker for de? Du som er edru selv burde iallefall være den som tok ansvar og fikk ungene dine bort fra dette!

Hilsen voksent barn av alkoholiker (og ja, det er det mannen din er!)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er da ikke noe problem å drikke så barna ser på? Så lenge en ikke blir full...

Skrevet
Det er da ikke noe problem å drikke så barna ser på? Så lenge en ikke blir full...

Og full blir en ikke av "mye mer enn en 6-pkn. om dagen" mener du??

Skrevet

Drikker man mye, tåler man også mye, så han trenger absolutt ikke bli full av ti øl på èn dag.. Men jeg vil absolutt si at mannen din har et alkoholproblem..

Skrevet

Vet ikke om jeg skal rope hurra, eller sette meg å gråte!!

Vel vi har snakket en god del om drikkingen nå. Jeg har sagt at jeg ikke vil ha det sånn. Han mener også han har drikket for mye i ferien, men at nå når han starter jobb 17. så blir det noe annet.

Han sa at jeg aldri fikk forandret han til å ikke drikke i det hele tatt (!!!!!!!!!), og at han alltid ville ta en til to øl på kvelden selv om det er mandag.

Dette kan jeg til nød leve med, så lenge de øla er på kvelden....Men han var ikke innstilt på å være alkoholfri i en lengre periode. Som dere vet, så er det ikke noe problm!!!

Jeg elsker han, og på alle andre måter er han er super mann, men jeg vil ikke dette skal ødelegge alt annet... På grunn av kjærlighet vil jeg jo ikke dra, og vil heller ikke at han skal ha unga alene om han drikker, men vil igjen at han skal ha kontakt. Så ja...jeg håper jo på at det ordner seg!!!!

Jeg gir han en mulighet til å skjerpe seg nå i høst. Skjer ikke det, så ser jeg ikke annet alternativ enn å gå.......(for ungas skyld!!!)

Skrevet

Og hva er det du skal vente på, mener du?

Mannen har sagt at han ikke slutter å drikke!

Han kommer ikke til å forandre seg. Dette kommer bare til å bli verre og verre og ikke bedre. Jeg synes du skylder barna dine at du tar fatt i dette og kommer dere vekk. Det er du som er den voksne og ansvarlige her. Bør være det ihvertfall.

Gjest Gjest_tone_*
Skrevet
Dette kan jeg til nød leve med, så lenge de øla er på kvelden....Men han var ikke innstilt på å være alkoholfri i en lengre periode. Som dere vet, så er det ikke noe problm!!!

Jeg ser at han har et alvorlig problem, utifra det som jeg selv har opplevd og etter mange års deltakelse i Alanon. (pårørendegruppe)

Og dere har dessverre en lang vei å gå. At han ikke greier å være alkoholfri en periode, er et stort varselsignal.

For det første er det ikke du som skal forandre han. Det er allerede et tegn på at du selv er blitt medavhengig. Du kommer til å slite deg ut på at han ikke greier å styre alkoholen.

Du har et alternativ til skilsmisse og det finnes hjelp å få.

Mitt råd er å søke profesjonell hjelp i tide.

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

En person som drikker 12 øl per dag når han har fri, og ikke ser ut til å være full, har vel et aldri så lite problem?

Jeg elsker han, og på alle andre måter er han er super mann, men jeg vil ikke dette skal ødelegge alt annet...

Beklager, men beskrivelsen din av drikkemønsteret hans og hans innstilling til drikking tyder på at dette kan komme til å ødelegge mye etterhvert.

Han drikker mye mer enn tilrådelig. Sitatet nedenfor er hentet fra forebygging.no, Statens institutt for rusforsknings nettportal og kunnskapsbase om bl.a. forebygging av rusproblemer.

WHO har satt grenseverdiene for klart risikofylt drikking til 14 AE (standard alkoholenheter)[2] pr. uke for kvinner og 21 AE pr uke for menn (Fauske, i Moen 2003). Å drikke mer enn disse grenseverdiene betegnes som å ”drikke på rødt”. Tilrådelig konsum anslås til å være under 13 AE pr uke for menn, og under 9 AE pr uke for kvinner (Fauske, i Moen 2003).
Endret av antigartner
Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Mannen er helt tydelig alkoholiker. Når man ikke klarer å holde opp med å drikke så er man avhengig.

Orker du virkelig ha en mann som drikker hele ferien sin? Det legger jo store begrensninger på hva dere kan foreta dere? Og hva med ungene?

Vil du at de skal vokse opp med dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...