Gå til innhold

Human Etisk Forbund-vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle i utgangspunktet ha en "nøytral" vielse på tinghuset, men det ble vanskelig å planlegge siden de ikke setter opp hvilke lørdager de har vielser før seint i høst. Alternativet er å ha vielsen på fredag (det blir uansett ikke mange som skal være med på dette) og selve festen på lørdag.

Jeg er medlem i HEF, og vi har sett litt på dette alternativet. Er det noen som har en HEF-vielse og kan fortelle hvordan selve seremonien foregikk? Kunne dere velge selv hvordan den skulle være? Hva sier vieren i talen sin? Og til sist; kan du anbefale dette til andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal å gifte oss i Human Etisk Forbund. Så jeg er å veldig spent på dette innlegget ditt :)

Skrevet

Vi skal også ha HEF vielse! Og gleder oss masse!!!

Jeg har inntrykk av at det er helt og holdent opp til brudeparet selv hvordan vielsen skal være. Vi skal ha to innslag med diktlesning og kanskje noe sang.

Vieren snakker om kjærlighet og om dere, han lager personlig tale til brudeparet basert på møter i forkant.

Har store forhåpninger og ser frem til den store dagen:)

Skrevet

Jeg og min mann ble viet av vigsler fra HEF på lørdag. Foruten en "obligatorisk" kortere tale om verdiene HEF står for (menneskeverd, nestekjærlighet etc.), stod vi helt fritt til å regissere vielsen selv. Vi hadde en helt fantastisk vigsler som tok seg tid til to møter med oss i forkant av bryllupsdagen, og brukte det han så hos oss som "basis" for sin tale til oss, brudeparet. Vielsen i seg selv var veldig fin og høytidelig (som vi ønsket). Vi hadde leid inn saksofonist og sangerinne, og det var ikke ett tørt øye blant gjestene.

Anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Hadde selv humanetisk-vielse for fire år siden. Som beskrevet over var litt av talen om HEFs verdier (noe jeg står for selv) og resten handlet om oss. Det var en fantastisk tale! Kunne ikke vært mer fornøyd!

Ikke et tørt øye i vårt bryllup heller :)

Er fantastisk imponert over HEFs vielser!

Skrevet

Dette hørtes jo veldig fint ut :)

Takk for svar !

Hadde de noen avtaler med noen musikere, eller måtte dere finne alt slikt selv?

Skrevet

Var i humanetisk vielse i fjor. Den var i grunn akkurat en kirkelig vielse med unntak av salmene og litt av innholdet i talen. Ellers er det akkurat samma greia.

Skrevet
Jeg og min mann ble viet av vigsler fra HEF på lørdag. Foruten en "obligatorisk" kortere tale om verdiene HEF står for (menneskeverd, nestekjærlighet etc.), stod vi helt fritt til å regissere vielsen selv.

Så de bare mååååå snakke om seg selv i bryllup også.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Tja, i kirken snakker de jo om Gud og sånn. ;)

Skrevet

Vi hadde vielse i form av HEF, og var utrolig fornøyde. Som mange andre her beskriver så legger man opp det meste selv, rent bortsett fra et par obligatoriske innslag. Resten regisserer man selv. Omtrent det eneste man ikke kan ha er innslag med religiøst preg.

Vielsen var nær og varm, høytidlig, men samtidig avslappet. De fleste som var i bryllupet vårt hadde ikke vært i en slik type vielse før, og vi fikk veldig mange fine tilbakemeldinger på hvor inderlig og rørende vielsen var.

Humanistisk vielse er ikke en nøytral vielse. HEF representerer et livssyn, på mange måter på samme vis som kirken gjør det. Ønsker man en helt nøytral vielse, bør man gå for en borgelig vielse. :)

Skrevet
Vi hadde vielse i form av HEF, og var utrolig fornøyde. Som mange andre her beskriver så legger man opp det meste selv, rent bortsett fra et par obligatoriske innslag. Resten regisserer man selv. Omtrent det eneste man ikke kan ha er innslag med religiøst preg.

Vielsen var nær og varm, høytidlig, men samtidig avslappet. De fleste som var i bryllupet vårt hadde ikke vært i en slik type vielse før, og vi fikk veldig mange fine tilbakemeldinger på hvor inderlig og rørende vielsen var.

Humanistisk vielse er ikke en nøytral vielse. HEF representerer et livssyn, på mange måter på samme vis som kirken gjør det. Ønsker man en helt nøytral vielse, bør man gå for en borgelig vielse. :)

Vi kjenner dessverre ikke så mange som kan synge/spille/lese dikt, så det blir i så fall en enkel seremoni, men det passer oss bra det og:)

Jeg er overbevist, men mannen må nok tenke litt mer på det...

Man velger jo ikke HEF med mindre man kan stå inne for det humanistiske livssynet, så jeg syns det bare er naturlig at det blir en del av vielsen.

Skrevet
Vi kjenner dessverre ikke så mange som kan synge/spille/lese dikt, så det blir i så fall en enkel seremoni, men det passer oss bra det og:)

Vi var heldige og hadde musikalske bryllupsgjester, så den biten gikk greit for oss. :) Men det fins jo en del musikere som opptrer under vielser, kanskje det er en mulighet å leie inn? Dikt kan kanskje en av gjestene lese?

Man velger jo ikke HEF med mindre man kan stå inne for det humanistiske livssynet, så jeg syns det bare er naturlig at det blir en del av vielsen.

Fullstendig enig. Jeg tror enkelte ser på HEF-vielse som en lettvint mulighet siden de utfører vielser nesten overalt der brudeparet måtte ønske, i tillegg til at de er fleksible på dag/tidspunkt (i motsetning til borgelig vielse).

Jeg synes ikke det er rart at man ønsker en HEF-vielse selv om man ikke er humanetiker, men å ønske at det ikke skal være noen form for "humanismesnakk" under vielsen blir som å gifte seg i kirken og pre presten droppe liturgien.

Skrevet

Jeg er overbevist, men mannen må nok tenke litt mer på det...

Jeg er vokalist og sang i en humanetisk vielse i Oslo fredagen som var nå (07.08.09). Første HE vielsen jeg har vært i, og synes det var en veldig fin seremoni. Brudeparet hadde fått gjøre det de ønsket, som var en diktopplesning (av brudgommens mor) og to låter (av meg), og så hadde vigsler en personlig tale til brudeparet + noen korte ord om HE verdier (som de kristne verdiene blir vektlagt i kirkeseremonier).

Ble en veldig fin og personlig ramme rundt det hele, og brudeparet var veldig fornøyde med seremonien og de innslagene av dikt og musikk de hadde valgt.

Vigsleren i det bryllupet fikk forresten visittkortet mitt, så det kan jo godt hende at flere vigslere har kontakt med vokalister om det er flere som ønsker sanginnslag i den HE vielsen sin :)

Innlegget redigert.

Det er ikke tillatt med reklame i forumet.

Arwen (mod)

Skrevet
Jeg er vokalist og sang i en humanetisk vielse i Oslo fredagen som var nå (07.08.09). Første HE vielsen jeg har vært i, og synes det var en veldig fin seremoni. Brudeparet hadde fått gjøre det de ønsket, som var en diktopplesning (av brudgommens mor) og to låter (av meg), og så hadde vigsler en personlig tale til brudeparet + noen korte ord om HE verdier (som de kristne verdiene blir vektlagt i kirkeseremonier).

Ble en veldig fin og personlig ramme rundt det hele, og brudeparet var veldig fornøyde med seremonien og de innslagene av dikt og musikk de hadde valgt.

vigsleren i det bryllupet fikk forresten visittkortet mitt, så det kan jo godt hende at flere vigslere har kontakt med vokalister om det er flere som ønsker sanginnslag i den HE vielsen sin :)

Innlegget redigert.

Det er ikke tillatt med reklame i forumet.

Arwen (mod)

Bor dessverre ikke i nærheten av Oslo...

Men takk for tips, greit å vite at HE kanskje har noen alternativer :)

Skrevet

Vi hadde Human-Etisk vigsel for to år siden, og var kjempefornøyde. Det var som andre har sagt før meg, en obligatorisk tale, men resten fikk vi velge selv. Vi møtte vigsleren, virkelig en kjempehyggelig og dyktig mann, to ganger før vielsen, og diskuterte slik at vi fikk det akkurat som vi ville ha det. Moren min leste dikt under seremonien, og en av lillebrødrene mine var ringbærer. Flere av gjestene sa etterpå at det var det fineste bryllupet de hadde vært i.

Så jeg anbefaler det virkelig på det varmeste!

Skrevet

Hvordan gjorde dere det med inn og utmarsj?

Levende musikk eller DJ? vi har Dj tilgjengelig hele dagen, så må kanskje få ham til å spille noe, men hva?

Skrevet
Hvordan gjorde dere det med inn og utmarsj?

Levende musikk eller DJ? vi har Dj tilgjengelig hele dagen, så må kanskje få ham til å spille noe, men hva?

Vi hadde brent en cd som en av gjestene (min stefar) fikk i oppgave å styre. Vi hadde Trumpet Voluntary som inngangsmarsj. Det var ikke lange veien å gå for oss (meg, pappa og brudepikene) da, siden dørene åpnet rett inn i salen i selskapet hvor vi hadde vielsen, så musikken ble satt på da jeg var på vei opp trappene som førte fra hagen opp til dørene. Vi hadde en "utmarsj" også, Canon in D (Pachelbel's Canon,), men siden vi ikke marsjerte ut ble den bare satt på lavt i bakgrunnen mens alle gjestene gratulerte oss etter vielsen.

Jeg anbefaler å ha inngangsmarsj i hvert fall. Jeg tror det øker følelsen av at det er et "ordentlig" bryllup, hvis du skjønner hva jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...