Gå til innhold

Hund med hyene og katt med løve

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan hunder og hyener få barn sammen?

Og hva med katter og løver eller andre kattedyr? Kan alle kattedyrene få barn sammen siden de er i samme familie?

Nei, på alle spm.

ps. Hunder og katter er alt for uspesifisert, men på generelt grunnlag kan man ikke krysse to arter innen en familie å forvente avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare noen få arter som er nært nok beslektet til at de kan få (som regel sterilt) avkom sammen.

Hyener er forøvrig nærmere i slekt med kattedyrene enn med hunder, selv om de overfladisk kan ligne mer på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyener er forøvrig nærmere i slekt med kattedyrene enn med hunder, selv om de overfladisk kan ligne mer på sistnevnte.

Men, de tar det med godt humør, tydeligvis. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Kan hunder og hyener få barn sammen?

Og hva med katter og løver eller andre kattedyr? Kan alle kattedyrene få barn sammen siden de er i samme familie?

En liger er jo en kryssning mellom en hannløve og en hunntiger.

http://no.wikipedia.org/wiki/Liger

Dyr får ikke barn, de får unger. Dyr blir ikke gravide heller, som mange skriver her. De blir drektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dyr kan krysse arten da? (siden det er tema her)

- esel + hest= muldyr

Nevnt over, som jeg ikke visste: http://no.wikipedia.org/wiki/Liger

- huntiger + hanløve= liger

- hanntiger +løvinne= tigon.

link om forskjell mellom hybrid og bastard: http://no.wikipedia.org/wiki/Hybrid

ulv + hund = ulvehybrid (egentlig ulvebastard)

eselhoppe og hestehingst= Mulesler

Da har jeg lært noe nytt idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katt er blitt krysset med leopardkatt. Dette resulterte i katterasen bengal.

Og katterasen Savannah er hybrid av huskatt og afrikansk serval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Focalor

Så del to av Darwins verden med Richard Dawkins, der var det en biolog som sa at mennesket og sjimpansen er nærmere i slekt enn esel og hest, så... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr får ikke barn, de får unger. Dyr blir ikke gravide heller, som mange skriver her. De blir drektige.

Vel, mennesker ER dyr.

Hva er den fundamentale forskjellen mellom å få barn og det å få unger ?

Om det ikke er dyr som blir gravide, hvem blir det da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan få valper med ulv,men ikke med rev. Selv om rev også hører til hundefamilien (dog ikke Canis), så er de for langt fra hverandre i slektskap til at de kan få avkom. Jeg tviler på at hund kan få valper med hyener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mennesker ER dyr.

Ja, hva er egentlig forskjellen på barn og unger? Vi mennesker kan jo kalle avkommet vårt for unger, hvorfor kan vi ikke da kalle avkommet etter f.eks en hund for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan få valper med ulv,men ikke med rev. Selv om rev også hører til hundefamilien (dog ikke Canis), så er de for langt fra hverandre i slektskap til at de kan få avkom. Jeg tviler på at hund kan få valper med hyener.

Som sagt, hyener er nærmere beslektet med katter enn med hunder. Feliformia, ikke caniformia.

Hund og ulv burde forøvrig være klassifisert som én art, evt. med hund som en underart av ulv (dette er også vanlig nå), de kan parres uten restriksjoner på fertilitet.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå regnes hunden som en underart av ulv. Det har vært litt frem og tilbake de siste tiårene, tror jeg, om hund har gått som Canis Familiaris eller Canis Lupus Familiaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingvild_*
Vel, mennesker ER dyr.

Vel, i det daglige kaller vi ikke mennesker for dyr. Vi sier typisk ikke at det i Norge bor 4,8 millioner dyr, istedet bruker vi betegnelsen mennesker. Ja, selvsagt er mennesket et dyr. Ingen bestrider da dette. Men begrepene vi bruker er gjerne ulike avhengig av om vi snakker om mennesker eller dyr. Har du sett dyreprogrammer på TV? Isåfall har du kanskje aldri fått med deg at kommentatorene snakker om gravide dyr... Sist jeg var på veterinærbesøk med katten min fikk jeg beskjed om at hun var drektig, ikke gravid. Selv om det i prinsippet er det samme. Men igjen, dette handler om hva som regnes som korrekt bruk av betegnelser avhengig av om vi snakker om mennesker eller andre dyr. Når det gjelder avkom til mennesker kalles de barn. Avkom til katter kalles kattunger. Avkom til hunder kalles valper. Avkom til hester kalles føll. Und so weiter.

Sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i det daglige kaller vi ikke mennesker for dyr. Vi sier typisk ikke at det i Norge bor 4,8 millioner dyr, istedet bruker vi betegnelsen mennesker. Ja, selvsagt er mennesket et dyr. Ingen bestrider da dette. Men begrepene vi bruker er gjerne ulike avhengig av om vi snakker om mennesker eller dyr. Har du sett dyreprogrammer på TV? Isåfall har du kanskje aldri fått med deg at kommentatorene snakker om gravide dyr... Sist jeg var på veterinærbesøk med katten min fikk jeg beskjed om at hun var drektig, ikke gravid. Selv om det i prinsippet er det samme. Men igjen, dette handler om hva som regnes som korrekt bruk av betegnelser avhengig av om vi snakker om mennesker eller andre dyr. Når det gjelder avkom til mennesker kalles de barn. Avkom til katter kalles kattunger. Avkom til hunder kalles valper. Avkom til hester kalles føll. Und so weiter.

Sånn er det med den saken.

Hvorfor skriver du så mye uten å greie å svare på spørsmålene..

Husk.. Det var du som ville ut i denne kveruleringen med denne (men jeg vil gjerne rubbe det litt inn ;) )

Dessuten så passer det ikke inn med det du skriver i denne posten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Ingvild_*
Hvorfor skriver du så mye uten å greie å svare på spørsmålene..

Husk.. Det var du som ville ut i denne kveruleringen med denne (men jeg vil gjerne rubbe det litt inn ;) )

Jeg klarer fint å svare på spørmålene - det er nok helst du som ikke klarer forstå. Tenkte jeg skulle gjøre deg en tjeneste og opplyse deg om litt common sense, men du er visst ingen fan av kunnskapsmeddelelse (rubber det inn).

Dessuten så passer det ikke inn med det du skriver i denne posten.

Det var ikke jeg som skrev det. Det var Belladonna. Jeg er Ingvild, jeg. Noe mer du ikke forstår? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å svare på spørmålene - det er nok helst du som ikke klarer forstå. Tenkte jeg skulle gjøre deg en tjeneste og opplyse deg om litt common sense, men du er visst ingen fan av kunnskapsmeddelelse (rubber det inn).

Det var ikke jeg som skrev det. Det var Belladonna. Jeg er Ingvild, jeg. Noe mer du ikke forstår? :fnise:

Det er ikke "common sense", dessverre. Kun innprentet hjernevasking for å opprettholde og forsterke den imaginære forskjellen mellom mennesker på en side og dyr på den andre. Mennesker liker å tro at vi er så mye mer utviklet og at vi er på toppen av den "evolusjonære stigen" (<-- horribelt uttrykk, I know. Og fullstendig feil ift evolusjonsteorien). Dette gir oss retten og selvfølgen til å bestemme om andre dyr skal leve eller dø, ende opp på bordet vårt eller ofres i forbindelse med fyreforsøk. Forskjellen mellom "dyr" og "mennesker" er dermed en sosialt konstruert ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_inga_*

Grunnen til at hund og rev ikke kan få avkom er at de har ulik antall kromosomer, arter som e nært beslektet og har likt antall kromoser kan få avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Det er ikke "common sense", dessverre. Kun innprentet hjernevasking for å opprettholde og forsterke den imaginære forskjellen mellom mennesker på en side og dyr på den andre. Mennesker liker å tro at vi er så mye mer utviklet og at vi er på toppen av den "evolusjonære stigen" (<-- horribelt uttrykk, I know. Og fullstendig feil ift evolusjonsteorien). Dette gir oss retten og selvfølgen til å bestemme om andre dyr skal leve eller dø, ende opp på bordet vårt eller ofres i forbindelse med fyreforsøk. Forskjellen mellom "dyr" og "mennesker" er dermed en sosialt konstruert ting.

Tulletråd.

Sosialt konstruert? Gått deg vill på universitetet? Det er vel nettopp det at mennesket er et sosialt vesen som gjør at vi opererer med to ord som menneske og dyr. Slå opp "zoon politikon". Katten din kan sikkert taste det inn for deg på google. :gjeiper::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...