*Pingo* Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Jeg har giftet meg med ikke biologisk far til barnet. barnet har ikke kontakt med sin biologiske far.men siden vi har delt foreldreansvar så får han barnet hvis jeg skulle frafalle. Vil skrive at jeg ønsker at barnet skal bo hos han jeg giftet meg med. gjøres dette hos advokat? andre tips?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Jeg har giftet meg med ikke biologisk far til barnet. barnet har ikke kontakt med sin biologiske far.men siden vi har delt foreldreansvar så får han barnet hvis jeg skulle frafalle. Vil skrive at jeg ønsker at barnet skal bo hos han jeg giftet meg med. gjøres dette hos advokat? andre tips? Så han skal betale bidrag, men en annen skal ha "foreldreretten"? Uansett spiller det ingen rolle hva du skriver. Ønsker dere dette, så får dere vel starte en adopsjonssak, dvs om barnefaren vil.
Mamma1 Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Joda, mors ønsker skal tas hensyn til ved en evt barnefordelingssak. Jeg har selv skrevet en livsvilje hos advokat, altså hva jeg vil skal skje med barna om jeg skulle falle fra. Nå er pappaen til ene jenta mi kriminell og misbruker, advokaten ba meg ramse opp alt jeg visste han hadde gjort som kunne tas frem i en evt rettssak.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Problemet her er at det blir ingen rettssak. Far har foreldreansvar, og overtar automatisk omsorgen hvis mor dør. Hvis derimot mor hadde ansvaret alene, er det ingen som har foreldreansvaret, og da må det gjøres en vurdering av barnets beste. I den sammenhengen veier en såkalt viljeserklæring tungt, spesielt hvis den er godt begrunnet. Så for trådstarter må første trinn være å forsøke å få foreldreansvaret alene. Så må hun skrive en begrunnet, bevitnet viljeserklæring. Den behøver forsåvidt ikke skrives av en advokat. Jeg har skrevet min selv, og advokaten min har ikke engang sett den.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Jeg har skrevet min selv, og advokaten min har ikke engang sett den. den bør være underskrevet av to vitner...
Lykkelig eks-frue Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Jeg har giftet meg med ikke biologisk far til barnet. barnet har ikke kontakt med sin biologiske far.men siden vi har delt foreldreansvar så får han barnet hvis jeg skulle frafalle. Vil skrive at jeg ønsker at barnet skal bo hos han jeg giftet meg med. gjøres dette hos advokat? andre tips? Jeg giftet meg også med ikke biologisk far til barnet, og i det vi ble skilt så var vi i gang med stebarnsadopsjonsprosessen. Det jeg har gjort er at jeg har skrevet en viljeserklæring bevitnet av advokat som hensyntar mine tanker rundt dette om jeg skulle dø før mine barn er myndige. Jeg har barn med to forskjellige fedre, men begge to ser på samme mann som sin pappa og begge har samvær med ham (honør til ham på akkurat dette punktet). I min viljeserklæring står det at jeg ønsker mine barn skal vokse opp sammen, ha konstakt med besteforeldre på begge sider og litt mer spesifikt om hvem jeg ønsker der skal bo fast hos. Av ymse grunner er dette ikke aktuelt hos far dessverre, men det er andre i familien som kan stille opp. Far er gjort kjent med min beslutning og er faktisk enig. Han anser seg selv ikke om en hovedomsorgsperson. Men; skulle det gå mot rettsak etter min død så vil nok søsken splittes. Blod er visst tykkere enn vann selv om vannet har rent i mange år, forstå det den som kan...
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 den bør være underskrevet av to vitner... Ja, bevitnet viljeserklæring skrev jeg. Selvsagt har jeg vitner, men det behøver ikke å være en advokat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå