leirbål Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Jeg har undret meg en stund over det faktum at de fleste kvinner klipper seg helt kort i førti års alderen, imens de fleste i 20 årene har langt hår. Hvorfor er det sånn? Ja, det er jo mange synes det er mere praktisk med kort hår, men det gjelder jo når man er 25 også. De fleste vennindene mine trener og kler seg pent, både for sin egen del, om for mannen sin. Men selv om nesten alle menn jeg har snakket med, sier at de liker langt hår est, klipper kvinner det kort. Hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Det forstår ikke jeg heller. Kanskje det er fordi de begynner å få grå hår? Det er jo lettere å farge kort hår enn langt hår. Jeg er 40+ og har langt hår. Jeg har alltid har langt hår. Liker håret mitt slik det er. Har fortsatt brunt hår, men kommer ikke til å klippe meg kort når jeg får grått hår.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 For min del har det ingenting med potensielle grå hår å gjøre, men alt med hårtype og hodefasong, trening og lettvinthet. Skal jeg ha langt hår - jeg har hatt halvlangt inntil forholdsvis nylig - må jeg stå med føner og stylingprodukter i evigheter hver morgen. Håret er bløtt og tynt, totalt uten fall. Med kort hår er håret velstelt etter fem minutter. Fordi jeg trener en del er dette vesentlig for meg. Forøvrig har jeg vekslet mellom kort og langt hår hele livet - første gang jeg hadde kort hår var da jeg var 15. Når det gjelder menn som synes jenter med langt hår er det mest feminine - dem om det. Jeg får komplimenter fra menn når håret mitt er nyklippet fordi de ser at det kler meg. Men siden håret er kort bruker jeg øredobber og smykker, sminker og feminine klær for å tone ned det litt maskuline ved det korte håret. Dvs. jeg bruker smykker og sånt når jeg har langt hår også, men ser på det som enda viktigere nå når jeg har kort hår. Noe av det tristeste jeg ser er jenter med langt tynt istykker bleket hår som henger rett ned eller er samlet i en strikk. Jeg skjønner rett og slett ikke poenget - og spesielt når de overhodet ikke kler frisyren de har.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Jeg for min del synes IKKE det er pent når voksne kvinner har langt hår. Har sett en eneste kvinne som kler langt hår i voksen alder. Mange tror at de ser yngre ut enn de gjør - og mener sannsynligvis da at langt hår forlenger ungdommen deres. Dette er helt feil, langt hår er med på å dra ansiktet nedover - mens kortere og luftigere hår - eller langt oppsatt hår får ansiktet til å se mye freshere og yngre ut. Den kvinnen jeg kjenner som kler langt hår er i midten av 60-årene og har hatt langt hår hele sitt liv. Hun har et nydelig og helt spesielt ansikt - men det viktigste - hun har aldri håret hengende rett ned - det er alltid flettet eller satt opp på et vis i nakken. Men jeg vil si at de fleste kler IKKE langt hår som henger rett ned når de kommer langt oppi 30-årene og over det. Det betyr ikke at man må ha kort hår med permanent. Man kan kan stilige korte frisyrer eller en eller annen variant av bob-frisyren som er veldig stilig.
ToveM Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Syntes ikke voksne damer kler langt hår, det gjelser i alle fall de aller fleste, Selvfølgelig finnes det unntak. Kan være fint hvis de alltid setter det opp. Men voksne damer med lange fletter eller håret hengende rett ned er ikke pent.
Gjest Marillia Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Jeg er ikke 40 år enda, og varierer med langt eller halvlangt hår, alt ettersom hva jeg finner på. Så lenge håret mitt er fortsatt tykt og blankt, vil jeg ha litt lengde på håret. Her er en tråd om et lignende tema: Kvinner over 35 år bør ikke ha langt hår...
Gjest Coarvi Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 Nå vet ikke jeg hvorfor siden jeg er langt unna 40 selv, men er enig med med flere: mange kvinner over en viss alder kler ikke langt hår. Jeg vil tro det er derfor mange heller ikke har det. Klart, noen kler det, men langt fra like mange som blant 20-åringene. Jeg synes langt hår kan gi litt mer kjerringlook (hvis man ikke har sunt, flott hår og faktisk kler det), mens kort hår kan være mer friskt og trendy...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Jeg er 43, og har aldri hatt langt hår. Årsaken til dette er at håret mitt er alt for tynt til at det er pent med langt hår på meg. Men jeg har heller aldri hatt helt kort "guttefrisyre", men ulike varianter av bobfrisyrer som alle frisører ser ut til å være enige om at er det beste på meg. For med bobfrisyre ser håret mitt til og med litt tykt ut!
Sheba Skrevet 10. august 2009 #9 Skrevet 10. august 2009 Jeg er 42 og har hår til skuldrene - med litt krøller i. Jeg kommer aldri noensinne til å klippe meg i en såkalt kort og grei frisyre - uansett hvor gammel jeg blir. De fleste vennindene mine på samme alder har også langt eller halvlangt hår. Samboer liker heller ikke kort hår på kvinner, så da er jo saken grei Hva andre ev måtte mene om det gir jeg faktisk blanke f... i. Livet er ikke over selv om man har blitt 40!
Wildy Skrevet 10. august 2009 #10 Skrevet 10. august 2009 Så lenge det har en skikkelig klipp, er tykt og glansfullt er det greit med langt hår også på "eldre" damer. Men hel-lengde, rett ned eller i en "tufs" i nakken er sjelden bra! Det samme med tynt, pisteret hår og ikke minst, hjemmefarget hår som etterhvert har blitt bortimot svart i tuppene etter ørten år med forsøk på å skjule gråhårene på egen hånd...... Ser jo ti år eldre ut en nødvendig..... Da synes jeg det er bedre med en kort frisyre. Men kort er ikke det samme som "bolleklipp" eller "gå til frisøren to ganger i året fordi jeg må se....". Jo eldre man blir desto viktigere synes jeg nesten det blir med skikkelig klipp. Det må være en frisyre, ikke bare kutting av hår for å få en praktisk lengde.
Gjest kvinne 40+ med langt hår Skrevet 10. august 2009 #11 Skrevet 10. august 2009 Så hyggelig å se at så mange mener jeg ser grusom ut med mitt (halv)lange hår... vel, nå treneger jeg ikke pynte meg for dere, og ikke har jeg noe stort behov for å være trendy heller, så det får vel gå greit. Jeg har (halv)langt hår, det er sunt og friskt, oppklippet og luftig, 10-15 grå hårstrå som jeg farger med min naturlige hårfarge hvis jeg skal være ekstra pen. Grunner til at jeg har langt hår er at jeg kler det, og at det krever lite vedlikehold hos frisør (jeg har ikke råd til å gå til frisør så ofte som fasongklipt hår krever). Et ekstra pluss, er at mannen min liker det langt, og så lenge jeg også liker det, gjør det meg veldig lite å føye ham på det.
Malum Skrevet 10. august 2009 #12 Skrevet 10. august 2009 Jeg har undret meg en stund over det faktum at de fleste kvinner klipper seg helt kort i førti års alderen, imens de fleste i 20 årene har langt hår. Hvorfor er det sånn? Ja, det er jo mange synes det er mere praktisk med kort hår, men det gjelder jo når man er 25 også. De fleste vennindene mine trener og kler seg pent, både for sin egen del, om for mannen sin. Men selv om nesten alle menn jeg har snakket med, sier at de liker langt hår est, klipper kvinner det kort. Hvorfor? Kanskje fordi de har blitt såpass voksne og selvsikre at de velger frisyre ut ifra hva de selv mener er fint, og ikke utifra hva menn flest mener? Jeg er over 40, men har aldri kort hår. Varierer mellom langt og halvlangt, fordi det er sånn jeg liker det selv. Grunnen til at mange mener kvinner over 40 ikke bør ha langt hår, er vel fordi de noen ganger ser eldre ut med det. Langt hår hengende rundt ansiktet "drar" på en måte det hele nedover, og man ser sliten ut. Men flott, glansfullt, langt hår synes jeg er like fint på en 40-åring som på en 20-åring.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #13 Skrevet 10. august 2009 Og så må man ikke glemme at håret blir tynnere med årene. Dessverre. I hvertfall hos de fleste.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 10. august 2009 #14 Skrevet 10. august 2009 Jeg er 42 og har hår til skuldrene - med litt krøller i. Jeg kommer aldri noensinne til å klippe meg i en såkalt kort og grei frisyre - uansett hvor gammel jeg blir. De fleste vennindene mine på samme alder har også langt eller halvlangt hår. Samboer liker heller ikke kort hår på kvinner, så da er jo saken grei Hva andre ev måtte mene om det gir jeg faktisk blanke f... i. Livet er ikke over selv om man har blitt 40! Men så er ikke livet over om man velger en moderne kort frisyre heller Enkelte kvinner er livredde for å klippe håret fordi håret blir en så stor del av deres personlighet. For min egen del så hadde jeg hår langt ned på ryggen til jeg var langt over 30, og håret mitt var tykt og flott - og ingen antydning til grått. Siden det lange håret var en så stor del av meg så valgte jeg å klippe det etappevis. Først endel av lengden - så mer og mer ... hadde min første kort, korte frisyre da jeg var i slutten av 30-årene. Fikk masse skryt og så jo faktisk selv at ansiktet min kom mye bedre fram og at jeg så mye, mye yngre ut. I ettertid har jeg hatt forskjellige frisyrer - nå har jeg en litt lengre bob-variant og trives med det. Mannen min elsket også mitt lange hår, spesielt når jeg brukte hestehale Men nå sier han at jeg er kjempefint med kort og halvlangt hår. Det viktigste må være at man ikke lar håret henge løst - det ser mindre pent ut når man er blitt en voksen kvinne.
Konservativ Mann Skrevet 10. august 2009 #15 Skrevet 10. august 2009 Jeg tror det kan ha å gjøre med at kvinner i 40-årene (omsider) har innsett at de er gamle, hvorpå de rett og slett gir opp å være så pene som mulig.
Teriyaki Skrevet 10. august 2009 #16 Skrevet 10. august 2009 Det var ei dame som pleide å handle på dyrebutikken jeg jobbet på. Hun hadde alltid pleid å stelle seg, ha fine klær, bra frisyrer osv. Men den dagen hun fylte 40, dro hun til frisøren, klipte håret kort, farget det grått og sluttet med sminke. Så for noen kan det virke som om livet er over når de fyller 40, men det er jo så klart ikke tilfelle. Vet ikke hva jeg kommer til å ha når jeg når den alderen, det er tross alt 21 år til, men kort eller langt hår, man trenger ikke bli en grå mus fordeom. Det fins mange sexy og flotte frisyrer selv om de ikke er så lange.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #17 Skrevet 10. august 2009 Jeg er 41 og har langt hår som er gradert i klippen. Håret er tykt, kobberrødt og bølgete. Krever minimalt med vedlikehold. Kun vask, skum/spray og børsting/rufsing. 10 gråhår som jeg napper bort. Veldig fornøyd med håret og får stadig kommentarer bla fra frisøren for et vakkert hår jeg har. I tillegg spør de om fargen er ekte.
Gjest 40+ and still alive Skrevet 10. august 2009 #18 Skrevet 10. august 2009 Det var ei dame som pleide å handle på dyrebutikken jeg jobbet på. Hun hadde alltid pleid å stelle seg, ha fine klær, bra frisyrer osv. Men den dagen hun fylte 40, dro hun til frisøren, klipte håret kort, farget det grått og sluttet med sminke. Så for noen kan det virke som om livet er over når de fyller 40, men det er jo så klart ikke tilfelle. Vet ikke hva jeg kommer til å ha når jeg når den alderen, det er tross alt 21 år til, men kort eller langt hår, man trenger ikke bli en grå mus fordeom. Det fins mange sexy og flotte frisyrer selv om de ikke er så lange. Tror du det var fordi hun fylte 40 og plutselig følte at hun var gammel og derfor ønske å fremstå i stil med alderen? Jeg føler meg ikke som en grå mus selv om jeg er hele 45 år, kledde meg pent, sminket og stelte meg før jeg ble 40 og fortsatte med det etterpå også og har ikke tenkt å endre på det så lenge jeg lever. Har bobhår nå men har vekslet mellom halvlangt, kort og bob i mange år. Livet stopper ikke ved 40 så det er ingen grunn til at unge damer skal være redde for å komme dit, alternativet er verre.
Gjest Gjest_line_* Skrevet 10. august 2009 #19 Skrevet 10. august 2009 Jeg reagerer mer på at kvinner over førti ofte ikke spanderer på seg litt dyrere hårprodukter, går oftere til frisøren og sørger for at håret er blankt og vakkert, uansett om det er kort eller langt. Noen passer kort og noen passer langt, slik er det bare. Men, ingen er fine med tørt og ustelt hår! Selv er jeg over førti og har skulderlangt, velstelt hår! Får masse kommentarer om at jeg passer det og ser bra ut, og jeg føler meg mye smartere og flottere nå enn da jeg var yngre.
Gjest 40+ and still alive Skrevet 10. august 2009 #20 Skrevet 10. august 2009 Jeg reagerer mer på at kvinner over førti ofte ikke spanderer på seg litt dyrere hårprodukter, går oftere til frisøren og sørger for at håret er blankt og vakkert, uansett om det er kort eller langt. Noen passer kort og noen passer langt, slik er det bare. Men, ingen er fine med tørt og ustelt hår! Selv er jeg over førti og har skulderlangt, velstelt hår! Får masse kommentarer om at jeg passer det og ser bra ut, og jeg føler meg mye smartere og flottere nå enn da jeg var yngre. Jeg tror det må være veldig individuelt for jeg tror ikke det er spesielt for gruppen kvinner over 40 å ikke sørge for at håret er fint ved å gå til frisøren. Det stemmer i hvert fall ikke for de kvinnene jeg kjenner, de som ikke steller håret sitt nå etter fylte 40 gjorde det heller ikke før de ble 40.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå