Gå til innhold

Hva matcher sennepsgult?

Fremhevede innlegg

Gjest Linnea
Skrevet

O' kloke interiørguruer:

Jeg har nettopp kjøpt hus, og trenger råd.

Sofaen min er sennepsgul, og jeg sliter veldig med å finne en fargekombinasjon til resten av stua som matcher den. Jeg vil ha lyse farger, så mye vet jeg, men hvilke farger skal jeg velge på vegger og gulv? Og gardiner? Har et gammelt trehus med lyse furugulv, klare til å behandles med beis/olje/lakk.

Venter spent:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Jeg ville valgt hvitt og lyse grånyanser, ispedd litt lyst isblått for å balansere ut sofaen. Gulvene ville jeg prøvd å få til å hvitbeise, veggene i en lys nyanse, velg lyse kalde tresorter, og bruke det blå i f.eks. gardiner, duker osv. Velg hvitt med littegrann krempreg i, for at det ikke skal bli helt sterilt.

Det er det jeg ser for meg uten å ha sett rommet og sofaen "in person" hvertfall :)

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
O' kloke interiørguruer:

Sofaen min er sennepsgul, og jeg sliter veldig med å finne en fargekombinasjon til resten av stua som matcher den. Jeg vil ha lyse farger, så mye vet jeg, men hvilke farger skal jeg velge på vegger og gulv? Og gardiner? Har et gammelt trehus med lyse furugulv, klare til å behandles med beis/olje/lakk.

Det høres noe tungvint ut å innrede/male/dekorere stua ut fra sofa'en,

om det ikke er en spesiell sofa med affeksjonsverdi, eller et bevisst valg om å bruke nettopp denne sofa'en som utgangspunkt for resten?!

Hva med å finne veggfarge og gulvfarge først, og så finne møbler og gardiner etterpå. Da står du mye friere, ved først å ta de største og dominerende faktorene, flatene, for så å gå inn på detaljer som gardiner o.l.

Om du, som sagt, ikke må ha nettopp denne sofaen av en eller annen grunn, er det litt enklere å velge farger, da sennepsgult er lite nøytralt og kanskje krever en spesiell fargesammensetning av tingene rundt? Ikke at jeg vet dette, men sånn tenkte jeg nå i farta.. :)

(Kanskje fordi jeg ikke er så god selv til å kombinere spesielle farger, men er "kjedelig" og holder meg til nøytrale hvit/beige/brun-toner..?)

Skrevet

Ville matchet sofaen med andre farger i høstpaletten som brunt, beige, vinrødt. Eksempelvis beige på vegger. Lyse gardiner med mønster i brunt supplert med brunt teppe på gulvet og noen brune puter.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg ville valgt nøytrale farger på vegg og gulv, helt uavhengig farge på sofaen. Vi har brukt en del egghvitt hos oss, og det er en farge jeg aldri blir lei, selv ikke etter elleve år. Grått er også nøytralt og fint.

Ellers ville jeg valgt farger som balanserer det gule, slik som Grafica sier lenger opp. Det første som slo meg var å bruke dueblått som kontrastfarge i tilbehør. Slik som i dette bildet. Også rent grått tror jeg blir fint mot sennepsgult.

Jeg ville ikke holdt meg til kun høstfarger, men det er fordi jeg ikke er så glad i høstfarger generelt, og fordi det for meg blir "for riktig". Jeg tror man skaper spennende interiør ved å velge litt overraskende sammensetninger av farger og møbler, men siden jeg selv er såpass forsiktig med farger, ville jeg som sagt valgt farger som likevel utfyller hverandre.

Dette er veldig mye smak og behag, og rådene mine er gitt ut fra egen smak. Du har sannsynligvis en annen smak. Lykke til uansett. :)

Skrevet
Jeg ville ikke holdt meg til kun høstfarger, men det er fordi jeg ikke er så glad i høstfarger generelt, og fordi det for meg blir "for riktig". Jeg tror man skaper spennende interiør ved å velge litt overraskende sammensetninger av farger og møbler, men siden jeg selv er såpass forsiktig med farger, ville jeg som sagt valgt farger som likevel utfyller hverandre.

Helt enig med deg her (og Grafica). Syns det er mye mer spennende med kontraster enn å kjøre på i samme ende av skalaen. Jeg har selv noen fargeklatter i gule og blå toner i min stue, og jeg liker det godt. Men jeg støtter altså å kombinere det med kalde nyanser i grått/gråbrunt, samt hvitt/krem, framfor varme bruntoner og oransje.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
O' kloke interiørguruer:

Sennepsgul er nå en for jævlig farge mener jeg. Hiv (eller trekk om) sofaen, og velg så farger til stuen uten å tenke på den sofaen.

Gjest Gjest_fashionista_*
Skrevet
O' kloke interiørguruer:

Jeg er enig med, hun som skrev tidligere, at å male og innrede etter en sofa høres ut som et dyrt prosjekt. Hva gjør du den dagen sofaen er klar for utskiftning?

Uansett, det virker som sofaen er "den røde tråden" her. Da er mitt forslag at du velger helt lyse vegger i en eller annen hvitfarge. Hvitmaling med gult i seg ser fort skittengult ut, kanskje en hvitmaling som heller mot det grå/blå for å få en litt kald kontrast til den varme sofaen. Få tips i maleforretningen.

Du er heldig som har originale tregulv. Jeg ville kanskje oljet de med en hvitpigmentert olje som forsterker den lyse fargen. Bland f.eks hvit og naturell olje 50/50 for å få akkurat den nyansen du ønsker. Men du må pusse gulvet pent før du starter. Ha gulvet litt hvitt, men at du ser tregulvet gjennom, litt sånn melkeaktig.

Mange skriver at du bør velge blå eller gråtoner i interiør, jeg er ikke enig! Det høres grelt ut og minner meg litt om bestemors gamle kjøkken.. Kontrastfargen til blå er oransje, og sennepsgul er ikke oransje. Du bør ta utgangspunkt at sofaen din er kontrastfargen. Sofaen din blir "fargeklatten" i stua og du kan velge noen andre få ting i samme farge. Ellers ville jeg holdt meg til en del hvite

ting (ikke creme). Jeg hadde f.eks valgt hvite hyller og tvbenk, som nydelig kontrast til sofaen din, og valgt mer farger på pynteting, da hadde jeg nok beveget meg mot grønt. Grønne glassting f.eks. Har du brune møbler, velger du hvite pynteting.

Det holder mer enn nok med 3 farger i et hjem. I interiørverden er det maks 3.

Gjest Grafica
Skrevet

Siden kontrastfargen til grønt er rødt, blir det ENDA mer kræsj... Da er blått mer riktig, siden sennepsgult er på siden mot oransje. Den 100% riktige fargen er lilla, men det kommer ikke til å se pent ut i det hele tatt.

"I interiørverdenen er det maks 3 farger"-hva slags bakgrunn har du til å påstå noe slikt? Har du noen interiørbakgrunn i det hele tatt?

Gjest Gjest_Lulu
Skrevet

Grønt er jo familefarge til gult og vil etter min mening skape lite spenning i interiøret dersom det ikke tilføres en kontrast for å kvikke det hele opp.

Selv om fargene ikke ligger rett ovenfor hverandre i fargesirkelen betyr ikke dette at de ikke er kontraster. Lilla og grønt er kontrastfarger, rosa og grønt er like mye kontrastfarger som rødt og grønt.

Sennepsgul er ikke den enkleste fargen å arbeide med. Dersom du tror du kommer til å gå lei av den, ville jeg enten trukket om sofaen eller solgt den gamle og kjøpt ny.

Grått går fint til de fleste farger, velg en kald og klar gråfarge som ikke ser skitten ut ved siden av sofaen. Blått som andre her foreslår kan bli en frisk fargeklatt mot det gule og grå. Ønsker du å tone ned det blå går du for en grålig blåfarge, ønsker du at det blå skal være mer fremtredende vel en frisk, kald blåfarge. Velg gjerne tekstiler med mønster. Helt blå, ensfargede puter i en sennepsgul sofa kan fort bli ensartet, mønster skaper mere spill i interiøret.

Unngå bjørkemøbler, det vil ikke ta seg pent ut mot den sennepsgule sofaen siden bjørka i seg selv er ganske gul. Kan fort bli kjedelig og ensartet. Unngå også kirsebær og andre treslag som er veldig røde.

Eik er ganske nøytralt, gå for en grå- eller hvitpigmentert.

Gulvet kan godt beises hvitpigmentert slik som gjesten ovenfor foreslår. Unngå at fargen blir gul. Veggene bør også helle mere mot grått en gult.

Det er ingenting i veien for å bruke flere enn 3 farger, men det bør være minst 3 farger for å skape litt spenning, man går heller ikke så fort lei av interiøret. Man kan godt bruke kontrastfarger, for så å trekke familiefarger utifra begge konstrastene.

Skrevet

Jeg har også sennepsgul sofa!! Et ordentlig klenodie av en antikvitet som jeg kom over på et bruktmarked i Sverige. Så jeg skjønner faktisk at du innreder etter sofaen. :5:

Nå har ikke jeg kjempegreie på dette med kontrastfarger, og det ser ut som man kan bli "halshugget" her hvis man uttaler seg uten alt for mye kunnskap om komplementærfarger. :Gjesp:

Men jeg kan fortelle deg litt ut i fra min leilighet, siden du sa du ville ha lyse farger. Kanskje jeg kan være til inspirasjon?

Med min sennepsgule stolthet så har jeg også en kald hvitfarge, altså en som går mot grått. Før hadde jeg kremgul, og sammen med sofaen ble det litt sånn farge som når babyen vår har gjort i bleia. :gjeiper:

Jeg har også, Gud forby, noen duse grønnfarger på pynteting, og jeg synes det er nydelig til min sofa. Jeg tror ikke det kan være galt å velge ut fra nabofargene i (denne) fargeskalaen. Jeg har f.eks 2 telysholdere og en grønn pute fra indiska. Den ligger jo selvf ikke oppi sofaen, men er i samme rom (crazy me) :fnise: Noen grønne planter har jeg også. Jeg synes i alle fall at de er med å skaper et lett, lyst og harmonisk uttrykk. Jeg har også en del ting i klart glass, stål/sølv - ting har jeg i blomsterpotter og lysestaker, og også en god del hvite ting og møblement, som hvit spisestue, hvite bokhyller, hvitt teppe, hvitt saueskinn i sofaen og hvit sjenk, og hvite persienner i stedet for gardiner. Det kunne faktisk ikke falle meg inn og sette inn noe blått eller lilla i det lyse og lune uttrykket mitt selv om det skulle være aldri så "politisk korrekt". Jeg liker det altså lyst og rolig, ikke spennende og kontrastfullt. Forstå det den som kan. :ironi:

Ønsker deg lykke til, uansett hva du måtte velge!

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har også sennepsgul sofa!! Et ordentlig klenodie av en antikvitet som jeg kom over på et bruktmarked i Sverige. Så jeg skjønner faktisk at du innreder etter sofaen. :5:

Nå har ikke jeg kjempegreie på dette med kontrastfarger, og det ser ut som man kan bli "halshugget" her hvis man uttaler seg uten alt for mye kunnskap om komplementærfarger. :Gjesp:

Men jeg kan fortelle deg litt ut i fra min leilighet, siden du sa du ville ha lyse farger. Kanskje jeg kan være til inspirasjon?

Med min sennepsgule stolthet så har jeg også en kald hvitfarge, altså en som går mot grått. Før hadde jeg kremgul, og sammen med sofaen ble det litt sånn farge som når babyen vår har gjort i bleia. :gjeiper:

Jeg har også, Gud forby, noen duse grønnfarger på pynteting, og jeg synes det er nydelig til min sofa. Jeg tror ikke det kan være galt å velge ut fra nabofargene i (denne) fargeskalaen. Jeg har f.eks 2 telysholdere og en grønn pute fra indiska. Den ligger jo selvf ikke oppi sofaen, men er i samme rom (crazy me) :fnise: Noen grønne planter har jeg også. Jeg synes i alle fall at de er med å skaper et lett, lyst og harmonisk uttrykk. Jeg har også en del ting i klart glass, stål/sølv - ting har jeg i blomsterpotter og lysestaker, og også en god del hvite ting og møblement, som hvit spisestue, hvite bokhyller, hvitt teppe, hvitt saueskinn i sofaen og hvit sjenk, og hvite persienner i stedet for gardiner. Det kunne faktisk ikke falle meg inn og sette inn noe blått eller lilla i det lyse og lune uttrykket mitt selv om det skulle være aldri så "politisk korrekt". Jeg liker det altså lyst og rolig, ikke spennende og kontrastfullt. Forstå det den som kan. :ironi:

Ønsker deg lykke til, uansett hva du måtte velge!

Du er gæærn! :fnise:

Jeg synes det høres ut som du har det kjempefint. :)

Skrevet

jeg tror en kald eller i det minste nøytral hvit/gråblå veggfarge vil fungere fint, og i hvert fall lys grå/gråblå vegger passer til mye. Det virker vanligere og lettere å tilføre varme farger i møbler, gardiner og pynt enn i veggmalingen, og jeg synes det gir et litt mer klassisk preg også. Jeg bor selv på et gammelt gårdsanlegg hvor okergult og lys gråblå og lyseblå er brukt endel sammen i interiøret (dører og vegger) og har sett det samme andre steder, i ulike nyanser, og det er nydelig :)

Skrevet

Jeg ville nok gått for kremhvitt. Er generelt ikke så fan av sennepsgult, men du kan jo bruke kremhvitt for å myke opp litt?

Skrevet

Deltt første jeg tenkte på da du nevnte sennepsgul sofa er lilla. Det ville jeg ha valgt i allefall.

Du må nok like spreke fargeklatter om du velger feks lilla puter. Jeg blir inspirert av sterke farger, så for meg hadde lilla blitt helt riktig.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Deltt første jeg tenkte på da du nevnte sennepsgul sofa er lilla. Det ville jeg ha valgt i allefall.

Du må nok like spreke fargeklatter om du velger feks lilla puter. Jeg blir inspirert av sterke farger, så for meg hadde lilla blitt helt riktig.

Helt enig. Lilla og sennepsgult er jo tøft sammen.

Jeg elsker litt farge, og det koster ikke alt for mye å male om eller bytte ut stoffer etterhvert som man går lei.

Jeg pusser alltid opp etter møblene jeg har, eller evt. malerier jeg er glad i.

Hva koster vel litt maling og litt arbeid sett opp mot et møbel man er glad i?

Lykke til!

Gjest Gjest_lille venn_*
Skrevet
O' kloke interiørguruer:

jeg ville ha brukt lilla puter sterk farge, og teppe, lyse vegger. lilla og gult får ut det beste i hverandre pga komplimenter kontrasten, i ittens fargesirkel står de ovenfor hverandre, men ikke kald kjølig lilla, mer varm. trikset brukes mye i kommerse sammenhenger, som logoer , feks statoil, der oransje og blått er komplimentær kontraster, og i frukt avdelingen rødt grønt ved siden av hverandre epler, for å se mer freshe ut. men seriøst er sennepsgul sofa en trend jeg ikke skjønner meg på , ser flere som har det, i kombinasjon med de fleste farger, turkis, blått, rødt, pastell ser det bare jævlig ut, prøv deg frem, men som sagt riktig lilla farge typ teppe andrea på ikea , ser faktisk bra ut, da de komplimenterer hverandre.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...