Gå til innhold

Jogge med et kne som begynner å gjøre vondt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Emma_*
Skrevet

De siste par årene har jeg trent mer løping enn noensinne før. Etter en periode hvor jeg gikk for raskt fra inaktivitet til normalt treningsnivå (for meg - løping 3/4 dager i uken), begynte jeg å få vondt i det høyre kneet. Ikke overraskende, egentlig.

Nå gjør kneet vondt hver gang jeg løper, så jeg har stort sett gått raskt. Problemet er at jeg elsker å løpe, så jeg lurer på om det er mulig å trene kneet forsiktig opp til å ihvertfall tåle intervalltrening (spurt-rask gange-spurt)?

Jeg skal kjøpe nye løpesko og få dem tilpasset foten og løpestilen min. Hjelper det å sette støttebandasje på kneet, bandasjere det e.l.?

Skal jeg slutte å løpe med en gang det begynner å gjøre vondt, eller presse litt lenger?

Hjelp! Nå er høsten her snart, og jeg lengter ut i gråværet og lysløypen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De siste par årene har jeg trent mer løping enn noensinne før. Etter en periode hvor jeg gikk for raskt fra inaktivitet til normalt treningsnivå (for meg - løping 3/4 dager i uken), begynte jeg å få vondt i det høyre kneet. Ikke overraskende, egentlig.

Nå gjør kneet vondt hver gang jeg løper, så jeg har stort sett gått raskt. Problemet er at jeg elsker å løpe, så jeg lurer på om det er mulig å trene kneet forsiktig opp til å ihvertfall tåle intervalltrening (spurt-rask gange-spurt)?

Jeg skal kjøpe nye løpesko og få dem tilpasset foten og løpestilen min. Hjelper det å sette støttebandasje på kneet, bandasjere det e.l.?

Skal jeg slutte å løpe med en gang det begynner å gjøre vondt, eller presse litt lenger?

Det viktige med skader er at du tar pause så snart det er smerter, og begynner rolig igjen etter pausen. Om du presser deg en uke med trening selv om det gjør vondt så ender du opp med å måtte ta en måned fri istedenfor en uke.

Smerte er ikke bra, det er kroppens ¨måte å si at det er noe feil. Aktivitet som ikke er smertefullt (feks gå istedet for å løpe) vil etter min erfaring gjøre at man er tilbake til normalen raskere.

Støttebandasje kan hjelpe.

Har hatt endel skader selv, og vet hvor irriterende det kan være. Man om man er viljesterk nok og tar pause fra treninga så snart man kjenner smerte så er det langt mindre sjanse for at det blir noe langvarig problem.

Skrevet

Når du får vondt er det som regel fordi noe er galt. Har du vært hos lege med dette?

Det er åpenbart at du gir kneet ditt for hard belastning. Hva med å sykle i stedenfor? Da får du ikke støtbelastningen som du får når du løper.

Gjest Tigress
Skrevet

Du kan visst trene opp kneet til tole intervalltrening, men først må du jo vite kva som er i vegen med det, då! Kom deg til ein lege og spør korleis du skal trene det opp igjen. Kan han ikkje gje deg eit skikkeleg svar, kom deg til ein idrettsmedisinar eller ein fysioterapeut.

Skrevet

Jogger du ute? Har en venninne som kun kan jogge på tredemølle grunnet kneproblemer som deg, det er mye bedre underlag enn asfalt osv. Men kanskje en tur til fysio kunne gitt deg litt veiledning..??

Skrevet

Tusen takk for gode tips!

Det er min egen feil at kneet begynte å gjøre vondt, jeg har alltid vært velsignet med en sterk kropp som tåler mye. Men dum som jeg er har jeg utfordret skjebnen og kjørt på for hardt...

Nå skal jeg trene opp kondisen igjen med mye rask gange og sykling før jeg begynner å prøve forsiktige intervaller med jogging (ikke løping) for å se hvordan kneet takler det. Om smerten kommer tilbake, er det rett til legen.

Min søster har problemer med begge knærne, så det er kanskje en medfødt svakhet. Uansett er det selvfølgelig ikke verdens undergang om jeg må slutte å løpe, da får jeg bare ta sykkelen fatt om jeg vil ha vind i håret. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...