Gå til innhold

Hvor mye kjøkkenbenk..?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Malin_*
Skrevet

Jeg holder på å tegne og planlegge et helt nytt kjøkken, men er usikker på hvor mye kjøkkenbenk jeg trenger. Delen som innredning skal inn i er avlangt og ca 16 m2. Jeg tenker at jeg får nok med 6 m. kjøkkenbenk fordelt på 1,5 vegger. Da skal det jo inn komfyr og vask, så litt mindre blir det totalt sett. Jeg er veldig glad i både baking og matlaging, og trenger arbeidsplass.

Hvor mye benkeplass har dere, og er dere fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet (endret)

6 meter benk høres tilstrekkelig ut, synes jeg. Det går vekk 60 cm til komfyr og 60 cm eller mer til vask, og da har du 4,8 meter igjen.

Jeg har nettopp planlagt to kjøkken med langt mindre benkeplass, som likevel fungerer veldig bra i praksis.

Det ene kjøkkenet jeg har planlagt er laget med 80 cm dyp benkeplate istedet for 60 som er standard. Anbefales på det varmeste dersom man har anledning til det. Kvik kjøkken forhandler ekstra dype skuffer og benkeplater. (Bare et lite tips.)

Tllegg: Om man foretrekker mye benkeplass eller noe mindre avhenger også av om man liker å ha mange ting stående på benken. Hjemme har jeg mye benkeplass, og en del av det er sjelden i bruk. Dersom jeg hadde likt å ha ting stående fremme, hadde det nok vært annerledes. På hytta klarer jeg meg altså fint med bare 3,6 meter benkeplate, og da går 1,2 meter vekk til vask og komfyr. Men den er som sagt 80 cm dyp.

Endret av Elastica
Skrevet

Jeg bor i en leilighet med kjøkken på ca. 10 m2 og er svært misfornøyd med innredningen. Selve kjøkkenet ser veldig pent og velproporsjonert ut, men det er ALT for lite benkplass. Den begrenser seg til 60 cm på hver side av komfyren. Spisebordet er det lite hjelp i da det er for lavt til å kunne arbeide ved - men det funker som avlastning når jeg trenger det.

Det dobbelte er et minimum, dvs 2,5 m benkeplass, hvorav minst 1,2 m uavbrutt.

Jeg er veldig glad i å lage mat, både koking og baking, men kjøkkenet begrenser meg såpass at det blir brukt mye mindre enn det ellers ville bli brukt.

Tenk også over skapene du bestiller... skuffer vs. skap. Jeg har mer enn nok plass, men løsningene er så dårlige at de ikke kan bli utnyttet (jeg har lite bruk for et 60bx80d skap helt nede på gulvet - da ville jeg heller hatt skuffer).

Det som er greit med å ha dette kjøkkenet er at jeg får mange tanker om hvordan mitt kjøkken skal bli - her skal jeg bare bo mens jeg gjør ferdig studiene og vi blir en storfamilie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...