Gå til innhold

Foreldre burde straffes for barnas forbrytelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn er et produkt av sitt nærmiljø, og da spesielt sin oppdragelse.

Derfor burde foreldre hele livet straffes for sine barns forbrytelser. Om barnet vokser opp til å bli voldsforbryter, morder, tyv eller noe annet burde foreldrene få minst 1/15 av straffen/boten i straff for manglende oppdragelse, og mer om barnet er ungt, for.eks 1/2 om barnet er under 18, 1/5 om det er 18, 1/7 før 25 osv.

At familien ansvarliggjøres for sin oppdragelse er normalt i mange land hvor slekten blir stilt til ansvar for medlemmenes oppførsel og forbrytelser. Siden vi ikke har storfamilier slik som en har i mange av disse landene så må det altså være mor og far som skal stå til ansvar sammen med barnet.

Hvor stor del av straffen foreldrene skal ta sammen med barnet bør selvfølgelig minke med årene, men uansett bør de bli satt til å ha minst 1/15 selv om barnet er 50 år for.eks, en 18 åring kan det for.eks være 1/5 av straffen.

Dette vil føre til mindre krimminalitet og bedre oppdragelse fra foreldrene. Hvor mange kommer til å råkjøre i trafikken for.eks når mamma og pappa må ta en del av boten hver gang? Og hvor mange vil ikke lære sine barn til å ikke råkjøre?

Skrevet

Jeg har ikke ord.

Hadde det ikke vært mye enklere å innføre tvangsabort for alle, altså barneforbud, utenom i de tilfelle der foreldrene har blitt godkjent av en komitè?

Og selvfølgelig tvangsflytting til barnehjem for de som klarer å lure seg unna og føde uten godkjennelse.

Skrevet

Det mener jeg blir bare for dumt.

En 18 åring vet fint hva som er galt og rett. Det har (som oftest) ikke noe med oppdragelsen å gjøre.

Er man så (uheldig) dum å bli kriminell får du ta straffa selv, er ingen som tvinger deg, og foreldrene kan ikke stå til ansvar for dette.

Hva hvis dine barn ble kriminelle etter f.eks 20års alderen, jeg vil da virkelig si at de er voksne nok til å skjønne litt, hvis ikke må det ligge en feil i hjernen.

Skrevet

Vi to tenker i to helt forskjellige retninger. Det virker som at du fant på at du skulle skrive dette innlegget helt uten å tenke over tema. Det du mener her er fullstendig absurd!

Hvis jeg hadde et barn på 18 år som råkjørte i trafikken, skal virkelig jeg ta ansvaret for at han råkjørte da han handlet etter sin egne beslutninger, oppfatninger og sin egen vilje? Da jeg er enig i at det bør bli "vanskeligere" å oppfostre barn og at kunnskapen om det bør bli bedre blant både unge og eldre, vil alltid et barn/ungdom handle ut fra dens egen vilje. Jeg har sett ungdommer fått den beste type oppfostring, men allikevel blitt til kriminelle når de har blitt eldre og har tydd til grufulle handlinger både på grunn av noe de har opplevd utenom familien og på grunn av sine egne tanker og følelser.

Familien din er ikke ansvarlig for det du som person gjør. Dessuten vil ikke du som en selvtenkende, fornuftig og ansvarlig person (I hope..) bare ta stilling til hva foreldrene dine syns og mener. Vi tar jo egne beslutninger om både hvem vi skal gifte oss med, når vi skal få barn og hvordan vi skal oppføre oss mot andre. Hvorfor skal vi da ikke ta egne beslutninger om hvordan vi skal oppføre oss i trafikken og om vi skal ty til kriminelle handlinger?

Systemet vi har i Norge i dag funker! Kriminaliteten i Norge øker ja, men i forhold til andre land har vi relativt lite kriminalitet. Mange av de landene som har de lovene du her foreslår, har mer kriminalitet enn det Norge har.

Nei, kriminalitet er ikke noe som kan minkes ved å gi foreldrene konsekvenser for barnas handlinger. Kriminalitet kan minkes ved bedre oppfostring i noen tilfeller ja, men da er det andre løsninger som er mer aktuelle enn disse. Som f.eks bedre kunnskap om hvordan å oppfostre barna riktig, lære barna fra de er små forskjellen mellom rett og galt og større involvering av barnevernet samt. fler og flinkere arbeidere i barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...