Gå til innhold

tekst på en barnesang?

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget-Mie Marie
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp her..

Da jeg utdannet meg til førskolelærer lærte vi en sang med bevegelser som jeg synes var veldig morsom for barn, men husker ikke teksten, eller bevegelsene som fulgte med. Den handlet om noe med at man går gjennom høyt gress (bevegelse: svisj svisj for å ta bort gresset når man går gjennom), også går man gjennom en våt myr (lager sånn lyd som kommer når man går i myr, med bevegelse) Finnes nok mange varianter av denne sangen/bevegelses leken. Er vanskelig å forklare når jeg ikke husker mye av den. Håper noen der ute skjønner hva jeg vil fram til :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg trenger litt hjelp her..

Da jeg utdannet meg til førskolelærer lærte vi en sang med bevegelser som jeg synes var veldig morsom for barn, men husker ikke teksten, eller bevegelsene som fulgte med. Den handlet om noe med at man går gjennom høyt gress (bevegelse: svisj svisj for å ta bort gresset når man går gjennom), også går man gjennom en våt myr (lager sånn lyd som kommer når man går i myr, med bevegelse) Finnes nok mange varianter av denne sangen/bevegelses leken. Er vanskelig å forklare når jeg ikke husker mye av den. Håper noen der ute skjønner hva jeg vil fram til :sukk:

Jeg skulle utpå tigerjakt,

jeg skulle ut på tigerjakt.

Så kom jeg til en åker,

så kom jeg til en åker..

Jeg kunne ikke gå under den,

jeg kunne ikke gå rundt den,

jeg måtte gå i gjennom den..

Svisj svisj svisj svisj..

??

Gjest utlogget-Mie Marie
Skrevet

Ja, så fint at du skjønte hva jeg mente :) Eneste er at den jeg lærte var lenger med lyder og beveglser til alle stedene man kom. Kan du mer tekst enn den du skrev?

Skrevet (endret)

Det er mange ulike utgaver av den der. Her er to andre:

(Uten melodi, hver linje gjentas av de som sitter rundt lederen).

Vi skal på tigerjakt

Og vi er'ke redde

Men hva er det?

En....

Vi kan ikke gå (over/under/rundt/gjennom) den

Vi kan ikke gå (et annet ord en det over) den

Vi må gå (et av de resterende ordene) den.

Bevegelser

---

Bjørnejakt (har en melodi, men kan sikkert klare den uten)

Vi skal ut på bjørnejakt

Vi skal ta en stor en (Her lager dere en stor bevegelse med armene)

Og vi er ikke redde

Men hva der det?

En ... (resten er likt som tigerjakt)

---

Husk å klappe på lårene med hendene for å simulere gange mens du synger teksten.

---

Mulige bevegelser:

Gjennom myra. Dra i kinnene så det blir en "svuppelyd"

Gjennom sivet/gresset: Gni hendene mot hverandre

Over brua: Tromme på brystet, som gorillaene gjør

Rundt treet - lat som du går sidelengs rundt treet mens du holder rundt stammen.

Gjennom supermarkedet: Spisse albuer, brøyt deg fram og si "unnskyld" mange ganger fort etter hverandre.

Over fjellet: Lat som du klatrer opp fjell og ned igjen, si "du du du du" lysere og lysere og så mørkere og mørkere.

Under gjerdet: Lat som om du graver deg under et gjerde

Gjennom elva; Lat som om du svømmer. Husk å puste/gispe etter luft.

Gjennom porten: Lat som om du åpner og lukker en port, lag knirkelyder.

Og ellers det du måtte finne på selv.

På slutten av hver sang skal du inn i en hule: "Hva er det? En hule. "Vi må gå inn i den".

På tigerjakt sier du da, mens du "føler" deg fram:

"Her var det mørkt. Her var det mørkt og kaldt. Hva er det? Det er noe mykt, det er noe mykt og varmt... En tiger! LØP". Løp tilbake og gjenta bevegelsene du har gjort i motsatt rekkefølge. Når dere kommer forbi siste hindring, er det bråstopp og dere kan stolt proklamere at "Og vi var ikke redde!"

På bjørnejakt synger dere sangen litt lavere og med redd stemme, før dere finner bjørnen. Løper tilbake. Forbi siste hindring avslutter dere med "vi har vært på bjørnejakt. Vi har i hvertfall tatt på en stor bjørn. Og vi var'ke redde".

Dette ble litt rotete, ser jeg, men håper du får noe ut av det. Barn syns i hvert fall det er veldig spennende.

Endret av Vannmelon
Skrevet (endret)
Ja, så fint at du skjønte hva jeg mente :) Eneste er at den jeg lærte var lenger med lyder og beveglser til alle stedene man kom. Kan du mer tekst enn den du skrev?

Det er de samme linjene byttet ut med ulike hindringer..

Se hun som har posta ovenfor..

Hver vers begynner:

Vi skulle ut på Tigerjakt*2

Så kom vil til en/ei/et ? (tre, bro, elv, myr, butikk, skog, fjell osb)

Vi kunne ikke gå over,rundt,under (det som passer)

Vi måtte klatre,svømme,vasse, gå osb..

Til slutt kommer man til en hule..

Vi skulle ut på tigerjakt*2

Så kom vi til en hule*2

Vi kunne ikke gå rundt den,

vi kunne ikke gå over den

vi måtte gå inn i den... (lukk øynene og kjenne seg fram)

Siste vers som hun over beskrev..

Noe varmt, noe mykt..

Uæææhhh en tiger...

Spring tilbake,

gjør bevegelsene og lydene veldig fort..

Det er litt vanskelig å forklare lydene, men det er jo bare til å gjør det som føles rett.. :) eller?? Ungene bryr seg nok ikke så veldig om hva som er korrekt og ikke..

Vi lærte den slik at vi måtte ha tunga i underleppa når vi sang.. Dette syns ungene er veldig morsomt.. Og selvsagt bevegelser og lyder..

Endret av BlackAcid
Gjest utlogget-Mie Marie
Skrevet

Tusen takk for hjelp :) Nå skal jeg skrive ut teksten og så blir den med i barnehagen i morra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...