Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 Hvor gammel var din barn da det sa sitt første ord, og hva var ordet?
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 Mitt første barn sa mamma når han var 10 mnd. Barn nr to var over ett år før det kom noe forståelig
Gjest imli Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 Begynte vel å komme noen småord da han var 10-11 mnd, som hei, nam-nam, au-au, æsj-æsj osv. Men det var først da han var 13-14 mnd at jeg vil si han begynte å snakke litt. Da begynte han å si mamma og pappa til oss - altså ikke bare si ordene, men kalle oss mamma og pappa, og han begynte å komme med de riktige ordene på de riktige stedene - det var tydelig at han begynte å forstå sammenhengen mellom ordet og tingen/handlingen. Det er jo stor forskjell på det, og å bare lage lyder som ligner på ord
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 han sa "mamma" da han var åtte, så kom det noen få ord etterhvert - men ikke mange. Jeg ble nesten litt bekymret, men så snakket han plutselig helt klart og tydelig, og i fullstendige og korrekte setninger da han var tre Han hoppet helt over den utydelige babysnakkingen som jeg hører fra mange andre. Lurer på om det er fordi vi nærmeste alltid har snakket til han på samme måte som en voksen? Blir personlig helt "gal" av "babysnakkende" voksene som refererer til seg selv som "mamma" og "pappa".....
Gjest Gjest_kipa_* Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 begge mine var tidlig ute. Storebor 10 mnd da han sa hei til en dame i butikken, hun ble helt sjokka ;-) Lillesøster enda før og hun sa ha det og hei 9. mnd Før det sa de også mamma og pappa.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #6 Skrevet 9. august 2009 han sa "mamma" da han var åtte, så kom det noen få ord etterhvert - men ikke mange. Jeg ble nesten litt bekymret, men så snakket han plutselig helt klart og tydelig, og i fullstendige og korrekte setninger da han var tre Han hoppet helt over den utydelige babysnakkingen som jeg hører fra mange andre. Lurer på om det er fordi vi nærmeste alltid har snakket til han på samme måte som en voksen? Blir personlig helt "gal" av "babysnakkende" voksene som refererer til seg selv som "mamma" og "pappa"..... Det er nok ikke på grunn av dere at han hoppet over babypraten, men snarere det at barns språkutvikling varierer enormt. Det du beskriver, er ikke så uvanlig - en del barn lar være å gjøre ting helt til de er sikre på at de kan det. Jeg har flere barn, og selv om de har de samme foreldrene og omgivelsene, har tidspunkt for første ord, for første fullstendige setning og for tilnærmet feilfri tale variert ganske mye.
Gjest white tiger Skrevet 9. august 2009 #7 Skrevet 9. august 2009 Dattra mi var 7-8 mnd da hun sa "hopp". Etter det ble det bare mer og mer. Hun er nå snart 2 år, og det er ingen problem å føre en samtale med henne. Hun sier bare "hæ" hvis det er noe hun ikke skjønner, så omformulerer vi det litt. Hun hermer også etter ord vi sier, så jeg tror faktisk hun kan si det meste så lenge hun hører ordet først. Tror hun ligger litt foran de fleste da. Det varierer vel en god del hva som er vanlig
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #8 Skrevet 9. august 2009 Det varierer vel en god del hva som er vanlig Det kan du banne på at det gjør - for barn på 24 mnd er ordforråd på 70 ord like normalt som ordforråd på 550 ord (hhv 10- og 90-percentil).
Umuriel Skrevet 9. august 2009 #9 Skrevet 9. august 2009 Han sa tydelig "mamma" og "pappa" da han var ni måneder gammel.
Gjest Sirill Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Jenta vår begynte å si mamma da hun var 8 mnd og pappa da hun var 10 . Nå er hun 13 måneder og har sagt i overkant av 30 tydelige ord , men hun bruker nesten ingen av dem i kommunikativ hensikt i så veldig stor grad enda . Første lille setningen kom nå nylig , pappa sitt og noen dager etterpå mamma sitt .
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #11 Skrevet 9. august 2009 Nevøen min sa ikke ett ord før han fikk fjernet vann i mellom-øre. Han var han vel godt over 3 år og språket kom på ett par uker. Viste seg at han nesten hadde vært døv, men mye hadde tydeligvis lagret seg!
Arkana Skrevet 9. august 2009 #12 Skrevet 9. august 2009 Gutten vår begynte å si Mamma da han var 7½ mnd gammel. Han har vel neppe særlig stor forståelse for akkurat hva ordet betyr, men han hører jo oss bruke det samt at han nok har oppfattet at ordet skaper en positiv reaksjon og at jeg kommer når han sier det. Jeg vil likevel ikke si at han har begynt å snakke. Forøvrig er "babyspråk" faktisk mye mer positivt for barns språkutvikling enn voksenspråk bl.a. fordi man møter dem på deres nivå.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #13 Skrevet 10. august 2009 de foreldrene jeg kjenner som snakker babyspråk med barna sine er de med de mest "snøvlete" og "gjøre seg søt" snakkende ungende - og det er det ingen andre enn foreldrene som skjønner noe av! ... å snakke - da kan man snakke med fremmede også uten at foreldrene tolker
jente 79 Skrevet 10. august 2009 #14 Skrevet 10. august 2009 (endret) Lillegutt hadde mange ord ligende lyder tidlig. Men han var vel da 10,5 måned første gangen jeg følte at han kalte meg mamma. Da sa han "mamma - mamma - mamma" mens han ålte seg mot meg og skulle opp. nå sier han i hvert fall "mamma, dædda (pappa), ja, hei du, hadet, ta-ta (takk takk)" Han er 14 mnd Endret 10. august 2009 av jente 79
Gjest sirill Skrevet 10. august 2009 #15 Skrevet 10. august 2009 Jenta vår begynte å si mamma da hun var 8 mnd og pappa da hun var 10 . Nå er hun 13 måneder og har sagt i overkant av 30 tydelige ord , men hun bruker nesten ingen av dem i kommunikativ hensikt i så veldig stor grad enda . Første lille setningen kom nå nylig , pappa sitt og noen dager etterpå mamma sitt . Og idag : "baje på bade" , da vi var på vei inn på badet for å skifte bleie . Vet vel at jenta vår er svært langt fremme språklig , men føler jeg aldri får lov til å skryte av henne , så må benytte de anledningene jeg får .
Lassie Skrevet 10. august 2009 #16 Skrevet 10. august 2009 Gutten min blir 1år om en uke og har ingen ord enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå