Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2003 #1 Del Skrevet 6. august 2003 Hjelp! Telefonregningen har kommet og vi surfer ALT for mye!!!! Så nå må vi forsøke å bytte til sånn fast datalinje (ADSL e.l.). VI har i dag ISDN. Er det noen som vet hva det koster å få byttet dette om, evt beholde ISDN men opprette sånn datalinje? Jeg tror borettslaget er tilrettelagt for det, så det er vel mer et sånn "oppkoblingsgebyr". En annen ting. Vi har de siste 3 mndr ringt for ca 400,-. Vil det da lønn seg for oss å ikke ha fast telefon, men bare mobilen i tillegg til datalinjen/internett? Tenker på at abonnementsprisen til Telenor også er en god del kroner (ca 750,- for kvartalet med ISDN). Kjempeglad for om noen har noen tips eller erfaringer å komme med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 6. august 2003 #2 Del Skrevet 6. august 2003 Hvis jeg hadde kunnet koblet meg opp via 'kabelavtale' med borettslaget og den ikke kostet mer enn 400 kr/mnd OG den ikke forutsatte ISDN så hadde jeg tatt det. I samme slengen hadde jeg skippa fasttelefonen og brukt mobil. Du må sjekke hvilke betingelser som ligger i den avtalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2003 #3 Del Skrevet 6. august 2003 Dersom du ikke har ISDN vil du måtte betale et høyere månedsbeløp for ADSL og etableringsgebyret blir høyere. Du kan evt gå tilbake til analog telefonlinje som blir litt billigere. Etableringsgebyret på ADSL varierer fra leverandør til leverandør. Anbefaler deg å sjekke ut følgende sider: http://www.nextgentel.com/forsiden.asp http://www.kvalito.no/products/matrix.asp?kategori=15 http://www.bluecom.no http://www.telenor.no/produkter/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2003 #4 Del Skrevet 6. august 2003 Takk . Men jeg er nok litt dum... skjønner ikke så mye av dette jeg.... VI har alarm i leil. så jeg antar vi må fortsette med et eller annet telefonabonnement, slik at alarmselskapet får tak i oss . Men er det lurt å bytte til adsl? Koster det noe mer enn bare ca 350 pr mnd? Hva koster det å bytte fra isdn til adsl og evt vanlig analog telefon? Er ikke så godt vandt når det gjelder kundeservice hos telenor, så jeg er redd de ikke kan hjelpe meg der. Og det er da dere flinke kvinner (!) bidrar litt . Hvordan bør jeg gå frem nå? Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 6. august 2003 #5 Del Skrevet 6. august 2003 du må ha fasttelefon for å få adsl Igjennom kabelselskapet du har kan du også få kabelnett.. Billigere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 6. august 2003 #6 Del Skrevet 6. august 2003 Det finnes ADSL leverandører som ikke krever at du har tlfabonnement. NextGenTel f.eks. som vi er veldig fornøyde med. > www.nextgentel.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 6. august 2003 #7 Del Skrevet 6. august 2003 Sjekk linken her: http://www.telepriser.no/ Her fyller du inn detaljer om din bruk av internett. Du kan også få fastpris på isdn - f.eks. seks timers oppkobling per døgn koster rundt femhundre kroner. Da er du jo i tillegg tilknyttet telenor, men kan f.eks. la tellerskrittene gå gjennom et annet firma. Jeg har Pgone - tror de er ganske billige... Jeg ville ikke kuttet ut fasttelefonen - hater å prate i mobil, blir varm i øret osv. Men det må du avgjøre selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 6. august 2003 #8 Del Skrevet 6. august 2003 Hør med naboer om de er interessert i å dele adsl.. Vi deler på nextgentel adsl, og jeg betaler 71 kr måneden for bredbånd som alltid er tilgjengelig hjemme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2003 #9 Del Skrevet 6. august 2003 Takk . Men jeg er nok litt dum... skjønner ikke så mye av dette jeg.... VI har alarm i leil. så jeg antar vi må fortsette med et eller annet telefonabonnement, slik at alarmselskapet får tak i oss . Men er det lurt å bytte til adsl? Koster det noe mer enn bare ca 350 pr mnd? Hva koster det å bytte fra isdn til adsl og evt vanlig analog telefon? Er ikke så godt vandt når det gjelder kundeservice hos telenor, så jeg er redd de ikke kan hjelpe meg der. Og det er da dere flinke kvinner (!) bidrar litt . Hvordan bør jeg gå frem nå? Takk igjen! Det ser ut som det er Kvalito som har den laveste prisen på ADSL, derfor bruker jeg det som eksempel. Dersom du har fasttelefon får du ei linje derfra som koster 334 eller 339 (raskere) i mnd. Etablering hvis du har telefonlinje er 999 kr. Du kan surfe så mye du vil. Dersom du ikke har telefonlinje blir månedsprisen 75 kroner dyrere, etableringen er jeg litt usikker på, men det blir minst 699 kr dyrere enn etablering med telefonlinje. Du kan spare litt ved å gå over til analog linje i stedet for ISDN, tror forskjellen er 80 kr. pr mnd. Men det koster sikkert å bytte. Om dere kun skal bruke mobil må dere vurdere da, men ringepriser fra mobil er vel generelt dyrere enn fra fasttelefon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #10 Del Skrevet 7. august 2003 Takk, dere er snille :D Men jeg har vært litt inne på telenor sine sider og der ser det ut som om vi må ha en mann til å komme å koble oss på likevel. Det koster ca 2500,-. Og så koster det 350 pr mnd. I tillegg kommer vanlig telefonabonnement. Men hva med sånn trådløst nettverk? Kan det være noe? VI har nemlig mulighet til å koble oss opp via kabel. Der koster det 690,- å få en mann til å koble oss på. Men da må vi ha en boks like ved tv-uttaket. Da kan vel trådløst nettverk være å anbefale kanskje..... ser ikke for meg at jeg skal ha en lang kabel trukket igjennom hele stuen og inn på kontoret ! Men noen som vet noe om priser etc på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 7. august 2003 #11 Del Skrevet 7. august 2003 Trådløst utstyr er definitivt noe dersom du ikke ønsker kabel fra veggen til PCen. Jeg vil tro at trådløs base og kort koster et par tusenlapper å kjøpe, dessuten kan (!) det være litt krånglete å konfigurere. Dersom dere kan få noen til å hjelpe dere med dette, er det en kjempepraktisk løsning (vi har det selv hjemme). Jeg vil tro at dere ikke trenger den innstallasjonen til 690kr (dersom det er snakk om Chello). Den vanskelige biten blir å få satt nettverkskortet i PCen - om dere ikke allerede har det. Ellers er det 2 kabler som skal settes i og et par innstillinger på PCen. Disse innstillingene gjøres automatisk av en medfølgende CD og support hjelper dere dersom CDen ikke gjør alt helt riktig. Support hjelper imidlertid ikke til med nettverkskortproblemer. Det følger med en beskrivende bruksanvisning også :-) Dersom man ikke har totalt skrekken for teknisk utstyr, klarer man alltids denne innstallasjonen selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kenguru Skrevet 7. august 2003 #12 Del Skrevet 7. august 2003 Vi har fastlinje via chello (UPS) og det gikk smertefritt å innstallere selv. Det kom en fyr og koblet oss til og innstallerte en boks til kabelen. Fikk pakke med modem, nettverkskort og innstallerte sjøl. Lett som en plett. Alt gikk av seg selv. Mye bedre å ha fastlinje enn å gå via tlf. Og dessuten Telehor suger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 7. august 2003 #13 Del Skrevet 7. august 2003 Nå får man visst internett-tilkobling - bredbånd, via parabol. Du kan være oppkoblet hele døgnet til 400 kr mnd. Husker ikke hvem som formidlet det... skal sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 7. august 2003 #14 Del Skrevet 7. august 2003 http://www.rinova.no/webshop/index.html?ta...31.html〈=no Her er linken, bredbånd via parabol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå