Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 Hei! Jeg er en jente som tenker på å reise som utveklingsstudent i USA til neste år. Jeg har hørt både positive og negative sider ved å dra bort et år, og det gjør meg bare mer usikker på hva jeg vil. Man hører jo alltid disse "skrekkhistoriene" om de som har kommet til en familie som har behandlet dem dårlig, de som ikke fikk venner og om de som ikke klarte å henge med på skolen. Selvom jeg har over 5 i snitt, og er en utadvendt person så tror jeg egentlig ikke at jeg kommer til å få problemer med å tilpasse meg, gjøre det bra på skolen eller få venner. Men likevel gjør slike historier meg usikker. På en annen side har jeg hørt om flere positive enn negative erfaringer. Å være utveklingsstudent er helt klart en opplevelse for livet. Man lærer ikke bare flytende engelsk, men også å ta ansvar og intiativ og å kjenne en ny kultur og et nytt land. Jeg er som sagt veldig usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Derfor hadde jeg vært veldig takknemlig om noen har noen erfaringer eller synspunkter på det å være utveklingsstudent. Del også gjerne erfaringer med reiseselskap, spesielt EF, STS og Speak Håper noen kan hjelpe meg
Gjest soffy Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=428408&hl= Å være utvekslingsstudent er utrolig lærelikt.. Jeg anbefaler deg å gjøre det:) Har selv vært det, og jeg hadde det veldig vanskelig (har skrevet om det i linken).. Men jeg angrer ikke et sekund på alt jeg fikk oppleve.. Menneskene jeg fikk møte, og erfaringene jeg fikk.. FÅTALL kommer til en dårlig familie... men det hender, så vær OBS, og for guds skyld ikke reis med EF!
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=428408&hl= Å være utvekslingsstudent er utrolig lærelikt.. Jeg anbefaler deg å gjøre det:) Har selv vært det, og jeg hadde det veldig vanskelig (har skrevet om det i linken).. Men jeg angrer ikke et sekund på alt jeg fikk oppleve.. Menneskene jeg fikk møte, og erfaringene jeg fikk.. FÅTALL kommer til en dårlig familie... men det hender, så vær OBS, og for guds skyld ikke reis med EF! Leste om hvordan du har hatt det, og det er nettopp derfor jeg er usikker på om jeg vil gjøre det! Har selv reist på språkreise med EF, og jeg opplevde at de ikke lover det de sier. Jeg skulle f.eks bo sammen med en venninne, men vi ble plassert en og en. Vet ikke hvordan det er som utveklingsstudent. Hva var det som var dårlig med EF? Og vet du noe om andre selskap som AFS, STS eller Speak?
Gjest soffy Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 Leste om hvordan du har hatt det, og det er nettopp derfor jeg er usikker på om jeg vil gjøre det! Har selv reist på språkreise med EF, og jeg opplevde at de ikke lover det de sier. Jeg skulle f.eks bo sammen med en venninne, men vi ble plassert en og en. Vet ikke hvordan det er som utveklingsstudent. Hva var det som var dårlig med EF? Og vet du noe om andre selskap som AFS, STS eller Speak? Det tok jo ett år før jeg fikk familie, og etter jeg hadde skrevet to lange brev til dem og aldri fått svar fikk jeg vite av EF at jeg ikke skulle bo hos de allikevel! Så da ble reisedatoen min utsatt i ubestemt tid fordi de ikke hadde familie til meg.. (Dette var i midten av august!)Så begynte jeg å kontakte flere representaner i California (tok saken i egne hender), for det var dit jeg hadde blitt plassert.. og da viste det seg at det var noen som kanskje visste om et sted jeg kunne bo, hos en dame hos har vært vertsmor før! Så da dro jeg 1 september, en måned etter skolen i usa hadde begynt.. Det viste seg at vertsmora mi var helt ustabil.. Huset var fullt av katte og hundemøkk.. Rot overalt osv.. EF HADDE IKKE SJEKKET HUSET SOM DE LOVER AT DE SKAL GJØRE!! Da jeg ville bytte familie klarte de ikke gjennomføre dette på EF kontoret.. Så jeg måtte fikse alt selv.. og det viste seg å ikke funke.. Så da ville jeg bytte igjen, men EF fant ingenting.. Til slutt orket jeg ikke mer og dro hjem.. EF fulgte ikke opp i det hele tatt! Jeg betalte masse penger for noe de IKKE har gjort! De lover god oppfølging osv av EF, men det har jeg ikke sett NOE til.. På slutten av oppholdet mitt, da jeg egentlig skulle ha ny familie, ringte jeg en del og snakket med EF kontoret i USA.. Jeg var jo psykisk utmattet, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg eller noe.. (bodde på sofaen til en i klassen).. Jeg fikk ingen støtte av EF.. De ba meg om å vente.. Så da jeg sa at jeg ikke orket mer, var jeg ganske lei meg og forklarte dem alle problemene jeg har hatt med familiene, forventet medlidenhet, men alt jeg fikk var spydighet og tilsnakk. Ungdommer får veldig lite respekt av voksne i usa, uheldigvis.. Dette ble langt og med mye klaging.. Men hadde jeg vært deg, hadde jeg reist med STS.. Prøv å få være med litt på å bestemme hvilken familie du skal i om det er mulig.. En familie med mange barn, eller en ung familie tror jeg kan være bra.. Begge mine familier var alenemødre med ett barn (veldig overbeskyttende)..RING til familien du har blitt plassert hos, send mail osv sånn at du får ett inntrykk av hvordan de er.. Sørstatene f.eks i california er det mange som vil, og dermed få vertsfamilier og velge i.. Så om jeg hadde vært deg hadde jeg valg et litt mindre populært sted.. Håper dette hjalp deg litt.. ble litt rotete men..
mustapippuri Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 Jeg har hatt et utvekslingsår med EF og var superfornøyd. Da det oppsto problemer var de der med en gang og stilte opp, de tok også kontakt med foreldrene mine slik at de ble holdt oppdatert og slapp å bekymre seg. Hadde en fantastisk vertsfamilie, fikk gode venner og fikk tatt fag som jeg stortrivdes med En opplevelse for livet, så gjør det!
Gjest soffy Skrevet 9. august 2009 #6 Skrevet 9. august 2009 Jeg har hatt et utvekslingsår med EF og var superfornøyd. Da det oppsto problemer var de der med en gang og stilte opp, de tok også kontakt med foreldrene mine slik at de ble holdt oppdatert og slapp å bekymre seg. Hadde en fantastisk vertsfamilie, fikk gode venner og fikk tatt fag som jeg stortrivdes med En opplevelse for livet, så gjør det! Var du i USA? I så fall hvor og når?
mustapippuri Skrevet 9. august 2009 #7 Skrevet 9. august 2009 Var du i USA? I så fall hvor og når? Det er noen år siden:) Til HI så anbefaler jeg denne tråden på diskusjon.no http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=561409 Den har "levd" i tre år nå, og er full av tips og erfaringer. Og så kan du pløye igjennom bloggene til tidligere og kommende utvekslingsstudenter.
Sia444 Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Jeg reiste med EF og kan ikke anbefale de. Jeg trivdes ikke hos familien min i det hele tatt og hadde ikke muligheten til å bytte da det var de som plasserte studentene i den staten. Jeg visste heller ikke hvem jeg skulle bo hos da jeg reiste. Men skolen var veldig bra og jeg trivdes der, veldig lett å få gode karakterer da.
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 Jeg reiste med EF og kan ikke anbefale de. Jeg trivdes ikke hos familien min i det hele tatt og hadde ikke muligheten til å bytte da det var de som plasserte studentene i den staten. Jeg visste heller ikke hvem jeg skulle bo hos da jeg reiste. Men skolen var veldig bra og jeg trivdes der, veldig lett å få gode karakterer da. Ja, jeg har hørt det er lett å få gode karakterer! Men er du glad du dro? Er det noe du ville ha gjort om igjen hvis du fikk sjansen? Og var det lett å få venner og bli kjent med folk? Det er vel lurt å drive med en sport eller aktivitet etter skolen?
ARIKA Skrevet 22. november 2016 #11 Skrevet 22. november 2016 (endret) Noen som har erfaring med afs eller yfu? Skal reise med en av de, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken. Endret 22. november 2016 av ARIKA
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå