Gå til innhold

Gamle barne-tv var for politisk ukorekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først må jeg bare si at jeg har ikke sett barne-tv på veldig manger år og dette er kun noe jeg har hørt. Ikke vet jeg hva de sender nå heller.

Men er det virkelig sant at nrk ikke sender det gamle barne-tv som sesam stasjon og huset med det rare i fordi det blant annet var for politisk ukorekt? Og hvis det er sant, på hvilken måte da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt det samme om gode gamle skomaker Andersen... og jeg mistenker at det er pga mangel på "mangfold", mørkhudede, homofile osv.

Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)
Jeg har hørt det samme om gode gamle skomaker Andersen... og jeg mistenker at det er pga mangel på "mangfold", mørkhudede, homofile osv.

Ja trist det der. Man er ikke normal før man skiller seg ut her i Norge. Synd at gamle norske tradisjoner skal være så uglesett :(

Endret av Stjernedryss
Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg vil nå påstå at det er dagens barne tv som er politisk ukorrekt. Ikke nødv. det NRK sender, for det har jeg ikke sett på flere år, men det cartoon network, disney channel osv sender er jo noe skikkelig MØL! Småberter i 10-års alderen som spretter rundt med sminke og leker hovne bimboer i hytt og pine - jeg kan ikke fatte at barn faktisk får se på sånt! USJ!!!

Skomaker Andersen (jul i skomakergata) ble da sendt for ikke så lenge siden? Så vet ikke helt om det er hold i de ryktene der altså.

Skrevet
Skomaker Andersen (jul i skomakergata) ble da sendt for ikke så lenge siden? Så vet ikke helt om det er hold i de ryktene der altså.

Men har hørt at den ikke skal sendes mer, selv om ingen oppgir grunnen. Enig i at det var bedre idealer i den serien, selv om den kunne bli i overkant kjernesunn. Vi lo jo litt av prektige lille Stine med eplekinnene og at alle neide for de voksne osv. Men nå skal liksom alt problematiseres, det må være med noen med familieproblemer osv.

Skrevet

Jeg synes også dagens barne tv er sprekkfull av politisk propaganda. Ungene blir inndokterinert med politisk korrekte holdninger som jeg mener først og fremst hører hjemme i de voksnes verden. Det dreier seg f.eks om miljø, innvandring, homofili og liknende ting. Jeg synes det blir helt feil at barn skal trekkes inn i de voksnes verden på denne måten. Jeg synes barn skal få lov å være barn, og få lov til å utvikle sine egne meninger etterhvert som de vokser til. Slik det er nå, blir barna hjernevasket med politiske spørsmål som lukter SV lang vei!

Hva var vel galt med de koselige og lune programmene som gikk på barne tv da jeg var liten? Barne tv fra "gamledager" hadde av og til også et snev av politikk og pedagogikk i seg, men ikke på langt nær så mye som dagens barne tv har.

Skrevet
Jeg vil nå påstå at det er dagens barne tv som er politisk ukorrekt. Ikke nødv. det NRK sender, for det har jeg ikke sett på flere år, men det cartoon network, disney channel osv sender er jo noe skikkelig MØL! Småberter i 10-års alderen som spretter rundt med sminke og leker hovne bimboer i hytt og pine - jeg kan ikke fatte at barn faktisk får se på sånt! USJ!!!

Det er jeg veldig enig i. Utrolig dårlige greier. Skikkelig "drama queen-tv" - ikke rart det blir masse krangel og baksnakking blandt småjenter :roll:

Ellers synes jeg mye av det de sender på NRK er helt OK, mye bedre enn de amerikanske barnetv-kanalene.

Skrevet
Jeg synes også dagens barne tv er sprekkfull av politisk propaganda. Ungene blir inndokterinert med politisk korrekte holdninger

De fleste journalister stemmer Ap/SV/Rødt. Derfor vil nok deres politiske meninger avgjøre hvilke verdier de mener er riktig å overføre til barna. Dessuten er nrk en statskanal, men tv2 er vel like opptatt av å være politisk korrekt? http://www.nrk.no/nyheter/1.6598477

Barna blir forresten inndokterinert med politisk korrekte holdninger i skolen også.

Skrevet
Først må jeg bare si at jeg har ikke sett barne-tv på veldig manger år og dette er kun noe jeg har hørt. Ikke vet jeg hva de sender nå heller.

Men er det virkelig sant at nrk ikke sender det gamle barne-tv som sesam stasjon og huset med det rare i fordi det blant annet var for politisk ukorekt? Og hvis det er sant, på hvilken måte da?

I dag skal barne-tv være et speilbilde av idealsamfunnet i hovedstaden. Ut med bønder og postmenn. Det skal være barnefamilier i leiligheter på grünerløkka hvor det er to mødre og en pakistansk onkel. Og alle arbeider som konsulenter i reklamebyråer eller noe annet innen media.

Men at Sesam Stasjon skal være politisk ukorrekt? Det er jo et sammensurium av blanding av etnisiter som kakemonster, vampyrer, frosker, rosa billettbetjenter og ikke minst hadde de de to homseklattene som bor sammen, Erling og Bernt.

yqcYJzc6lKw

Skrevet

Det er ikke sant at gamle barne-tv-sendinger er lagt på hylla fordi de ikke er politisk korrekte. Men de holder rett og slett ikke mål etter dagens standard. Noen ting er klassiske og blir faktisk sendt (Fragglene, bl.a.), men tror dere virkelig at dagens elleveåringer gidder å sitte og se på "Borgen skole"? Neppe.

Skrevet

Åååå! Borgen skole! DET var spennende, det! *Sukkeh* Og Petter var jo bare sååå søt! :)

Gjest Stjernedryss
Skrevet
I dag skal barne-tv være et speilbilde av idealsamfunnet i hovedstaden. Ut med bønder og postmenn. Det skal være barnefamilier i leiligheter på grünerløkka hvor det er to mødre og en pakistansk onkel. Og alle arbeider som konsulenter i reklamebyråer eller noe annet innen media.

Men at Sesam Stasjon skal være politisk ukorrekt? Det er jo et sammensurium av blanding av etnisiter som kakemonster, vampyrer, frosker, rosa billettbetjenter og ikke minst hadde de de to homseklattene som bor sammen, Erling og Bernt.

yqcYJzc6lKw

:ler:

Skrevet

Jeg skulle se barne-tv med min sønn her om dagen å oppdaget til min store forskrekelse at postman Pat hadde fått helikopter, flere biler og en oppgradert katt hehe :) synes hele sjarmen med Postman Pat var blitt borte jeg.

Skrevet
Jeg skulle se barne-tv med min sønn her om dagen å oppdaget til min store forskrekelse at postman Pat hadde fått helikopter, flere biler og en oppgradert katt hehe :) synes hele sjarmen med Postman Pat var blitt borte jeg.

Hva i allverden er en oppgradert katt?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Alt var bedre før, som man sier..

Slo på tv før jeg skulle på jobb en gang (sikkert i 07-0730-tiden på morgenen, dette var på sommeren). Det var en eller annen fæl tegnefilm på TV2, og i løpet av de få minuttene jeg hadde på dette fanget jeg opp dette:

"Snill" tegneseriefigur: "Å, ikke vær så bitchy, da!"

"Slem" tegneseriefigur: "Hæ, kaller du meg bitchy?!"

Jeg fikk helt hakeslepp! Er det dette TV2 serverer til barna i beste sendetid (for barn, selvsagt) ? Skal ikke slike programmer være pedagogiske?

Gi meg heller Halvdan Sivertsen og Labbetuss foran det der.

Gjest Jobber i NRK
Skrevet

Som en gjest sier lenger oppe: det handler ikke bare om politisk korrekthet. Det er dessverre sånn at de tingene vi likte som barn, ikke alltid tåler tidens tann. Noe har klart seg overraskende bra, mens andre ting rett og slett ikke fungerer. Dette har mye med tempo å gjøre. Dagens barn har en mye større bildekompetanse enn før, og det kreves mer fart for å fange oppmerksomheten. Sist gang Jul i Skomakergata ble sendt, var ikke seertallene spesielt gode, og responsen fra fokusgruppene viste at barna syns det var kjedelig og at det gikk for sakte.

En skulle kanskje ønske det var annerledes, men barne-TV er for barna, og ikke foreldrene. Det optimale er å lage barne-TV som foreldrene kan se på sammen med ungene sine, og det er selvsagt et mål og en utfordring.

Skrevet

Min gutt er hvertfall veldig facinert av Tikkabilla, som er en fornyyng av "Playhouse" (Som er forbildet til norske lekestue)

Synes det er ganske hyggelig å se på jeg også, og langt mindre masete enn f.eks. "Dora the Explorer".

Skrevet

Jeg også så dette, men jeg ble faktisk litt positivt overrasket jeg da!

At de har klart og ta en gammel barne TV serie som Postman Pat, holdt på dukkene og sjarmen, men bare oppdatert ham til dagens samfunn! Selv om jeg personlig synes Gamle Postmann Pat er super, så må jo han som alle andre bli kjent med mobiltelefoner etc :-)

Min søster (som er 12år yngre) og jeg snakket om dette for en tid tilbake, og alle de gode Barne TV seriene jeg husker og "savner" er noen HELT andre en søsteren min, de tingene hun så på var for meg super teit. Så det er vel generasjonsskifter der som alle andre steder :-)

Men, jeg må jo innrømme at når min sønn skal få se på Barne TV, så er jeg nok litt gammeldags. TV er kl 18.00 eller ved spesielle anledninger, og da blir det nok NRK eller Disney-film. Så får vi se hva det blir til når han blir eldre. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...