Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2003 #1 Skrevet 6. august 2003 Hvordan går jeg frem med dette? Jeg har aldri vært komfortabel med navnet mitt, har alltid synes det er flaut å si hva jeg heter. kjæresten min vil absolutt ikke at jeg skal bytte, men jeg har hatt lyst til det i mer enn 10 år og føler ikke at han bør bestemme noe så viktig over meg. Har noen her byttet fornavn, og hvordan er det isåfall? Er det vanskelig å venne seg til det nye navnet tror dere?
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2003 #2 Skrevet 6. august 2003 Du får skjema fra folkeregisteret, med mindre du vil hete noe veldig spesielt går det helt greit. Jeg tror det vil være vanskelig å venne seg til. Hva med å ta et nytt mellomnavn, og så kan du bruke det som fornavn når du presenterer deg. Da vil de som alt kjenner deg godt kunne bruke det gamle. kjenner flere som har "to navn" slik. Kjenner eks en som egentlig heter Lars-Andre, men som alle kaller Lasse. dette er ikke noe problem.
'Lilly' Skrevet 6. august 2003 #3 Skrevet 6. august 2003 Har du allerede et nytt navn på lager???? Tenkte på det siden du lurte på om det kom til å bli vanskelig å venne seg til det....
Gjest Vega Skrevet 6. august 2003 #6 Skrevet 6. august 2003 Ta deg et mellomnavn - som DonPedro foreslo - da blir det ikke så drastisk... Har selv puslet med tanken på å bytte etternavn (til min mors gamle slektnavn), men somler meg aldri til det likevel.
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2003 #7 Skrevet 6. august 2003 Apropos navnebytte, husker noen denne fyren: http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/20...02/715097.shtml Selv ville jeg aldri ha byttet fornavn. Ikke fordi jeg er så utrolig glad i navnet jeg har levd med nå i 27 år, men fordi det er så knyttet til min identitet. Navnet mitt er jo blitt en del av meg. Jeg tror jeg vil bytte etternavn hvis jeg en gang gifter meg, men jeg synes det er litt annerledes. Ikke så dramatisk liksom. Folk tiltaler meg jo sjelden med etternavn.
VesleBråka Skrevet 6. august 2003 #8 Skrevet 6. august 2003 Hvis det plager deg, så gjør slutt på plagene. Ivertfall når det er noe så lett å fikse. Jeg synes det er du som skal bestemme hva du heter til fornavn og ikke kjæresten din, spesielt når det er noe du har villet gjøre i 10 år. Men det kan være lurt med mellomnavn som en start, så slipper du alle: -Mamma, jeg har sagt at jeg heter Maria nå. Kan du ikke prøve å huske det? -Tante Berit, ikke kall meg Raggfrid. Jeg heter ikke det nå. -Du, hun vi møtte forrige uke, hun gikk jeg på barneskolen med, Raggfrid. - Hun het da Maria? Snakker vi om samme person? Så slipper du å stresse med å omvende verden brått..kan ta dem en etter en når du møter nye istedet.
Gjest Tex Skrevet 6. august 2003 #9 Skrevet 6. august 2003 Jeg har en venninde som het Gro. Hun synes det var grusomt og byttet til Susanne Henriette. En drastisk forandring.... Men vi ble fort vant til det.... Bytt hvis du har lyst, det har jeg gjort. Flere ganger.
Ingeborg Skrevet 6. august 2003 #10 Skrevet 6. august 2003 Jeg har også en venninne som byttet navn, da var hun 18 (tror jeg). Dvs. hun tok til to nye mellomnavn, men bruker bare det "nye" fornavnet. Familie og slekt og en del gamle venninner har hatt problemer med å venne seg til det og kaller henne fortsatt ved det gamle navnet, mens nye venner bare kjenner henne ved det nye navnet.
Gjest Poirot Skrevet 6. august 2003 #11 Skrevet 6. august 2003 Jeg har en venninde som het Gro. Hun synes det var grusomt og byttet til Susanne Henriette Ja det hjalp jo..... :o
Gjest Vega Skrevet 6. august 2003 #12 Skrevet 6. august 2003 Jeg vet om en som byttet navn - riktignok ikke i forhold til folkeregisteret. Hun bare omskrev navnet sitt. (Faktisk gjorde hun det to ganger, og hver gang ble vi andre fort vant til det - i og med at det liknet litt...) Heter du f.eks. Marianne - kan du kalle deg Anna, Anne, Maria, Mariel, Rina osv. Da kommer folk litt fortere inn i det - når du benytter deler av ditt gamle navn, men du må selvsagt velge selv. Kjenner en gutt som også byttet navn - dvs. han valgte å bruke mellomnavnet sitt i stedet - gikk litt i surr, men ble vant etterhvert.
Gjest Trulselinemor Skrevet 6. august 2003 #13 Skrevet 6. august 2003 Jeg har aldri byttet navn, selv om jeg har hatt lyst til det mange ganger (ble mobbet for navnet). Men ei jeg har gått i klassen til synes det var så kjedelig med et navn, så hun tok et mellomnavn. Nå bruker hun bare mellom navnet. Tok litt tid å venne seg til det.
Montezuma Skrevet 6. august 2003 #14 Skrevet 6. august 2003 Vet om mange som blir kalt ved ett navn av familien, og et annet navn av venner og andre. (Mannen min er en av dem.Familien bruker dobbeltnavnet, jeg bruker kun det første). Så det å ta deg et navn i tillegg synes jeg var en god ide. Da blir kanskje overgangen lettere. Vet forresten om en som nylig byttet navn fra Rune til Gandalv. :-? Så mulig er det i hvertfall.....!
Gjest Navnebytte Skrevet 7. august 2003 #15 Skrevet 7. august 2003 Jeg har faktisk byttet navnet mitt. Jeg har på en måte "splittet" personlighet. Ble mobbet på barne og ungdomsskolen, slik at selvtillitten ble lik null. Først da jeg flyttet på hybel, begynte sjenansen å gli vekk. Jeg fikk mange venner, ja, jeg var faktisk blitt poppulær. Jeg var på en måte blitt to personer, det "gamle" og det "nye" jeg. Vanskelig å forklare! Det "gamle" navnet føltes ikke lenger som meg, jeg fikk negative assosiasjoner til det. Derfor byttet jeg fornavn, men har beholdt det opprinnelige fornavet mitt som mellomnavn. :D
tuji Skrevet 11. august 2003 #16 Skrevet 11. august 2003 JEg tok et mellomnavn som attenåring, men tok det bort før jeg giftet meg. Det er fort gjort å få nyy navn, og litt verre å få det bort igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå