Gjest K Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 Håper noen vil svare på hvordan de fordeler jule- og nyttårsdagene mellom seg etter et samlivsbrudd. Min exmann har nå sendt meg en mail om at han tar med seg barna til Sverige der han har familie, fra 21.-29.desember. Jeg må ærlig si at jeg ble helt satt ut av det forslaget. Både fordi han skrev det som at det allerede var bestemt, men mest fordi jeg synes dette ble en veldig skjev fordeling. Hos han helt fram til kvelden 5.dag jul (de legger seg med engang de kommer hjem da) og så hos meg 6.dag tom 1.nyttårdag. Er det bare meg som reagerer? Vi har i utgangspunktet en 60(mor)/40(far) deling. Vi har vært til flere meklingsmøter, men har ikke fått brukt noe tid på å snakke om jul og nyttår da vi har hatt veldig mye annet å bli enige om. Jeg kjenner jeg blir helt fortvilt da det er umulig å snakke med min ex når han har bestemt seg. Men dette kan da ikke være en normal deling? Jeg har også sagt til han at jeg ikke ønsker å ha barna 1 uke i strekk i jula neste år, da jeg gjerne vil de skal få være sammen med pappa'n sin også. Hovedgrunnen er jo at barna selv har uttrykt ønske om å få være både sammen med pappa og mamma i jula. Hvilke ordninger har dere? Veldig takknemlig for svar.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 Som du sier er det ikke vanlig å gjøre det sånn. Men det er jo ikke noe i veien for det - hvis dere er enige. Her er problemet. Eksen din tar seg til rette og sier bare fra om hvordan han skal ha det. Det kan du ikke akseptere, da legger du grunnlag for at han fortsetter på samme måte. Dere må bli enige om julen, enten det blir annenhver dag eller hele uken.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 Det vanlige i kretsen av folk rundt oss her er at de deler jul/nyttår i to. Først jul hos mor fra barnehage/skoleferien starter, og til far 3-4 juledag og mor igjen 1-2 januar. Og så motsatt neste år. Men om den ene parten skal feriere langt unna avtaler de gjerne kanskje hele ferien hos den ene. For eksempel for å få sett besteforeldre som bor langt unna. Jeg synes nok din mann har tatt for gitt i alle fall. Han bør kunne spørre deg om det passer og gå med på andre løsninger hvis ikke. Særlig om barna selv har noen tanker om dette.
Far til 2 Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 Håper noen vil svare på hvordan de fordeler jule- og nyttårsdagene mellom seg etter et samlivsbrudd. Min exmann har nå sendt meg en mail om at han tar med seg barna til Sverige der han har familie, fra 21.-29.desember. Jeg må ærlig si at jeg ble helt satt ut av det forslaget. Både fordi han skrev det som at det allerede var bestemt, men mest fordi jeg synes dette ble en veldig skjev fordeling. Hos han helt fram til kvelden 5.dag jul (de legger seg med engang de kommer hjem da) og så hos meg 6.dag tom 1.nyttårdag. Er det bare meg som reagerer? ... ... Som de andre sier så er det ikke uvanlig å dele jul/nyttår i to, men ofte kan det være vanskelig å dele denne tida helt likt. Derfor blir det ofte en skjevdeling, men dette retter seg ofte opp neste år. Men som du sier så er 21-29 forholdsvis lang tid (ihvertfall sammenliknet med vår fordeling). Delingen blir også ofte gjort med bakgrunn i barnas alder. Når de er små blir det gjerne noen dager hos hver om gangen, mens eldre barn (ca 5 + ?) kan ha lengre perioder borte fra den ene forelderen. Jeg foreslår at dere snakker om dette på neste mekling. Sansynligvis vil dere få informasjon om hvordan jul/nyttår deles hos andre.
thumbalina Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Vi har annenhver julaften og 1 juledag, så varierer det litt på de neste dagene - (hvem som har fri fra jobb etc) også er det den som ikke hadde julaften som får nyttårsaften og 1 nyttårsdag. Men vi bor ganske nærme hverandre, så er ikke noe problem med transport frem og tilbake mellom familier og div selskap. Ser problemet hvis vi hadde bodd lengre vekk fra hverandre.... måtte nok hatt en litt mer fast plan da!
Lizzee Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Det jeg reagerer på her er at han ikke har snakket med deg om dette. Bare krever at det skal være sånn. Litt sånn skjev fordeling kan man leve med. Men når kommunikasjonen mangler så blir det feil. Vi har i alle år delt jule/nyttårsferien i 2. Dvs. at ungene da har vært en uke hos meg og så en uke hos sin far. Om ungene har vært en eller to dager mer hos den ene eller andre ha vi aldri laget noen problemer ut av. Det har gått litt på at ungene selv har fått være med å bestemme og hvem vi har feiret jul sammen med. Har det skjedd spesielle ting i løpet av julen (besøk fra utlandet, alle barnebarna samlet hos bestefar, et selskap ungene vil være med på osv.) så har vi tilrettelagt for at ungene fikk være med selv om det ble "skjev" fordeling av dagene. Denne delingen har vi hatt uavhengig av hvordan samværet har vært delt i hverdagen.. 2 ganger har de hatt hele juleferien med sin far i forbindelse med at de da har reist til syden med hans familie. Det har betydd at jeg hverken har hatt dem jul eller nyttår de 2 årene. Noe som har vært greit fordi jeg lang tid i forveien har blitt spurt om det var ok.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 Dette minner meg om at sommern er slutt og at neste ferie skal avtales... jula er vel det såreste punktet for mor tror jeg, så det kan bli interessant å se hvordan det går. far vil helst dele den i to, mens mor vil ha annenhver dag.... I fjor lot vi mor ha han halve jula siden vi reiste bort, så vi hååååper dette kan bli resultatet i år også. Uansett synes jeg slike "avtaler" som din ex legger opp til virker litt merkelige. En ting er at det er lang tid, men en annen ting er hvordan han gjør det. Ny runde hos fvk?
Gjest Gjest_Tilde_* Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 TS: du sa at dere i utgangspunktet en 60(mor)/40(far) deling. Mener du da at ferier og sånn skal deles deretter? Ferier skal man vel dele likt selv om man ikke har 50/50 samværsordning. I år er skoleferien fra 23/12 til 4/1. Vi deler det sånn ca. på midten vi. Selv om faren bare har de annenhver helg ellers. Når barna blir større og man ikke lenger har SFO mulighet så er det veldig greit at begge foreldre kan stille opp like mye i feriene.
Gjest Gjest_Tilde_* Skrevet 10. august 2009 #9 Skrevet 10. august 2009 Dette minner meg om at sommern er slutt og at neste ferie skal avtales... jula er vel det såreste punktet for mor tror jeg, så det kan bli interessant å se hvordan det går. far vil helst dele den i to, mens mor vil ha annenhver dag.... I fjor lot vi mor ha han halve jula siden vi reiste bort, så vi hååååper dette kan bli resultatet i år også. Uansett synes jeg slike "avtaler" som din ex legger opp til virker litt merkelige. En ting er at det er lang tid, men en annen ting er hvordan han gjør det. Ny runde hos fvk? Annenhver dag??? Det må da være grusomt slitsomt for barna å bytte hjem annenhver dag!!!
Gjest K Skrevet 10. august 2009 #10 Skrevet 10. august 2009 Tusen takk for svar! Jeg ser vi bare må bestille en ny time til mekling da han er veldig steil. Jeg er åpen for fleksibilitet, men er redd vi trenger rimelig faste og klare avtaler. Ihvertfall nå i starten. Synes bare det er synd at vi ikke kan samarbeide bedre. Og selvsagt mener jeg at vi skal dele feriene i to som noen spør over her. Dette uavhengig av hvor mye vi har dem ellers. Sommeren har gått ganske greit.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #11 Skrevet 10. august 2009 vi har annehver jul og annenhver nyttår, så bytter 3 juledag. Da får begge litt jul Er det jul hos pappen så drar han dit første fridag før jul og er han der nyttårsaften så kommer han hjem dagen før første skoledag etter nyttår. Det fungere veldig bra. Annenhver dag er da umenskelig!!!
Lizzee Skrevet 10. august 2009 #12 Skrevet 10. august 2009 Da barnas far og jeg gikk fra hverandre så gjorde vi en avtale om at vi hvert år byttet på hvem som skulle ha første og andre uke i juleferie. Det samme gjelder for sommerferien - han har tre uker på begynnelsen og jeg tre uker på slutten også bytter vi. Utover det så har vi hatt høst- og vinterferie annenhvert år. Ønsker en av oss å ha ekstra ferie med barna som går på den andre foreldrens tid så må vi spørre. Hvis jeg ikke har lagt andre planer og det samtidig er noe som ungene vil så sier jeg ja til at faren har de ekstra i ferien. Og han gjør det samme for meg. Og så må vi respektere det når vi får et nei. Men sier aldri nei bare for å være urimelige - og det vet den andre parten. Vi har hatt det slik i 13-14 år og det fungerer kjempebra! Nå er ungene store og er mer eller mindre der de selv vil. I begynnelsen - når samlivsbruddet er ferskt - så må dere nok la det gå litt tid før dette er innarbeidet. Det er ikke bare enkelt å skulle måtte planlegge livet sitt så anderledes enn hva man har måttet gjøre før. Og nettopp derfor er det så viktig å sette opp en klar avtale på dette som dere begge respekterer og lever i henhold til. Men det skal være lov å gå utenom avtalen når det passer sånn. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå