Gå til innhold

Enkle tips til "oppdatering" av leiligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, jeg trives ikke i leiligheten! Samboern og jeg flyttet hit for 3 måneder siden, det er hans far som eier leiligheten. Siden forholdet mellom huseier og oss er slik det er, er den nesten totalt overlatt til oss.

De som leide her før oss har vært hensynsløse. Den var nyoppusset da de overtok den for to år siden, nå ser det rett og slett ikke ut! Skruehull på alle tenkelige og utenkelige plasser, på soverommet er noe av tapeten revet av (sannsyligvis i forbindelse med flytting, men lell..), hull i skapdørene på kjøkkenet, blyantstreker på veggene og teiprester over alt på vegger og karmer (tidligere leietakere dekket til alle vinduene med tykke gardiner, og har tydeligvis teipet gardinene slik at det ikke skulle slippe noe lys inn).

Gulvet er slik det var for før to år siden, jeg tror det er laminat med mørkt "tremønster". Nå er det sorte flekker her og der, antakelig etter røyk som har blitt stumpet/mistet på gulvet. På soverommene er det noe lignende, men lyst istedetfor mørkt. Det eneste stedet hvor det er lagt nytt gulv er på kjøkkenet. Det ble lagt etter at vi flyttet inn pga vannlekkasje på gulvet.

Veggene i stue og gang er strietapet, av typen som drikker maling. Jeg snakket litt om å gjøre noe med det da vi flyttet hit, men ble avfeid med at det var aaalt for mye jobb! Det går jo selvfølgelig an å male det, men jeg tror ikke det blir særlig fint pga alle skruehullene. De må vel sparkles, og da får vi "flekker" på veggene der hvor det er sparklet. Nå er vegger i stue, gang og et av soverommene i en farge som kan minne om "kaffe latte", men hovedsoverommet og kjøkkenet er hvitt.

Badet er et kapittel for seg selv, men å pusse opp det blir nok alt for kostbart for oss.

Jeg blir så trist av å gå rundt i "drømmeleiligheten" (for jeg gledet meg virkelig til å flytte hit!) og se at alt er stygt. Samboern bryr seg ikke tror jeg, for det er jo bare et midlertidig oppholdssted fram til jeg er ferdig med å studere (og det er i første omgang to år til, dersom jeg tar en master blir det fort fire år!). Jeg går konstant og nærmest vasser i rot, den stygge leiligheten inspirerer ikke akkurat til å holde det ryddig. Jeg vet jo at inntrykket ikke blir akkurat trukket opp av det, men det ene fører jo til det andre osv.

Velvel, jeg ønsker tips til hva jeg kan gjøre med det kråkereiret her. Fordi jeg er helt ny på dette området hadde det vært fint å få litt tidsperspektiv på ting, hvor lang tid det f.eks. tar å male et soverom på 12 kvadrat. Ble en bitte liten utblåsning det her, men da vet man hvertfall hvordan tilstandene er. For alt jeg vet er ikke dette "bare bare", og da hadde det vært greit å få den midt i trynet også.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hans far interessert i å fikse opp leiligheten litt? Kanskje dere kan få til ein avtale der han betaler, men dere fikser? Det vil jo øke verdien av leiligheten så lenge dere gjer arbeidet skikkeleg. Ellers så får du henge opp bilder over dei verste skruehullene, og vere litt kreativ der det går an.

Gulvet i stova vårt ser konstant småskittent ut pga. sprittusjmerker og hakk i linoleumen. Dette er også midlertidig, så me bryr oss ikkje så veldig. Alle møblene er arva og ein fin miks av alt. Furumøbler og fretexstuebord :P Sparer heller penger til me skal kjøpe leilighet og bytter ut møblene da.

Gjest Meticulous
Skrevet

Det høres ut som det må mer til enn kun litt "oppdatering" her gitt...

Kan du ikke starte med et rom? Begynn med det rommet du synes er viktigst - stuen eller soverommet deres kanskje?

Gjør klar rommet for maling på kveldstid - sparkle igjen skruehull over flere kvelder. Dersom du er flink og tørker bort sparkel rundt selve hullet med en våt fille vil det ikke bli veldig markante strukturforskjeller på veggen når du er ferdig. Du kan jo også vurdere å forsøke å lage litt mønsker i sparkelet før det er helt tørt, for å få enda mindre ulikheter?

Når helgen kommer, og rommet er ryddet og sparklet, da er det bare å male på. Det går fort å male vegger. Kjøp teleskopstnag og en stor rulle, og kjør på.

Et rom på 12 kvadrat klarer du på en dag uten problemer.

De værste merkene på gulvet kan kanskje dekkes med tepper?

Teiprester fjernes fort dersom du går inn for en intensivøkt rom for rom.

Står du på i 3 måneders tid, og tar rom for rom vil du snart merke bedring.

Lykke til! :)

Skrevet
Hjelp, jeg trives ikke i leiligheten! Samboern og jeg flyttet hit for 3 måneder siden, det er hans far som eier leiligheten. Siden forholdet mellom huseier og oss er slik det er, er den nesten totalt overlatt til oss.

De som leide her før oss har vært hensynsløse. Den var nyoppusset da de overtok den for to år siden, nå ser det rett og slett ikke ut! Skruehull på alle tenkelige og utenkelige plasser, på soverommet er noe av tapeten revet av (sannsyligvis i forbindelse med flytting, men lell..), hull i skapdørene på kjøkkenet, blyantstreker på veggene og teiprester over alt på vegger og karmer (tidligere leietakere dekket til alle vinduene med tykke gardiner, og har tydeligvis teipet gardinene slik at det ikke skulle slippe noe lys inn).

Gulvet er slik det var for før to år siden, jeg tror det er laminat med mørkt "tremønster". Nå er det sorte flekker her og der, antakelig etter røyk som har blitt stumpet/mistet på gulvet. På soverommene er det noe lignende, men lyst istedetfor mørkt. Det eneste stedet hvor det er lagt nytt gulv er på kjøkkenet. Det ble lagt etter at vi flyttet inn pga vannlekkasje på gulvet.

Veggene i stue og gang er strietapet, av typen som drikker maling. Jeg snakket litt om å gjøre noe med det da vi flyttet hit, men ble avfeid med at det var aaalt for mye jobb! Det går jo selvfølgelig an å male det, men jeg tror ikke det blir særlig fint pga alle skruehullene. De må vel sparkles, og da får vi "flekker" på veggene der hvor det er sparklet. Nå er vegger i stue, gang og et av soverommene i en farge som kan minne om "kaffe latte", men hovedsoverommet og kjøkkenet er hvitt.

Badet er et kapittel for seg selv, men å pusse opp det blir nok alt for kostbart for oss.

Jeg blir så trist av å gå rundt i "drømmeleiligheten" (for jeg gledet meg virkelig til å flytte hit!) og se at alt er stygt. Samboern bryr seg ikke tror jeg, for det er jo bare et midlertidig oppholdssted fram til jeg er ferdig med å studere (og det er i første omgang to år til, dersom jeg tar en master blir det fort fire år!). Jeg går konstant og nærmest vasser i rot, den stygge leiligheten inspirerer ikke akkurat til å holde det ryddig. Jeg vet jo at inntrykket ikke blir akkurat trukket opp av det, men det ene fører jo til det andre osv.

Velvel, jeg ønsker tips til hva jeg kan gjøre med det kråkereiret her. Fordi jeg er helt ny på dette området hadde det vært fint å få litt tidsperspektiv på ting, hvor lang tid det f.eks. tar å male et soverom på 12 kvadrat. Ble en bitte liten utblåsning det her, men da vet man hvertfall hvordan tilstandene er. For alt jeg vet er ikke dette "bare bare", og da hadde det vært greit å få den midt i trynet også.

:)

oppussing er mye dyrere og tidskrevende enn man tror......det er en personlig erfaring.

vi har kjøpt vår første leilighet, og det så for oss ut som om det trengtes mindre oppussing av soverom/stue osv.

vi startet med stuen - alle sa at vi helt sikkert bare kunne male litt over tapeten/kjøpe kjempebillig tapet - og det kom sikkert ikke til å koste mer enn et par tusen.

vel, to uker senere med jobbing hver eneste dag(14 dager...) - masse tapetriving/oppdagelser av stygge vegger under, så var vi 7000 kr fattigere istedet.

og stua vår er ikke stor, og dette var kun for billig tapet/maling/utstyr.

strien i stuen er vanskelig å gjøre noe med uten at det koster endel.

et alternativ er tapetfornyer - men det er dyrt, og krever maling i tillegg til noen tusen kroner.

et annet alternativ er å helsparkle - men det er et helsike av en jobb, spesielt når det er i rom du bruker hver dag og ikke kan "stenge av" mens oppusingen pågår.

holder desverre selv på med det samme.....:S

slik jeg ser det nå så har du en lys leilighet - og det hjelper jo.

begynn med å sparkle hullene, og mal over i samme farge.

kjøp billige rammer og lag bildevegg på den verste "flekkede" veggen med personlige bilder/innrammede kule kort osv.

gulvet ville jeg dekket med tepper her og der, og velg en farge som passer til resten av interiøret.

tenkt på tilbehør istedetfor oppussing. altså: bilder, nye gardiner, puter osv.

når det gjelder tidpersperspektiv så kan du minst doble tiden du selv tenker du bruker.

bare grunnarbeidet tar mye tid, og man må alltid male mer enn bare veggen. (tak og karmer blir plutselig veldig gult nårman har ny farge på vegg....)

man kan ikke sove i soverommet i starte pga lukt og gasser - så man må flytte sengen i et annet rom......

men for all del, det er lov å spørre eier om han er villig til å legge litt i opussing dersom dere gjør jobben, eks bytte gulv da dette er "ødelagt".

kan hende han sier, ja, men da mådu forberede deg på en god del svette, arbeid, irritasjon og krangler med kjæresten(oppussing er en prøve for å si det sånn).

Skrevet

strien i stuen er vanskelig å gjøre noe med uten at det koster endel.

et alternativ er tapetfornyer - men det er dyrt, og krever maling i tillegg til noen tusen kroner.

Hvis du mener tapetfornyer i form av "tapet" du kan ha over den gamle stria og så male, ville jeg sjekket det godt først.

Gjorde det i 2005 på to rom og måtte helsparkle etterpå.

Hadde også leverandør hjemme pga reklamasjon.

Der jeg handler til vanlig har sluttet å føre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...