Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva utgjør egentlig forskjellen?? Har en HD Ready 42" fra Samsung som jeg kjøpte for litt over 1 mnd siden til ca 9000,- kr, og jeg er strålende fonøyd:-) Så hva ville forskjellen vært om jeg kjøpte en Full HD?

Videoannonse
Annonse
Gjest Coarvi
Skrevet

Nå har jeg egentlig IKKE peiling, men det lille jeg kan si er at med Full-HD vil du få bedre bildekvalitet ved HD-signaler (f.eks på HD-kanaler), da det er flere bildepunkter på Full-HD.

Så får vi håpe noen med mer peiling svarer etterhvert...;)

Skrevet (endret)
Nå har jeg egentlig IKKE peiling, men det lille jeg kan si er at med Full-HD vil du få bedre bildekvalitet ved HD-signaler (f.eks på HD-kanaler), da det er flere bildepunkter på Full-HD.

Så får vi håpe noen med mer peiling svarer etterhvert...;)

En HD-ready skjerm har miniumum 1024x768 piksler som kan vise høydefinisjonsbilder (HD) fra HDTV eller HD-DVD-film med 720p-og 1080i-oppløsning?

HDTV-signalene fra Canal Digital og andre, blir sendt med 720p eller 1080i.

Når NRK begynner å sende HDTV, vil det også foregå med 720p.

En full HD-skjerm har 1920x1080 piksler for å vise HD-signaler med aller høyeste oppløsning - 1080p.

Det er bare HD-DVD-film (HD DVD og Blu-Ray) som bruker denne høye oppløsningen.

Så i bunn og grunn vil du ikke merke forskjell på Hd-kanaler med mere på filmer. Noen kanaler sender i full HD og(altså 1080p) men det er veldig få(vist noen i hele tatt her i norge)

Forskjellen ville vært om du ser endel på blu-ray filmer. Vist du er litt kresen på det vel å merke. Har selv en HD-Ready 42" og er mere en fornøyd med den. Skal eg få en kino opplevelse går eg heller på kino!

Endret av stx
Skrevet (endret)

Om du vil merke noen forskjell, kommer an på hvor stor TV du har og hvor langt du sitter unna!

Dette skjemaet er fint: http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

HD Ready gir ca samme oppløsning som 720p, så hvis du har en 42" TV så vil du måtte sitte nærmere enn ca 2 meter for at det skal være noe poeng i å ha full HD.

Sitter du 3-4 meter unna TV-en, som er vanlig, vil en større skjerm være en langt bedre investering enn høyere oppløsning.

PS: Det er ytterst få sendinger som idag går i 1080p. De fleste går i 720p eller 1080i, som gir ca. tilsvarende bildekvalitet. Jeg anbefaler å gå for større skjerm heller enn full HD; det vil for de aller fleste gi best opplevelse for pengene.

Endret av alCaldazar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...