Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kunkun
Skrevet

Beskjæringsverktøyet (crop) i photoshop - før når jeg brukte dette for å beskjære et bilde så fungerte den sånn at alt uten for det markerte området bare ble skjært vekk. Det er vel sånn den skal fungere er et ikke?

Men nå; helt ut av det blå så blir hele bilde myemye mindre itillegg når jeg bruker dette verktøyet!

KAn jeg ha skrudd på en eller annen funksjon uten at jeg vet det? I såfall hvordan får jeg den tilbake sånn den var / skal være???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir mindre som i lavere oppløsning? Det eneste jeg ser er at når man har valgt crop-verktøyet får man opp et valg i verktøylinja øverst som sier "resolution". Hvis man skriver inn lavere oppløsning der så får bildet denne oppløsningen når man cropper, hvis du skjønte det.. Kan det være det som er i veien?

Skrevet

er det hele bildet som blir mindre, eller cropper den mer enn du ber den om? Det kan være det Vesla86 nevner, eller også sjekk at det ikke står noen tall i width eller height i menyen øverst, da går ting fullstendig i bananas.

• 4 uker senere...
Skrevet
er det hele bildet som blir mindre, eller cropper den mer enn du ber den om? Det kan være det Vesla86 nevner, eller også sjekk at det ikke står noen tall i width eller height i menyen øverst, da går ting fullstendig i bananas.

Ja, altså den croppa vekk riktig område og mengde, men så ble hele bildet kjempelite. Fant ut at jeg måtte endre på resolution og der det står "crop 8 in hight, 10in witdth" ja. Og da blir ikke bilde mindre, men det som nå er problemet er jo at når jeg skal markere bildet for å croppe det, så går det ikke an å dra markeringa ut hvor man vil - slik jeg kunne før, den har liksom låst seg og blir maks så og så stor. Hva mer må jeg endre på av instillinger for å forhindre det?

Skrevet
Ja, altså den croppa vekk riktig område og mengde, men så ble hele bildet kjempelite. Fant ut at jeg måtte endre på resolution og der det står "crop 8 in hight, 10in witdth" ja. Og da blir ikke bilde mindre, men det som nå er problemet er jo at når jeg skal markere bildet for å croppe det, så går det ikke an å dra markeringa ut hvor man vil - slik jeg kunne før, den har liksom låst seg og blir maks så og så stor. Hva mer må jeg endre på av instillinger for å forhindre det?

Jeg fant det ut:P

Skrevet

Det du beskriver kan både være nyttig og irriterende.

Nyttig hvis man vil ha mange bilder i samme størrelse - da kan du sette dette til en bestemt pixelstørrelse og et bestemt størrelsesforhold.

Hvis du vil ha bort denne funksjonen, og bare croppe normalt, uten å endre dpi, så er det beste å fjerne innholdet i disse boksene helt. Da beholder du kvaliteten på bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...