Gå til innhold

Sjel

Relativista

Anbefalte innlegg

Istedenfor å spore av diskusjonen om å dø, så starter jeg en ny tråd for å diskutere om vi har en sjel.

Vi vet at vi har en hjerne, og vi vet at ting vi kan måle i hjernen henger direkte sammen med hvordan vi bruker kroppen.

Om sjelen styrer viljen min, og viljen styrer hvordan jeg bruker kroppen, så har både sjelen og hjernen et overlappende funksjonsområde.

Det betyr i så fall at sjelen må gripe inn i hjernen på et tidspunkt, ettersom hjernesignaler etterfølges av bevegelse, stemmebruk, osv ganske umiddelbart.

Men hvordan kan sjelen gripe inn i hjernen? Følger sjelen naturlover? Om sjelen griper inn i et system som er beskrevet av naturlover, da ville vi jo sett at disse lovene ikke stemte, da, ettersom sjelen klusser med de allmenngyldige sammenhengene lovene skal beskrive. Og hvor er det sjelen virker inn? Direkte på nervecellene? På væsken utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest VinglePetter
starter jeg en ny tråd for å diskutere om vi har en sjel.

Begrepet sjel er på samme måten som all religion og mye annen overtro - kun ett resultat av menneskers frykt for døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelen blir litt som Gud i mine øyne - om det så finnes så har den i så fall svært lite til felles med det overtroiske mennesker snakker om. Jeg kan gå med på at det kanskje kan finnes en gud, men ikke en som tilgir meg eller har regler eller ikke liker homofili eller vil at en mann skal gå med stor hatt og styre showet her på jorden. På samme måte kan det godt være at det finnes en livskraft utenom det som vi vet om, men jeg har ingen tro på at det er den som gjør at man forelsker seg eller styrer tankene eller går videre når kroppen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek
Begrepet sjel er på samme måten som all religion og mye annen overtro - kun ett resultat av menneskers frykt for døden.

Idioter frykter døden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...