Gå til innhold

Å splitte par rundt bordet.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er litt inspirert av en annen tråd her om det å splitte par ved bordsettingen i bryllup.

Dette er noe jeg aldri har opplevd, så lurer litt på om det er geografiske forskjeller på dette.

Spørsmålet er om du har vært i bryllup hvor man splitter par, og hvor det bryllupet var i landet.

Starter med meg selv

Har vært i mange bryllup rundt omkring i trøndelag, samt to i sverige.

HAr aldri vært i bryllup hvor parene ble splittet.

Endret av Maye
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i mange brylluper i Norge - og har til dags dato ikke vært i et eneste ett hvor parene ikke har blitt splittet. (Bryllup stort sett på østlandet - men også i Danmark og trøndelag)

Det samme gjelder i 40-50 årslag og andre store jubileer.

Skrevet

Jeg er fra Østlandet og er vant til at par splittes når det er høytidlige middager.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Er fra midt-norge men bor i oslo, og min erfaring er at de fra midt-norge ikke splitter, mens nede her er det mye mer vanlig. Har også lagt merke til at jo "finere" folk det er jo, jo mer vanlig er det.

Skrevet

Jeg er fra østlandet, men har vært i både bryllup og store lag rundt omkring i landet og også i utland. Har aldri vært i et hvor par har blitt splittet rundt bordet.

Skrevet

Østlandet, ikke opplevd parsplitting, og skjønner heller ikke poenget med det.

Gjest Gjest_mines_*
Skrevet

Har kun vært i bryllup hvor par har blitt splittet! Men, ofte sitter jeg da i nærheten av noen jeg kjenner slik at ikke alle rundt meg er totalt fremmede.

Verken min mann eller jeg synes det ville ha vært så festlig å sitte ved siden av hverandre.. vi ser jo hverandre "hele" tiden og det er da mye festligere å bli kjent med nye mennesker. I stedet for å sitte "trygt" ved siden av ektefellen, må man heller sosialisere seg litt - det har vel ingen vondt av?

Skrevet

Jeg er vant med å sitte sammen med min kjære, enten ovenfor eller ved siden av hverandre. Og så med "fremmede" mennesker rundt.

Jeg hadde blitt noe "skuffet" dersom jeg ikke fikk sitte ved min kjære i et større selskap som bryllup. Vi er jo der for å feire kjærligheten og dumt å splitte opp alle par da synes jeg.

Østlandet.

Gjest _Leela_
Skrevet

Vært i et bryllup hvor parene ble splittet, dette var i Østfold. Var på det tidspunktet singel og hadde derfor ikke så store formeninger om dette. Men brudeparet hadde lagt masse jobb i bordplassering så det fungerte faktisk bra.

Skrevet

Kun vært i bryllup uten splitting. Alle på vestlandet

Skrevet

En ting som slår meg er at mange skriver de bruker mye tid på bordplassering. Så da går det jo også an å forhøre seg litt om hvordan folk ønsker å sitte. For det kan jo ikke være noe poeng å gjøre masse jobb bare for at folk skal ende opp med en ukoselig kveld pga bordplasseringen.

Skrevet

Har bare vært i bryllup på Vestlandet. Har ikke opplevd splitting.

Hadde ikke gjort noe for min egen del om det hadde vært splitting, så lenge de rundt meg gikk an å snakke med :)

Skrevet
En ting som slår meg er at mange skriver de bruker mye tid på bordplassering. Så da går det jo også an å forhøre seg litt om hvordan folk ønsker å sitte. For det kan jo ikke være noe poeng å gjøre masse jobb bare for at folk skal ende opp med en ukoselig kveld pga bordplasseringen.

Du mener ringe rundt til alle gjestene og spørre hvem de vil sitte med? Og hvem som har sosial angst? Hva med de som ingen vil sitte med da? Da får man jo ett bord med de som alle vil sitte med, og ett bord med kjipingene som ingen vil sitte med.

Når folk bruker tid på bordplasseringen, så går jeg utifra de mener at de plasserer folk sammen som vil trives sammen. Man kjenner som regel godt de som man inviterer i bryllup.

Skrevet
Du mener ringe rundt til alle gjestene og spørre hvem de vil sitte med? Og hvem som har sosial angst? Hva med de som ingen vil sitte med da? Da får man jo ett bord med de som alle vil sitte med, og ett bord med kjipingene som ingen vil sitte med.

Når folk bruker tid på bordplasseringen, så går jeg utifra de mener at de plasserer folk sammen som vil trives sammen. Man kjenner som regel godt de som man inviterer i bryllup.

Kjipinger som ingen vil sitte med? Jeg ville i grunnen satt pris på å få vite det hvis jeg ble regnet som en slik kjiping, for da ville jeg ikke vært interessert i å gå i det bryllupet. Takk og lov for at det tilsynelatende ikke er så mye drama rundt omkring i bryllup som man kan få inntrykk av i forumet her.

Gjest Gjest_Cayenne_*
Skrevet

Har vært i 5 bryllup; tre på Vestlandet, ett i Midt-Norge og ett på Sørlandet, og har aldri opplevd at par blir splittet. Har aldri hørt om det heller, før jeg leste om det her.

Hadde nok blitt veldig overrasket om jeg kom i et bryllup og ikke fikk sitte med min kjære. Ville nok først trodd at det var blitt gjort en feil med bordplasseringen, siden jeg aldri har hørt om det å splitte par. Jeg hadde nok overlevd ( ;) ), selv om jeg hadde foretrukket å ha min kjære om ikke ved siden av meg, så i hvert fall i snakkeavstand.

Har derimot en kompis som nok hadde tilbragt store deler av middagen på toalettet e.l om han hadde blitt plassert uten noen kjente i umiddelbar nærhet. Har kjent han i mange år uten at det ville falt meg inn å tenke at han hadde problemer med slikt, da han virker veldig sosial og utadvendt, men i et stort selskap fant jeg ut at han tydeligvis sliter ganske mye med sosial angst. Synes veldig synd på de som sliter med det i sånne situasjoner.

Men om paret gjør en god jobb med bordplasseringen, og sørger for at alle har noen de kjenner i nærheten (og evt gjør unntak med parsplittingen for de som ikke kjenner noen/så mange), så høres det forsåvidt ikke ut som en dum idé.

Skrevet (endret)

Har vore i mange bryllup på vestlandet, aldri vore splitting dessverre. Har vore i eitt i Oslo, der blei dei splitta, og det er det einaste kjekke bryllupet eg har vore i i mitt single liv :) var nokre kjekke som par der eg sat med partner, men dei hadde vore like kjekke om vi vart splitta og

Endret av attegløyma
Gjest hjsukka i.i.
Skrevet

- Litt subjektiv vinkling: som singel setter jeg stor pris på splittede bordsettinger.

Og det er fordi i ikke-splittede lag blir jeg som oftest blir sittende med den ene, merkelige single mannen, jeg da. Han som jeg som regel ikke kommer i kontakt med eller har kjemi med. Han som ikke kan smalltalk overhode. Ofte en rar onkel som drikker for mye. :ler:

Har vært både i splittede selskaper og ikke-splittede, men mest ikke-splittede og det er på Vestlandet.

Skjønner godt at par har lyst å sitte sammen, forresten. Det vet jeg at jeg også ville foretrukket, hvis jeg var par.

Gjest antigartner
Skrevet

Har vært i en del bryllup, men aldri nord for Trondheim. I Trøndelag opplevde jeg ikke splitting av par noen gang, på Vestlandet og Østlandet har jeg opplevd begge deler.

Her på Østlandet har jeg også opplevd splitting av par i andre store selskap enn bryllup. Som det ble sagt i et tidligere innlegg: jo "finere" familie, jo vanligere å splitte par. Dette er også mitt inntrykk. (Skikk og bruk har muligens vært vanligere tema i enkelte sosiale lag enn i andre?) Klassisk etikette tilsier at ektepar splittes, mens forlovede par sitter sammen.

Skrevet

Jeg er fra midt-norge og har aldri opplevd splitting av par.

Skrevet
Som det ble sagt i et tidligere innlegg: jo "finere" familie, jo vanligere å splitte par. Dette er også mitt inntrykk. (Skikk og bruk har muligens vært vanligere tema i enkelte sosiale lag enn i andre?) Klassisk etikette tilsier at ektepar splittes, mens forlovede par sitter sammen.

Hva skyldes det egentlig? Går man ut fra at de gifte er lei hverandre? ;)

Dere som har vært i "splitt og hersk"-brylluper, har dere også opplevd at man blir plassert langt unna ektefellen, eller pleier man være i nærheten av hverandre? Jeg ser ingen vesensforskjell i å sitte ved siden av partneren eller tvers overfor, men ville ikke likt å bli plassert utenfor snakke-radius.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...