Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 En av få ting som gjenstår før alt er klart er å lage et sanghefte. Dette heftet tenkte vi skulle inneholde bilder av brudeparet, meny, bordplassering, presentasjon av gjestene, info om stedet vi har valgt å ha bryllupet + sanger. Men jeg er ingen kreativ person, og jeg er helt stuck når det gjelder hvordan jeg skal få laget et sånt hefte!! Er det et dataprogram man kan bruke til sånt? Hvordan begynner jeg??
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 En av få ting som gjenstår før alt er klart er å lage et sanghefte. Dette heftet tenkte vi skulle inneholde bilder av brudeparet, meny, bordplassering, presentasjon av gjestene, info om stedet vi har valgt å ha bryllupet + sanger. Men jeg er ingen kreativ person, og jeg er helt stuck når det gjelder hvordan jeg skal få laget et sånt hefte!! Er det et dataprogram man kan bruke til sånt? Hvordan begynner jeg?? Vi brukte bare Word. Ellers går det nok fint an å bruke Photoshop eller Publisher... Word er kanskje best om man ikke har dataerfaring...
lilleGrethe Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 Bruk word. Et par triks som kan være greie å huske: - Bruk Ctrl+Enter til sideskift istedenfor å trykke Enter mange ganger for å komme til neste side. Da slipper du at teksten flytter seg når du skriver på sidene foran. - For å flytte på bilder, må du bruke text wrapping (den lille hunden). Velg f.eks. tight hvis du vil at teksten skal gå på hver side av bildet. - Hvis du skal ha dobbeltsidig hefte med midtstilt tekst, pass på at margene er halve bredden av mellomrommet mellom kolonnene på midten, ellers havner ikke midten på midten av siden. Prøv deg frem, og si ifra hvis du trenger hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Bruk word. Et par triks som kan være greie å huske: - Bruk Ctrl+Enter til sideskift istedenfor å trykke Enter mange ganger for å komme til neste side. Da slipper du at teksten flytter seg når du skriver på sidene foran. - For å flytte på bilder, må du bruke text wrapping (den lille hunden). Velg f.eks. tight hvis du vil at teksten skal gå på hver side av bildet. - Hvis du skal ha dobbeltsidig hefte med midtstilt tekst, pass på at margene er halve bredden av mellomrommet mellom kolonnene på midten, ellers havner ikke midten på midten av siden. Prøv deg frem, og si ifra hvis du trenger hjelp! Tusen takk for tips! Du var jammen kjempesnill
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Når du har skrevet ut eksemplaret kan du ta det med til en bokhandler og få det kopiert opp, samt heftet skikkelig fint:) Koster rundt 30 kr eller noe, pr stk.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 Hva har dere skrevet på forsiden egentlig? Bryllupet til X og Y? og dato?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Hva inneholder heftet deres, og hva har du plassert på hvilke sider?
TuttaV Skrevet 11. august 2009 #9 Skrevet 11. august 2009 30 kroner per hefte kan gjøres mye billigere på egenhånd. Kjøp inn litt fint papir fra f.eks. Panduro og print ut på dette hjemme! Ja, du må kanskje kjøpe en ekstra blekkpatron, men kvaliteten på heftet vil fremstå som så mye finere. Også kan du kjøpe inn litt fint bånd, lage to hull, og hefte sidene sammen med dette båndet. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 Er det noen som kan fortelle meg side for side hvordan sitt hefte ser ut, og hva det inneholder? Har dere mange bilder? Fra dere var barn og sånt?
Relativista Skrevet 11. august 2009 #11 Skrevet 11. august 2009 En av få ting som gjenstår før alt er klart er å lage et sanghefte. Dette heftet tenkte vi skulle inneholde bilder av brudeparet, meny, bordplassering, presentasjon av gjestene, info om stedet vi har valgt å ha bryllupet + sanger. Men jeg er ingen kreativ person, og jeg er helt stuck når det gjelder hvordan jeg skal få laget et sånt hefte!! Er det et dataprogram man kan bruke til sånt? Hvordan begynner jeg?? Den aller aller beste metoden, for å slippe tull og kluss med sidebytte osv, er å bruke latex. Ikke stoffet, men språket for å typesette bøker. Om det låter gresk, så tenk på det slik: Du skriver en kommando i en tekstfil: \begin{document} Så skriver du sangheftet ditt. \section{Chris Brown - Forever} ### (<---dette blir det en overskrift av) Oh baby bla bla bla, I låv you, \section{Seal - Wedding Day} Today, I'll give it\\ Aaal tooo juuuu\\ On this day, will recover memories.\\ \end{document} Så lagrer du fila og gir den navnet "sanghefte" Du taster inn kommandoen pdflatex sanghefte Og voila! en pdf-fil med sangheftet ditt. Du ser at denne måten å lage en tekst på er annerledes enn å skrive rett inn i fila det du kommer til å se når du printer ut dokumentet. Men det fins skriveprogrammer som gjør disse \begin{document} greiene for deg automatisk. Du får da et finere og mer profesjonelt dokumentoppsett. Jeg kan ikke så voldsomt mye om dette, men slik lages i hvert fall bøker, og vitenskapelige artikler. De skrives ikke i word. Du kan få trykk på to sider av hvert ark, og velge format selv. Det er ganske gøy, når du setter deg ned for å pludre med det.
-SB- Skrevet 12. august 2009 #12 Skrevet 12. august 2009 Den aller aller beste metoden, for å slippe tull og kluss med sidebytte osv, er å bruke latex. Ikke stoffet, men språket for å typesette bøker. Om det låter gresk, så tenk på det slik: Du skriver en kommando i en tekstfil: \begin{document} Så skriver du sangheftet ditt. \section{Chris Brown - Forever} ### (<---dette blir det en overskrift av) Oh baby bla bla bla, I låv you, \section{Seal - Wedding Day} Today, I'll give it\\ Aaal tooo juuuu\\ On this day, will recover memories.\\ \end{document} Så lagrer du fila og gir den navnet "sanghefte" Du taster inn kommandoen pdflatex sanghefte Og voila! en pdf-fil med sangheftet ditt. Du ser at denne måten å lage en tekst på er annerledes enn å skrive rett inn i fila det du kommer til å se når du printer ut dokumentet. Men det fins skriveprogrammer som gjør disse \begin{document} greiene for deg automatisk. Du får da et finere og mer profesjonelt dokumentoppsett. Jeg kan ikke så voldsomt mye om dette, men slik lages i hvert fall bøker, og vitenskapelige artikler. De skrives ikke i word. Du kan få trykk på to sider av hvert ark, og velge format selv. Det er ganske gøy, når du setter deg ned for å pludre med det. Jeg forstod ingenting
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #13 Skrevet 12. august 2009 Er det noen som kan fortelle meg side for side hvordan sitt hefte ser ut, og hva det inneholder? Har dere mange bilder? Fra dere var barn og sånt? På forsiden står det: Velkommen til bryllup et lite bilde med navnene våre inni datoen. På side 1 står en velkommensang og et bilde av oss to, side 2 er menyen, side 3 er gullkorn fra barn om ekteskap, kjærlighet og forelskelse, side 4 er takk for maten-sang, og der har vi skrevet takk for at du ville feire dagen sammen med oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå