Gå til innhold

Hva kan man gjøre i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til bergen ei langhelg, noen planer har vi, men mye av tiden mangler vi planer for.

Da lurer jeg på hva MÅ vi oppleve i Bergen?

Hvilke plasser bør vi spise middager, lunch, drikke kaffe osv?

Rett og seltt hav må vi innom for å oppleve Bergen fra sitt beste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fløybanen er en klassiker, særlig er det flott utsikt der når været er pent :) Jeg synes også akvariet var stas, jeg er råfascinert av pingviner :rødme:

Middagssteder er jeg ikke så stor på, men Café Opera er jeg veldig glad i, de har kanskje Norges beste kaffe mocca der, og god lunsj. Lokalene er også innmari trivelige, særlig overetasjen.

Skrevet

Ja Fløybanen og Akvariet er kjekke ting å få med seg og om du har mulighet burde du ta deg en tur opp på Ulriken, kjempeflott på en fin dag:D Kan anbefale deg og gå imellom de koslige husene i byn og smugene, kanskje finner du noen gode kafer inni mellom:) Bergen har også turer til fjordene om dere kunne tenkt dere det en dag sjekk fjordtours.no. Fjordene er flotte i Norge! Museer er det også en del av og sjekke ut.

Midt i sentrum ved kaien er det turistinformasjonen, der kan dere få masse info om hvor og hvilke steder som må ses i Bergen.

Knall god fajitas er det på Zacharias bygget på bryggen, den anbefales!

Gjest Solsikke
Skrevet

Må tipse dere om å gå i Skostredet og i Marken, koselige gater med spesielle butikker og cafeer - herlig milkshake på Capello. God vietnamesisk og indisk mat i Marken!

Ellers så må dere jo også spasere utover Bryggen, og Bergenshus festning litt lenger ute, med Håkonshallen, er jo også flott å få med seg :-) Og så vil jeg anbefale Det lille Kaffekompaniet for helt nydelig kaffe, når du står foran Fløibanestasjonen så går du til høyre opp en trapp. Vågen Fetevare i Kong Oscars Gate er også et kult sted med god mat og kaffe!

Skrevet

Hvilken type restauranter ser dere for dere å spise middag på da? Anbefaler gjerne restauranter :) Steder som er bra på frokost/lunsj er som nevnt ovenfor Vågen Fetevare eller Café Opera, eller Colonialen.

Skrevet

Hvis dere skal ut å spise, anbefaler jeg Naboen Pub & Restaurant. Det er restaurant i første etg. Standard meny og en billigere meny. Kjempegod mat, uansett. I kjelleren er det pub. Her serveres det noe å bite i også. Jeg liker meg veldig godt der. Stemningsfullt og alt.

Rett ovenfor Naboen ligger Biskopen. Her kan dere ta en øl, kaffe eller lignende. Et av mine stamsteder. Det lukter til og med godt der. Det første jeg la merke til når jeg satt beina mine innenfor døren (!)

Dere kan f.eks lunche på Godt Brød.

Ellers signerer jeg anbefalingen om Capello. Det er verdt å få med seg.

Skrevet

Tusen takk for gode tips, håper lista blir enda lengre. Tenkte å printe den ut å ha den i veska, så tar vi det litt dag for dag der oppe tenkte vi :fnise:

Hvilken type restauranter ser dere for dere å spise middag på da? Anbefaler gjerne restauranter :) Steder som er bra på frokost/lunsj er som nevnt ovenfor Vågen Fetevare eller Café Opera, eller Colonialen.

Vi spiser det meste, og har 3-4 dager der, så vil prøve litt ulike typer av mat og lokaler når det kommer til restauranter ;)

Skrevet

Det er som andre skriver flott å ta Fløibanen opp. Det ikke alle gjør er å ta banen opp, og så gå ned igjen til sentrum. En fin tur som jeg liker veldig godt selv. Det er grusvei hele veien og det er skiltet. Man ser uansett byen hele tiden stort sett så man ser hvor man skal.

Altonas vinkjeller er veldig koselig og har en helt spesiell atmosfære siden den ligger i en kjeller. http://www.augustin.no/CDA/ContentPg.aspx?Zone=15

For billig mat i en uformell setting så er Pastasentralen et godt valg.

Liker man tapas så er Escalón ved Fløibanen eller Lille Escalón ved kinoen gode valg. http://www.escalon.no/

Vil Vite senteret er et godt alternativ hvis det skulle bli regn.

http://www.vilvite.no/

Håper dere vil like dere i Bergen!!

Gjest Gjest_Cayenne_*
Skrevet
Tusen takk for gode tips, håper lista blir enda lengre. Tenkte å printe den ut å ha den i veska, så tar vi det litt dag for dag der oppe tenkte vi :fnise:

Vi spiser det meste, og har 3-4 dager der, så vil prøve litt ulike typer av mat og lokaler når det kommer til restauranter ;)

Signerer anbefalingen av Naboen over her! Både restauranten og puben ;) Er derimot ikke enig i anbefalingene av tex-mexen på Zachen eller Pastasentralen.. For god tex-mex (eller god biff!) anbefaler jeg Salsa (ligger i nærheten av kinoen)! Har spist min beste biff noensinne der ;)

I overetasjen til Salsa ligger Sumo, som serverer sushi og forskjellig asiatisk mat til ok priser i et pent lokale. Vegg i vegg med Sumo ligger Stragiotti, som har god italiensk (mye bedre enn Pastasentralen!), både pasta/pizza og andre ting. I overetasjen til Stragiotti serveres en mindre og billigere meny frem til kl 18, den kalles lunsjmeny, men porsjonene er store nok som middag for meg i hvert fall. Etter kl 18 kan man sitte både nede og oppe, og får en mer innholdsrik meny med større porsjoner.

For billig og god asiatisk mat (og ikke bare kylling i karri og svinekjøtt i sursøt), så anbefaler jeg Kroathai vis a vis Grieghallen.

Litt dyrere steder jeg kan anbefale er Potetkjelleren (har ikke a la carte), Boha eller Spisekroken (både a la carte og faste menyer). Colonialen, som er nevnt over, er kafé/butikk på dagtid (helt fantastisk lunsj) og restaurant (i underetasjen) på kveldstid. Restauranten er forholdsvis dyr og har ikke a la carte. Disse stedene kan det være greit å bestille bord, i hvert fall i helgene.

Hvis det er fint vær til å tusle ute i, vil jeg anbefale å bare gå litt rundt på Nøstet/Klosteret (utover mot Nordnesparken og Akvariet) og Dragefjellet/Sydneshaugen. Søte små smau og gamle Bergenshus :)

Ellers er det jo 'obligatorisk' med Fløyen og Bryggen, og f.eks Rosenkrantztårnet og Håkonshallen (ytterst på Bryggen). Ved dårlig vær er det jo fint å tusle rundt i Rosenkrantztårnet, Håkonshallen og Hanseatisk Museum (og selvfølgelig Akvariet).

Bergen har jo også et stort Naturhistorisk Museum (på Nygårdshøyden) og flere kunstmuséer.

Skrevet

Off topic, men siden flere nevner det: jeg lurer litt på hva som egentlig har skjedd med Pastasentralen? Da jeg gikk på folkehøgskole utenfor Bergen for 7 år sida, var vi stadig inne i byen og spiste der og maten var kjempegod. Men etter å ha besøkt dem igjen i sommer ble jeg råskuffa! Alt smakte toro og msg og salt og dvaskt...ikke gjenkjennbart i det hele tatt! Trasig, det pleide liksom å være en genial plass å stikke innom for billig mat i low-key-stemning.

Så jeg vil heller ikke anbefale det, slik som det er nå, hvertfall. Eneste positive med de nye lokalene er at de nå har uteservering, men det hjelper lite når maten smaker kjedeligere enn det vi lagde på skolekjøkkenet :tristbla:

Kom også på Hectors Hybel - den er litt bortgjemt, men om man finner den serverer de ålreit lunsj til en latterlig billig penge og har rimelig godt utvalg i importert øl. Pleier alltid å stikke innom der en tur når jeg er i Bergen - ser litt småshabby ut, men det er veldig koselig :)

Skrevet

Jeg er gjest med innlegg nr 6, og signerer både anbefalingen av Hectors hybel, og er enig i uttalelsen om Pastasentralen. Det er ikke som før. Det er sikkert og visst. Jeg kjenner flere i min krets som synes det også.

Hvis det er dårlig vær, kan dere også spandere 15 min med bussen til Bergen Vest - Loddefjord. Der finner dere Vannkanten badeland og bowling (og Vestkanten kjøpesenter).

Skrevet

Oi, glemte å nevne Kafé Spesial (ligger ved Vektertorget/Håkonsgaten). God og billig mat, både lunsj og middag. Stort utvalg i øl og andre drikkevarer til veldig gode priser :) Typisk studentsted.

Skrevet

Jeg vil anbefale dere å spise på Pascal, ligger ganske sentralt, på veg mot gågaten i første etasjen på hotell Neptun. Knallgod mat, service og fine priser.

Akvariet, Fløien, Bryggen, gågaten, en tur rundt Lunggårdsvannet. Kong Oscars gate og Marken og gatene i det området er veldig koselige. Møhlenpris og Johanneskirken :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Fisketorget, Bryggen og Fløien! Bergen har også verdens beste og største skillingsboller! Se opp for amerikanere og japanere. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...