lilla91 Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 Er det flere enn meg her som bruker Vaselin paa leppene? Hva synes dere? Jeg er litt forvirret, for leste for noen uker siden at petroleum, (altsaa vaselin) tetter igjen porene i lepper og hud og hvor enn man bruker det. At det foles bra i oyeblikket, men at man paa lengre sikt gjor saken verre. Man blir ogsaa avhengig, ville den artikkelen ha det til. Samtidig fikk ei venninne raad fra legen om aa bruke vaselin paa leppene paa grunn av at leppene hennes reagerte veldig negativt paa lypsyl. Ligger det en sannhet i noe av dette? Og naar vi forst snakker om vaselin; hvilke andre bruksomraader annet enn lepper er det?
Gjest veldiggjest Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Ligger det en sannhet i noe av dette? Og naar vi forst snakker om vaselin; hvilke andre bruksomraader annet enn lepper er det? Når alt annet er brukt opp- glidemiddel
Hinata Skrevet 8. august 2009 #3 Skrevet 8. august 2009 Det er vel heller det at vaselin gir en fuktig følelse på leppene, og at man derfor slikker seg oftere på leppene når vaselinen begynner å gå bort slik at man får tørre og såre lepper. Jeg er ikke fan av vaselin-lignende ting til å ha på leppene, jeg liker de som føles litt "tørrere".
Aftensol Skrevet 8. august 2009 #4 Skrevet 8. august 2009 Hvis du liker vaselin følelsen på leppene, men vil bruke noe annet kan du prøve rosebud salve.. Den finnes i flere typer, men originalen er som vaselin.. Selv bruker jeg den med jordbær lukt, den er litt mer leppsyl konsistens på...
Gjest SmallTalk Skrevet 8. august 2009 #5 Skrevet 8. august 2009 (endret) Vaselin inneholder like mye dritt som lypsyl, så det er ikke noe poeng i høre på legen i dette tilfellet. Ikke vil den gi fukt, og ikke vil den pleie leppene. Og i tillegg så vil den tette porene rundt munnen slik at man kan få kviser. Den eneste gangen det kan være lurt å bruke vaselin er ute i sprengkulde på vinteren pga at den ikke inneholder vann og dermed ikke vil kunne frostskade leppene. Endret 8. august 2009 av SmallTalk
Gjest SmallTalk Skrevet 8. august 2009 #6 Skrevet 8. august 2009 Hvis du liker vaselin følelsen på leppene, men vil bruke noe annet kan du prøve rosebud salve.. Den finnes i flere typer, men originalen er som vaselin.. Selv bruker jeg den med jordbær lukt, den er litt mer leppsyl konsistens på... Rosebud er vaselin med jordbærlukt. Ingredienssett totalt ubrukelig.
Gjest Coarvi Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 Jupp, vaselin/rosebud/8 hour cream er bare noe tøv, og JA, man kan bli avhengig (av vaselin og av alle andre møkkalypsyler som bare inneholder dritt). Det finnes selvfølgelig leppepomader der ute som er kjempegode og inneholder flotte ingredienser (decleor sin bl.a. er god). Men personlig trenger jeg aldri noe slikt på leppene etter at jeg kuttet det ut. Noen dager med knusktørre lepper etter jeg sluttet, og vips, så var alt tilbake til normalen, når leppene bare hadde kvittet seg med avhengigheten. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg dro på ferie uten lypsyl... Da jeg kom hjem igjen gjorde jeg litt research og oppdaget at ingrediensene virkelig ikke er bra for huden en plass, og det uansett hva legen måtte finne på å si.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #8 Skrevet 9. august 2009 Hehe, jeg har egnetlig aldri brukt leppepomade, noe som har ført til GRUSOMME lepper... De er tørre og jævlige, sprekker stadigvekk. Så jeg vet ikke helt, tror det kommer helt an på hudtype etc, om slike ting passer eller ikke. Har hørt om avhengighet helt siden jeg var liten, og at tørreheten går over etter noen dager/uker når man slutter med vaselin etc., som sagt over her. Men med slike lepper jeg har, vil jeg heller bruke vaselin enn ingenting.
Gjest Coarvi Skrevet 9. august 2009 #9 Skrevet 9. august 2009 Hehe, jeg har egnetlig aldri brukt leppepomade, noe som har ført til GRUSOMME lepper... De er tørre og jævlige, sprekker stadigvekk. Så jeg vet ikke helt, tror det kommer helt an på hudtype etc, om slike ting passer eller ikke. Har hørt om avhengighet helt siden jeg var liten, og at tørreheten går over etter noen dager/uker når man slutter med vaselin etc., som sagt over her. Men med slike lepper jeg har, vil jeg heller bruke vaselin enn ingenting. Men det er neppe fraværet av leppepomade som har ført til dine grusomme lepper... Uansett, sliter du så mye, så er det bare en større grunn til å skaffe deg en GOD leppepomade som faktisk funker ordentlig. Ikke bruk vaselin som bare dekker over problemet. Du skal ha noe som FIKSER problemet, ikke dekker over det...
Lilandry Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Før var jeg AVHENGIG av vaselin på leppene, skjønte ikke at det var pågrunn av vaselinen jeg faktisk var avhengig, om jeg ikke brukte det ble jeg knustørr, det var vel for 7-8 år siden. Nå idag, skjønner jeg ikke hvorfor vaselin i det hele tatt eksisterer. Har jo absolutt ingen funksjon. Nå bruker jeg absolutt ingenting lipsyl eller noe som helst "pleie" på leppene. Får jeg sår\sprukken leppe eller noe, tar jeg på et tykt lag Blistex på krukke på kvelden før jeg legger meg, neste dag er leppene som før. Da bruker jeg ikke mer dagene etterpå heller.
LekeHusmor Skrevet 9. august 2009 #11 Skrevet 9. august 2009 noen som kan anbefale en leppepomade som faktisk fikser problemet, ikke bare dekker over? jobber på restaurant og er veldig tørr luft, så jeg er nødt å ha leppepomade ellers føles leppene såre og tørre.. men har brukt rosebud, lypsyl, blistex, savex +++, og føler at alle bare legger seg oppå og fukter, men ikke virkelig gjenoppbygger leppene.
Gjest Coarvi Skrevet 9. august 2009 #12 Skrevet 9. august 2009 noen som kan anbefale en leppepomade som faktisk fikser problemet, ikke bare dekker over? jobber på restaurant og er veldig tørr luft, så jeg er nødt å ha leppepomade ellers føles leppene såre og tørre.. men har brukt rosebud, lypsyl, blistex, savex +++, og føler at alle bare legger seg oppå og fukter, men ikke virkelig gjenoppbygger leppene. Decleor sin skal visstnok være brukbar (fåes på feelunique.com). Weleda har visst også en grei en. EOS lipbalm som noen har nevnt her i forumet (er en topic om den) skal også være god. Det viktigste er at den ikke inneholder mineralolje (parafinnum liquidum o.l.) eller lanolin.
Gjest SmallTalk Skrevet 9. august 2009 #13 Skrevet 9. august 2009 Decleor sin skal visstnok være brukbar (fåes på feelunique.com). Weleda har visst også en grei en. EOS lipbalm som noen har nevnt her i forumet (er en topic om den) skal også være god. Det viktigste er at den ikke inneholder mineralolje (parafinnum liquidum o.l.) eller lanolin. Signerer disse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå