gard Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 Hei Jeg har en flaske med solbær likør stående (Creme de Cassis) og jeg bruker den blant annet til å lage Kir Royale (Creme de Cassis blandet med champagne). Men nå har flasken med likør stått åpen en stund...går likør ut på dato?
skrue Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Hei Jeg har en flaske med solbær likør stående (Creme de Cassis) og jeg bruker den blant annet til å lage Kir Royale (Creme de Cassis blandet med champagne). Men nå har flasken med likør stått åpen en stund...går likør ut på dato? Eneste likørene jeg egentlig bryr meg om ang dato er de som inneholder fløte (eks. Baileys), men selv for de betyr det ikke all verden. Men, om korken har vært av (om det er det du mener) en stund, så forsvinner jo alkoholen etterhvert.
gard Skrevet 8. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2009 Eneste likørene jeg egentlig bryr meg om ang dato er de som inneholder fløte (eks. Baileys), men selv for de betyr det ikke all verden. Men, om korken har vært av (om det er det du mener) en stund, så forsvinner jo alkoholen etterhvert. Ja, jeg har også sett at Baileys kan gå ut på dato ettersom den inneholder fløte/melk. Når jeg sier gått ut på dato så tenker jeg ikke først og fremst på alkoholen men om drikken blir dårlig dersom den står for lenge etter at det har blitt åpnet.
skrue Skrevet 8. august 2009 #4 Skrevet 8. august 2009 Jeg antar at de fleste likører ikke eldes med ynde (kanskje untatt min egne kirsebær og blåbærlikører), men heller ikke degraderes veldig raskt. Avhenger antagelig endel av alkoholstyrken (og mine hjemmelagede ligger vel på en 55% tenker jeg).
Gjest SmallTalk Skrevet 8. august 2009 #5 Skrevet 8. august 2009 Om likøren har blitt dårlig bør jo være mulig å merke på lukta eller smaken. Om den skulle være dårlig, så vil du nok spytte den ut igjen før du risikerer å bli dårlig av den. Alkoholprosenten har nok også litt å si. Jeg ville vært skeptisk dersom det var snakk om 15% eller liknende, men hvis det er over 30% så har du nok uansett lite å frykte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå