Gjest Hoppemusa Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 Hei! Jeg har ikke brukt tredemølle noe særlig tidligere, jeg er glad i jogge/løpe ute, sykle, aerobic, step osv osv. Elsker å trene utholdenhet:-) Faren min har investert i en tredemølle og jeg har benyttet meg av den noen ganger når det er dårlig vær, men jeg er usikker på om øktene mine er gode og ønsker vurdering, tilbakemelding og tips fra folk som bruker det ofte:-) Jeg kan jo også legge til at jeg trener for å holde formen ved like, slanker meg ikke men hadde ikke hatt noe i mot å gå ned et par kilo! Jeg er ikke overvektig:-) Her er en beskrivelse av hvordan jeg liker å legge opp ei økt på tredemølla: Jeg deler økta i fire pulstopper: Topp 1 (15 min): 5 min oppvarming, fart 6 øker til 7 og jogger lett i 3 min, øker motstand til nivå 3 øker fart til 8 holder i 2 min, øker motstand til 6 øker til 9, 2 min øker til 10, 2 min og senker motstand til 4 øker til 11, 1 min og så øker jeg fart til 12 det siste minuttet Senker fart til 7, 3 min øker fart til 8 og motstand til 6, 3 min øker fart til 9, 3 min øker fart til 10 og senker motstand til 4, 2 min øker fart til 11, 2 min øker fart til 12, 2 min De to neste pulstoppene anske lik nr 2, men jeg justerer slik at jeg kommer fortere opp i nivå 10 på farta og øker fortere og dermed må holde høy fart lengre. Bruker 15 minutter på å nå hver pulsstopp og så har jeg nedjogging i 7-10 min. Når jeg er helt ferdig har jeg altå løpt i nærmere 70 minutter og da viser tredemølla at jeg har løpt en distanse på ca 9,40 km. Jeg har også prøvd å bare ha to pulstopper på en halvtime hver, da har jeg brukt lengre tid på oppvarming og aktiv pause før pulstopp nr 2. Jeg øker farta til 13-14 på en eller flere av pulstoppene, men det tar jeg der jeg kjenner at jeg klarer og når jeg bare har to pulstopper øker jeg gjerne til 13. På kortere økter (halvtime) pleier jeg å ha kortere oppvarming og da rekker jeg to-tre pulstopper. Nedjogging kommer jo da i tillegg! Skjønner at det kan være vanskeli å vurdere treningsøkta mi skikkelig da det er visse variasjoner fra tredemølle til tredemølle, merker at den på treningssenteret der jeg går er litt annereldes! Da kan jeg øke både fart og motstnd mer, uten at det føles tyngre! Men det er sikkert ikke så veldig store forskjeller?
Frk Johansen Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Hva skal man kommentere??? Jeg løper bare på mølle, og det ser da ut til at du har funnet noe du liker og da er det vel greit??? Jeg trener enten Tempo ca 5 km, eller intervall eller langkjøring ca 10-13 km. Jeg varmer opp først på 5,6 km/t så videre til 6,4 km/t før jeg begynner å løpe. Avhengig av hva jeg trener ligger jeg på 10,5 - 17 km/t på mølla. I tillegg er det nedroing. Jeg løper alltid med pulsbelte for den forbrente kcal som kommer frem på mølla er alltid alt for høy for mitt vedkommende i alle fall. Jeg skjønte ikke helt hva du lurte på... Dersom du skal forbedre tiden din må du jo løpe fortere... Jeg løp 12 km på lørdag og brukte 70 min, så kommer oppvarming og nedjogging i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå