Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 Er det i orden at 13-åringer tisser på en flaske Mozell og setter den fra seg på et bord til servering? Fylkesmannen i Oslo og Akershus mener rektor gikk for langt i å utvise elevene for resten av dagen etter klage fra en av foreldrene. Er det slike foreldre som lager egoister? Er det slike foreldre som unnlater å lære barn om konsekvens av egne handlinger? ? Og hva slags fylkesmann er det som synes det var urimelig at det ble reagert mot dette. I fortsettelsen håper jeg denne eleven er like "skøyeraktig" hjemme og serverer sin mor et godt glass morgenurin til rekene. Men for slike mødre, er barns urin "gulldråper", så det burde være et nabobarns festlige spøk i stedet. Var rektor for streng da han kalte inn synderne og forlangte at de skulle ringe hjem og fortelle hva de hadde gjort og deretter vise dem ut av skolen for resten av dagen? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=566024
Filur Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Det er aldeles ikke i orden. Det står i artikkelen at ingen faktisk drakk av flasken. Mulig det er derfor foreldre og fylkesmannen mente at rektor overreagerte. Saken hadde kanskje vert en annen om det ble gjort for å lure en bestemt person, og at h*n faktisk drakk det. Det var slik jeg forsto det utifra startinnlegget, før jeg leste artikkelen. Men uansett, man pisser ikke på en flaske og setter den laglig til om man ikke vil at noen skal drikke av den. Jeg blir en smule sjokkert av at 13-14 åringer får seg til å gjøre sånt. De er noe man kanske kunne tatt høyde for fra 7åringer med adferdsvansker.. Straffen var 100% berettiget, og skulle etter min mening vert strengere. Sånne drittunger trenger virkelig konsekvenser. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si om foreldrene som klaget. Tenker at de sikkert ikke sto fremst i køen den dagen det ble utdelt selvinnsikt.
Kosemose Skrevet 8. august 2009 #3 Skrevet 8. august 2009 Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si om foreldrene som klaget. Tenker at de sikkert ikke sto fremst i køen den dagen det ble utdelt selvinnsikt. Enig. Så utrolig pinlig at foreldrene klaget over skolens reaksjon... Syns uansett ikke reaksjonen var veldig hard eller urimelig. Skal man gjøre "skøyerstreker" får man stå for konsekvensene...
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #4 Skrevet 8. august 2009 Jeg lurer på hva slags signaler dette sender til dagens unge. Her er det fritt fram for å gjøre det jeg vil fordi mamma og pappa kommer til å berge meg utav eventuell trøbbel Jeg synes ikke straffen var for streng. Greit, ingen drakk av flaska -DENNE GANGEN, men hvem vet hva som kunne ha skjedd hvis noen faktisk gjorde det. Man har det rent hygieniske aspektet, men hva hvis en av de små pissmaurene hadde vært bærer av en eller annen sykdom som kunne ha blitt ført videre?
Rosalie Skrevet 8. august 2009 #5 Skrevet 8. august 2009 Jeg syns i grunnen det at de faktisk sto fram selv i plenum er formildende, og at de selv måtte ringe foreldrene og si hva de hadde gjort, samt en skikkelig skjennepreken fra rektor hadde holdt i massevis siden dette var på barneskolen. Og gud hjelpe meg, hvor mye rart vi puttet i maten på skolekjøkkenet. skulle vært utvist hele klassen min, da...
Gjest SmallTalk Skrevet 8. august 2009 #6 Skrevet 8. august 2009 Jeg synes det er uhørt at fylkesmannen overstyrte straffen elevene fikk. Ikke bare undergraver dette rektors posisjon, men i tillegg så symboliserer dette at de det gjorde er helt greit. Noe det overhode ikke er! Ikke veit jeg hva foreldrene til disse elevene tenker med, men dersom dette hadde vært mine unger, så hadde de ikke vært noen sympati å sanke fra min side. Heller tvert imot...
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 Hvis dette var siste dag så hvorfor i det hele tatt bry seg om de ble utvist? De gikk jo ikke glipp av noe hvis de ble utvist siste dag av skolen, og ved å få omgjort dette så hva får de tilbake liksom? Kan noe forklare meg dette?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 Her gikk skolen altfor langt for en liten spøk, så det er bra å se at det nytter å gå oppover i systemet. Vi trenger ikke maktsyke lærere i den norske skolen. Dette er den siste i en lang rekke hendelser som viser at skolen bør være mer foreldrestyrt. Lærerne skal være der for å formidle kunnskap, og ikke noe mer enn det. Uansett så er urin fullstendig sterilt og dermed overhodet ikke farlig å drikke.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 Hvis dette var siste dag så hvorfor i det hele tatt bry seg om de ble utvist? De gikk jo ikke glipp av noe hvis de ble utvist siste dag av skolen, og ved å få omgjort dette så hva får de tilbake liksom? Kan noe forklare meg dette? Det handler om prinsipp.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Jeg lurer på hva slags signaler dette sender til dagens unge. Her er det fritt fram for å gjøre det jeg vil fordi mamma og pappa kommer til å berge meg utav eventuell trøbbel Jeg synes ikke straffen var for streng. Greit, ingen drakk av flaska -DENNE GANGEN, men hvem vet hva som kunne ha skjedd hvis noen faktisk gjorde det. Man har det rent hygieniske aspektet, men hva hvis en av de små pissmaurene hadde vært bærer av en eller annen sykdom som kunne ha blitt ført videre? For en forkastelig person du er som kan sitte der bak tastaturet ditt og kalle små barn for maur. Det skulle ikke forbause meg om du er lærer.
Gjest brutal_mann Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 Uansett så er urin fullstendig sterilt og dermed overhodet ikke farlig å drikke. Frisk urin i bæren er det ja. Ikke nødvendigvis den urinen som kommer ut.
Gjest brutal_mann Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 Det er skremmende å se hvordan foreldre kjemper for at poden skal ha et rent rulleblad når poden faktisk oppfører seg som en komplett idiot og fortjener de flekker vedkommende legger opp til. En skal ta straffen og konsekvensen for sine handlinger med rak rygg! Klarer en ikke det så er en en ussel liten skapning.
Relativista Skrevet 8. august 2009 #13 Skrevet 8. august 2009 (endret) Frisk urin i bæren er det ja. Ikke nødvendigvis den urinen som kommer ut. Det stemmer. De første dråpene kan inneholde bakterier, selv om det er sjeldent hos gutter. Så den som hadde drukket urinen hadde vel fått i seg like mange bakterier som i en, øh, halv bit av en hamburger fra Mc-ern? Endret 8. august 2009 av Relativist1
Relativista Skrevet 8. august 2009 #14 Skrevet 8. august 2009 Det er skremmende å se hvordan foreldre kjemper for at poden skal ha et rent rulleblad når poden faktisk oppfører seg som en komplett idiot og fortjener de flekker vedkommende legger opp til. En skal ta straffen og konsekvensen for sine handlinger med rak rygg! Klarer en ikke det så er en en ussel liten skapning. Gode foreldre setter barna sine foran alt annet, også foran samfunnet ellers.
Relativista Skrevet 8. august 2009 #15 Skrevet 8. august 2009 (endret) Her gikk skolen altfor langt for en liten spøk, så det er bra å se at det nytter å gå oppover i systemet. Vi trenger ikke maktsyke lærere i den norske skolen. Dette er den siste i en lang rekke hendelser som viser at skolen bør være mer foreldrestyrt. Lærerne skal være der for å formidle kunnskap, og ikke noe mer enn det. Uansett så er urin fullstendig sterilt og dermed overhodet ikke farlig å drikke. Jeg er helt enig med deg. Glad for at det fins folk som også er det. Noen som fikk med seg hvordan elevene ble ferska? Det skjønte ikke jeg. Endret 8. august 2009 av Relativist1
Twink Skrevet 8. august 2009 #16 Skrevet 8. august 2009 Jeg synes ikke rektoren gikk for langt i denne saken. Hva har de aktuelle barna lært i denne saken? Får du straff når du gjør noe galt, er det bare å sutre til foreldrene, og de ordner opp. Var jo ikke akkurat en forferdelig straff de fikk, en innrømmelse ovenfor foreldrene og utvisning resten av dagen?? Tror en del flere barn trenger å lære seg at handlinger har konsekvenser, og disse barna vil jo tydeligvis ikke lære seg det hjemme. Synes det var veldig dumt at kommunen overstyrte straffen, hadde det vært en stor og urimelig straff, hadde det vært noe annet.
Gjest kk Skrevet 8. august 2009 #17 Skrevet 8. august 2009 Vi trenger ikke maktsyke lærere i den norske skolen. Dette er den siste i en lang rekke hendelser som viser at skolen bør være mer foreldrestyrt. Lærerne skal være der for å formidle kunnskap, og ikke noe mer enn det. HURRA, sier jeg som lærer da. Fingeren opp for at dere foresatte oppdrar barna deres selv For jeg kunne mer enn gjerne klart meg uten følgende: telefon klokka 22.30 på kvelden om at "sønnen min nekter å legge seg, hva skal jeg gjøre? Han hører jo på deg hver dag, kanskje du kan snakke med han?" eller "hva skal datteren min ha med på skolen i morgen, eller kanskje hun har fått ukeplan?" (Hun hadde selvfølgelig ukeplan i sekken, faktisk ukeplaner for flere uker ligger usignert i sekken.) eller foresatte som rev opp døra i undervisningstid og skjeller meg ut foran full klasse, pga en konflikt sønnen deres hadde hatt med læreren dagen før. De glemte bare å spørre om jeg var den læreren først..... ...og jeg kunne gitt mange flere eksempler av ulik karakter. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor mange spesielle foresatte som finnes. Heldigvis finnes det mange kloke og fornuftige foresatte også
Gjest brutal_mann Skrevet 8. august 2009 #18 Skrevet 8. august 2009 Gode foreldre setter barna sine foran alt annet, også foran samfunnet ellers. Det beste med det er jo at samfunnet tar seg av disse idiotene på sitt eget sett. Den straffen fører i enkelte tilfeller til død. Hvor smart er det å sette barna fremfor samfunnets normer?
Kosemose Skrevet 8. august 2009 #19 Skrevet 8. august 2009 Her gikk skolen altfor langt for en liten spøk, så det er bra å se at det nytter å gå oppover i systemet. Vi trenger ikke maktsyke lærere i den norske skolen. Dette er den siste i en lang rekke hendelser som viser at skolen bør være mer foreldrestyrt. Lærerne skal være der for å formidle kunnskap, og ikke noe mer enn det. Uansett så er urin fullstendig sterilt og dermed overhodet ikke farlig å drikke. Fader så provosert jeg ble nå. Maktsyke lærere?? Urin ikke farlig å drikke?? Vi drikker da vel ikke andres urin selv om det ikke per def er farlig??? Syns du dette var en grei ting av barna å gjøre? Morsom liten spøk? Hadde du syntes det samme hvis du hadde tatt deg en støyt av noens urin i den tro at det var brus? Og når det gjelder skolens oppgave så oppfordrer jeg deg til å sette deg inn i gjeldende læreplan. Skolens oppgave er nok litt mer enn å formidle tall- og bokstavkunnskap... En annen ting er at det er utrolig mange foreldre som forventer at skolen og/eller "samfunnet" skal oppdra og ordne opp med sine barn. Samtidig som det er utrolig mange foreldre som oppdrar sine barn til å være små prinser og prinsesser som ikke lærer det døyt om behovsutsettelse, det å gjøre ting som ikke er lystbetont, det å ikke alltid være først og få det beste, osv.
Gjest pep Skrevet 8. august 2009 #20 Skrevet 8. august 2009 Gode foreldre setter barna sine foran alt annet, også foran samfunnet ellers. Nope, gode foreldre lærer barna sine å være gode medmennesker og ta ansvar for sine handlinger. De fleste setter barna sine foran alt, det er ikke ensbetydende med at de ikke skal ha konsekvenser eller frafall av goder. Hvordan skal du egentlig sette barna dine FORAN samfunnet? De er og blir medlemmer av samfunnet, med alle lover og rettigheter, om du vil eller ei. pax
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå