janne84 Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 Ja overskriften sier vel seg selv. Når barnet ditt begynner i barnehage, hva slags informasjon vil du ha da? Noen vil vite hvordan de feirer bursdag, andre kanskje om hvor ofte barnehagen går på tur. Så hva vil du vite av informasjon?
Gjest gtg Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Jeg vil vite alt! Synes vi får alt for lite informasjon fra barnehagen. Det jeg spesielt vil vite er: *hvordan organiseres dagen? *mat, hvordan og når. *organisering av grupper, team osv (altså hvordan barna deles opp til de ulike tingene) *praksis med feiring av bursdager i barnehagen og om f.eks bursdagsinvitasjoner til hjemembursdager kan deles ut i barnehagen. * hvor mye og hva slags skifteklær forventer barnehagen at man skal ha? trenger man f.eks to ytterdresser eller to sett regntøy? *hvilke læringsmål og satsningsområder har barnehagen og hvordan jobber man med dette?
Far til 2 Skrevet 8. august 2009 #3 Skrevet 8. august 2009 (endret) Ja overskriften sier vel seg selv. Når barnet ditt begynner i barnehage, hva slags informasjon vil du ha da? Noen vil vite hvordan de feirer bursdag, andre kanskje om hvor ofte barnehagen går på tur. Så hva vil du vite av informasjon? Selv var jeg veldig opptatt av rollespillet og hvilken "rolle" mine barn tok i leken. Ting som om barna ble "passive tilskuere", "aktive deltager", "ble ledet" eller "var leder". var viktig. Også hvilke typer lek barna likte (ute, inne, grave, løpe, fysisk lek eller kreativ lek som tegning, etc) var viktig. Dessuten var jeg opptatt av samspillet med andre barn, hvor godt var barnet akseptert av andre (dvs populær) og hvordan reagerte det på "kritikk" av andre barn og voksne. Dette var nok viktig for meg ettersom jeg var samværspappa og derfor hadde altfor lite samvær til å lage meg min egen formening om barna på en god måte, men et veldig godt samarbeid med personalet gjorde at jeg fikk all den informasjonen jeg trengte og ønsket. Idag er jeg bostedsforelder og kan i større grad gjøre meg opp min egen mening, så informasjonsbehovet er sikkert veldig avhengig av hvilken rolle en selv har når barna er i barnehagealder. Endret 8. august 2009 av Far til 2
Susan Sto Helit Skrevet 8. august 2009 #4 Skrevet 8. august 2009 Synes den viktige informasjonen er følgende: -dagsrytme -informasjon om hvor mye barna er ute. -Mat, hva og når? (Hvor mye forventes det at vi har med selv, og hva er lov/ikke lov? Og hva med drikke? - Evt. soving (Ute/inne, må vi ha med soveplass selv.) - Hva trengs av klær/skifteklær osv i barnehagen. -Solkrem Hvem smører, og når? - Barnehagen pedagogiske mål o.l. - Hva man jobber med i barnehagen (Temaer o.l.) - Navn på de ansatte på avdelingen og hvem som er barnets primærkontakt. - Hvor ofte er man på tur, og hva forventes det at vi har med da?
jolie Skrevet 8. august 2009 #5 Skrevet 8. august 2009 For meg er det aller viktigst å vite om barnet mitt trives og hvem hun leker sammen med. Og selvfølgelig litt om hva de har gjort i løpet om dagen slik at vi kan føre en samtale om det hjemme. Det er selvfølgelig kjekt å vite sånne ting som når barna skal på tur slik at man har med egnede klær og matpakke, men alt annet kan jeg spørre meg til om jeg ønsker å vite det. Det er overhodet ikke viktig for meg å vite om lunsj er 11.30 eller 12.30, så lenge jeg vet at de får mat. Og oppstår det problemer (som fx solbrenthet fordi barnet mitt ikke er smurt - enten pga glemsomhet eller misforståelse - så får jeg ta det etterhvert. Det koster meg faktisk litt å ikke ha full kontroll over barnhagedagen etter å ha hatt henne hjemme i over tre år, men jeg innser at jeg faktisk ikke trenger stålkontroll over hverdagen hennes. Jeg synes det er viktigere at barnehagen har den informasjonen de trenger om mitt barn, og at vi har en god dialog slik at vi kan løse problemer når de oppstår.
Gjest førskolelærer Skrevet 8. august 2009 #6 Skrevet 8. august 2009 Har jobbet i barnehage i mange år og erfaringen sier at alle foreldre ønsker ulik informasjon. Noen vil vite alle detaljer om alt, mens andre ikke virker spesielt interessert i noe. Derfor er det vanskelig å lage en standardmal for informasjon til foreldre. Det er nok ulikt fra barnehage til barnehage hvordan man løser det, men hos oss har vi noe informasjon som gis til alle (dagsrytme, praktiske ting som skiftetøy, mat/måltider, faglig satsingsområde osv). I tillegg oppfordrer vi foreldrene til å spørre om alt de lurer på. Vi lærer oss fort til hvilke foreldre som er interessert i hvilken informasjon og prøver så godt vi kan å imøtekomme den enkelte. Stort sett tror jeg de fleste foreldre er fornøyd med informasjonen de får, men vi er som sagt avhengige at foreldrene spør, umulig for oss å hvite hva hver enkelt er opptatt av ellers!
janne84 Skrevet 8. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2009 Har jobbet i barnehage i mange år og erfaringen sier at alle foreldre ønsker ulik informasjon. Noen vil vite alle detaljer om alt, mens andre ikke virker spesielt interessert i noe. Derfor er det vanskelig å lage en standardmal for informasjon til foreldre. Det er nok ulikt fra barnehage til barnehage hvordan man løser det, men hos oss har vi noe informasjon som gis til alle (dagsrytme, praktiske ting som skiftetøy, mat/måltider, faglig satsingsområde osv). I tillegg oppfordrer vi foreldrene til å spørre om alt de lurer på. Vi lærer oss fort til hvilke foreldre som er interessert i hvilken informasjon og prøver så godt vi kan å imøtekomme den enkelte. Stort sett tror jeg de fleste foreldre er fornøyd med informasjonen de får, men vi er som sagt avhengige at foreldrene spør, umulig for oss å hvite hva hver enkelt er opptatt av ellers! Ja det er sant. Jobber selv i bhg, hadde tenkt å lage en oversikt over diverse ting. Så derfor tenkte jeg å spørre her hva slags informasjon som er viktig. Merker godt at det er noe som ikke leser noe av info som blir delt ut, mens andre vil mer.
jente 79 Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 Jeg må innrømme at noe av det jeg følte meg mest usikker på når jeg skulle ha med lillegutt i barnehage for første gang på mandag var hva jeg skulle ha med av klær. Hvor mye trenger han og hva... Ellers er jeg også nysgjerrig på hvordan dagen blir lagt opp. Også har jeg vært nysgjerrig på hvor mye han har spist, drukket og sovet nå første uka. Er jo like nytt for han som for meg... Er også interessert i planer videre, hva de skal jobbe med og lignende. Men siden de har planleggingsdager snart så håper jeg vi får mer info etter dem. Bursdagsfeiring er også en ting jeg er nysgjerrig på. Skal vi ha med noe eller ikke. Men han heldigvis god tid der... Hvem han leker med og hvordan barnehagen oppfatter han regner jeg med at kommer fram på foreldresamtale. Foreløpig har han bare vært der en uke, så litt tidlig å få svar på sånt. Men siden han kommer hjem blid som en sol hver dag og smiler fra øre til øre når jeg leverer han, så regner jeg med at han har det veldig bra
Malama Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 Nå har ikke min fått plass, men om/når han får det ermye jeg ville likt å vite, det meste er vel allerede nevnt. Dagsrytmen Mat, hva ha med, hva er lov etc. Bursdager, feiring i bh og invitason til hjemme Turvaner (hvor ofte og hvor? sånn generelt altså, mer detaljert etterhvert) Mål og planer Navn på ansatte vil ha med å gjøre Soveplass Klesbehov (selvsagt tilpasser vi våre egne vaner også, men sånne "minimumskrav") Kjernetid (når de senest må leveres, og når vi tidligst kan hente) Om/når vi kan komme på besøk og snakke med dem Og egentlig mest mulig annet. Som førstegangsmamma vil jeg vite mest mulig, jeg har jo null erfaring. Og når han først har begynt, er selvsagt trivsel, hva han gjør på og sånn meget aktuelt, men DET er jo ikke sånn "fellesinfo" da
Gjest førskolelærer Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Jeg må innrømme at noe av det jeg følte meg mest usikker på når jeg skulle ha med lillegutt i barnehage for første gang på mandag var hva jeg skulle ha med av klær. Hvor mye trenger han og hva... Ellers er jeg også nysgjerrig på hvordan dagen blir lagt opp. Også har jeg vært nysgjerrig på hvor mye han har spist, drukket og sovet nå første uka. Er jo like nytt for han som for meg... Er også interessert i planer videre, hva de skal jobbe med og lignende. Men siden de har planleggingsdager snart så håper jeg vi får mer info etter dem. Bursdagsfeiring er også en ting jeg er nysgjerrig på. Skal vi ha med noe eller ikke. Men han heldigvis god tid der... Hvem han leker med og hvordan barnehagen oppfatter han regner jeg med at kommer fram på foreldresamtale. Foreløpig har han bare vært der en uke, så litt tidlig å få svar på sånt. Men siden han kommer hjem blid som en sol hver dag og smiler fra øre til øre når jeg leverer han, så regner jeg med at han har det veldig bra SPØR! Jeg er helt sikker på at du får svar på alt du vil vite, men du MÅ spørre. Du trenger ikke vente på foreldresamtale for å få greie på hvem han leker med, trivsel osv. Spør når du henter ham om dette. Ikke alle foreldre er like interessert, derfor blir du ikke "overøst" med info hver dag, men så snart personalet blir kjent med deg og dine behov får du den informasjonen som DU har behov for. Du kan også be om ekstra foreldresamtale dersom du gjerne vil ha en mer omfattende samtale enn det er rom for i hente/bringesituasjonen.
janne84 Skrevet 9. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2009 Har skrevet litt om generell info: Levering og henting: Foresatte skal alltid ha kontakt med en voksen når barnet blir levert og hentet. Er det andre enn foresatte som henter skal det gies beskjed om dette. Husk å steng porten ved levering og henting. Kjernetid: Er fra 10.00-14.00. Er innen dette tidspunktet det er aktiviteter og turer. Kommer barnet senere enn 10 og blir hentet før kl 14 så gi oss beskjed Aktiviteter: Starter ca kl 10.00. Det vil være tilrettelagte aktiviteter og opplegg. Vi jobber mye med Barns medvirkning. Samling: Er rundt kl 11.00. Vi har en fast oppbygging av samlingen, vi synger morgensang, ser hvem som er her i dag, finner ut hvilken dag og dato det er i dag. Også synger vi barna inn til måltid når samlingen er slutt. Hva samlingen handler vil variere ut ifra hva tema vi har Måltid: Er ca klokken 11.30. Barnet har med seg sin egen matpakke, drikke får de i barnehagen. Vi legger vekt på sunt kosthold. NB: det er ikke tillatt med nøttepålegg som t.d. Peanøttsmør, dette pga at vi har barn som har nøtteallergi. Hver onsdag vil det være smøremåltid, der får barnet smøre sin egen mat. Om vi er på tur kan det hende at vi har med stormkjøkken og lager mat på tur. Vi ønsker også at barnet har med seg en drikkeflaske i barnehagen. Bursdager: Når barnet har bursdag får det velge middag ut ifra en meny. Det får velge mellom pizza, fiskepinner, tomatsuppe, grøt og spagetti. Vi har bursdagssamling der vi syner bursdagssang og skyter opp «raketter». Bursdagsinvitasjoner: Vi ønsker helst at invitasjoner deles ut privat. Dette for å unngå misunnelse blant barna som ikke blir invitert. Tur: Vi vil gå på tur en gag i uken. Barnet bærer da sin egen matpakke og drikkeflaske i sekken sin. Barnehagen ligger i fantastiske omgivelser som vi vil benytte oss av. Solkrem: Barnehagen har solkrem som vi smører barnet med. Må barnet har en «spesiell» solkrem må barnet har med seg sin egen solkrem i barnehagen. Vi anbefaler at barnet blir smurt før det kommer i barnehagen. Skifteklær: Ha to skift i hyllen til barnet; truser, sokker, bukser, genser, t-skjorte osv. Vi er mye ute og nå som høsten står for tur kan barnet bil våt. Årstiden bestemmer hva man har av skiftklær. Er regndresser/støvler våte så ta det med hjem for å tørke. Det er ikke alltid det tørker i barnehagen over natten. Alt av klær\sko skal merkes. Barnehagen tar ikke ansvar for bortkommet tøy. Bleier: De som bruker bleier må ha med dette selv, det gjelder også våtservietter og salver. Soving: I egen vogn. Ha med teppe, dyne eller pose (avhengig av årstid). Også smukk\kosebamnse om barnet bruker det. Egne leker: Vi ønsker ikke at barnet har med seg privat leker. Dette fordi det er fort å gjort å rote det vekk og da blir barnet veldig lei seg. Sykdom: Barnet skal holdes hjemme til det er friskt nok til å være med på aktiviteter som skjer inne og ute i barnehagen. Det er stor smittefare i barnehagen. Egne retningslinjer for oppkast\diare. Er det noe annet dere lurer på så spør oss gjerne Ser dette greitt ut? Noe dere savner?
Malama Skrevet 9. august 2009 #12 Skrevet 9. august 2009 Bærer de sin egen matpakke i sekk helt fra begynnelsen. Altså ettåringer, som kanskje ikke engang kan gå? Sånn ellers så inormasjonen god ut den.
janne84 Skrevet 9. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. august 2009 Bærer de sin egen matpakke i sekk helt fra begynnelsen. Altså ettåringer, som kanskje ikke engang kan gå? Sånn ellers så inormasjonen god ut den. Ja de bærer i sin egen sekk, men jeg har ikke ettåringer. Har 3-6 år jeg. De på småbarn bærer sef. ingenting selv..
Frigg Skrevet 9. august 2009 #14 Skrevet 9. august 2009 Vi lager et infohefte som foreldrene får når de begynner i barnehagen. I dette får de informasjon om: * Hvem som jobber på avdelingen * Hvilke barn vi har og hvor gamle de er * Åpningstider * Dagsrytmen * Hvordan uken i grove trekk ser ut * Morgensamling * Fredagssamling (som er litt spesiell) * Info om ukeplaner og månedsbrev * hvilke dager vi har brødmat og varmmat * Turdager * Bursdagafeiringer * Klær: hva må de har og husk navning av klær * Henting/ bringing. Hvis andre skal hente må de si i fra * Temavegg * Primærkontakter * Foreldresamarbeid * Hva slags visjon har vi på avdelingen? I årsplanen står alt av plandager, bursdager, dugnader, foreldrekaffe, foreldremøter, hvilke tema vi skal jobbe med og hvordan vi skal jobbe med det samt informasjon om barnehagen som ansatte, telefonnummer, mail osv, osv.
jente 79 Skrevet 9. august 2009 #15 Skrevet 9. august 2009 Jeg synes infoen så veldig grei ut SPØR! Jeg er helt sikker på at du får svar på alt du vil vite, men du MÅ spørre. Du trenger ikke vente på foreldresamtale for å få greie på hvem han leker med, trivsel osv. Spør når du henter ham om dette. Ikke alle foreldre er like interessert, derfor blir du ikke "overøst" med info hver dag, men så snart personalet blir kjent med deg og dine behov får du den informasjonen som DU har behov for. Du kan også be om ekstra foreldresamtale dersom du gjerne vil ha en mer omfattende samtale enn det er rom for i hente/bringesituasjonen. Problemet mitt er at det er ikke jeg som henter, men mannen Han har ikke samme behovet for å skravle. Jeg la merke til at de har et oppslag på dørene om hvilke aktiviteter de har hatt hver dag. Det synes jeg er veldig fint, da får man litt generell info der. Må bare få min Kjære til å lese der Men vi har spurt vi, og jeg begynner å få oversikten. Men mye å sette seg inn i når det er første gang både for oss og han. Regner også med at ting kanskje vil forandre seg litt ettersom alle barna kommer tilbake fra ferie. Men har en gutt som er blid som en sol når han blir levert og blid som en sol når han blir hentet. Så har hatt en veldig fin barnehagestart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå