Gå til innhold

Hvordan kan jeg snakke med min mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vært så mye hos min mor, ca. 1 gang pr.uke. Jeg er voksen og har min egen familie. Men jeg har en lillebror på 14, han er hos oss hver dag, enten alene eller med en kompis. Slik har det alltid vært. I går kom min far til meg og forteller at hun er alkoholiker, drikker hver dag, og drikker sprit. Det har hun ikke gjort før. Hun har alltid vært glad i alkohol, men har holdt seg til øl og vin i helgene. Nå drikker hun også slumper (slikt som vi pleier å helle i vasken), hva som helst sa far, bare det er alkohol. Han er bekymret for min bror. Hva kan jeg gjøre, og hvordan kan jeg gripe fatt i dette uten at hun blir forbannet på meg, eller det vil si uten at hun føler jeg elsker henne mindre eller føler det som ett angrep? Far kan ikke si eller gjøre så mye. (Lang historie) Han er en stillferdig mann, og sier han først noe så blir det ett helvete. Så jeg skjønner at han ikke kan si noe. Han har mye mer å tape enn meg.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest alkoholiker
Skrevet

Jeg er selv alkoholisert og mine barn nekter å se meg mer. Nå har jeg søkt hjelp og venter på behandlingsplass. Hvis økonomien til din familie er god, trenger hun ikke vente på behandling. Det finnes private klinikker som tar cirka 50.000 kroner.

Du kan true med å kontakte barnevernet pga din bror som bare er 14. Da må hun til samtale og selv om hun ikke er motivert, blir hun det kanskje når hun får hjelp. Jeg er ikke motivert hele tiden, men jeg tar en dag av gangen nå.

Lykke til. Det kan hende at din far må gå fra din mor for at hun skal slutte å drikke. Du kan ringe en telefon for pårørende men jeg husker ikke navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...