Gå til innhold

Hvilket hundebur kan passe i bilen min ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg låner en "velvoksen" schæferhann innimellom og funderer på å kjøpe et bilbur for å få mulighet til å ta noen skogsturer etc (jeg frakter IKKE dyr usikret i bilen).

jeg har en 01 toyota avensis stasjonsvogn, hva slags burmodeller kan passe her ? det er en stor fordel om buret kan slåes sammen eller enkelt fjernes når det ikke er i bruk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at sammenleggbare bur ikke er sikre. De som er egnet for transport er faktisk spinndyre.

Skrevet

du tenker på de som er i forholdsvis kraftig stål, centimetertykke sprinkler etc ?

men vil ikke et "vanlig" bur også hindre bikkja i å fly forover i en bråstans når buret står mot seteryggen ?

Skrevet

Det er sånne jeg mener ja.

Et sammenleggbart bur vil ikke hindre noe som setene ikke vil hindre. Da kan du like gjerne sette opp gitter/netting over setene slik at han ikke hopper over, og la ham være løs bak der.

Skrevet

Mamma har Trønderbur, og er veldig fornøyd med det, svært solid og godt bur som spesialtilpasses til din bil. Hadde jeg hatt egen hund, hadde jeg ikke nølt med å bestille et Trønderbur. Men når du bare låner en hund innimellom kan det fort bli for dyrt.

Trønderbur kan dessuten ikke slås sammen, og mammas er ganske komplisert å få inn og ut av bilen. Bur bør jo dessuten stroppes fast for å sikre at de står støtt i tilfelle kollisjoner el.l., og da er det iallefall ikke særlig lett å ta dem ut og inn i en håndvending.

Men det skader jo ikke å ta kontakt med Trønderburet og høre hva de skal ha for et bur til en schæfer i en Avensis. :)

Mamma fikk for øvrig sitt tilsendt i posten.

http://www.tronderburet.no/

Skrevet
Det er sånne jeg mener ja.

Et sammenleggbart bur vil ikke hindre noe som setene ikke vil hindre. Da kan du like gjerne sette opp gitter/netting over setene slik at han ikke hopper over, og la ham være løs bak der.

jeg har gitter der, problemet er at han snor seg rundt og kommer seg frem i bilen. men ved f.eks en frontkollisjon så vil vel fortsatt de "billigburene" holde hunden på plass bak og hindre en del flygende objekter i å treffe hunden ?

Skrevet

Det skal veldig lite til for at slike bur klapper sammen.

Gjest gjest hundeeier
Skrevet

Hvis det finnes en revefarm i nærheten, kan du jo høre om de kan "sy" et bur som passer til bilen din?

Vi har flere bur av revebursnetting og de er lette å ta ut og inn av bilen (ikke sammenleggbar) og de tåler en støyt...

Skrevet
Det skal veldig lite til for at slike bur klapper sammen.

mjo, men fortsatt bedre en at bikkja kryper foran ?

Skrevet
Hvis det finnes en revefarm i nærheten, kan du jo høre om de kan "sy" et bur som passer til bilen din?

Vi har flere bur av revebursnetting og de er lette å ta ut og inn av bilen (ikke sammenleggbar) og de tåler en støyt...

blir nok litt langt å dra for meg det dessverre.

Skrevet
mjo, men fortsatt bedre en at bikkja kryper foran ?

Bruk sele.

Skrevet
Bruk sele.

de hundeselene ? no way...

har du sett hva som kan skje med brystkassa til bikkja hvis den er festet med en sånn og bilen får en bråstopp ?

da ser det ut til at det blir null skogstur på oss i stedet dessverre.

Skrevet

Nei, jeg mener bruk sele for å holde hunden baki - slik at den ikke kryper fram.

Skrevet

Hvis du ikke vil ha sammenleggbart bur, men heller ikke bur som koster mye (fek Variocage og Hercules), så ville jeg kjøpt et hardplastbur som de har på alle dyreforretninger. Ulempen er at de ikke kan foldes sammen som de sammenleggbare, men de klapper heller ikke sammen i en ulykke.

Gjest Gjest hundeeier
Skrevet

Billigste Vari-kasser har de etter min erfaring hos Felleskjøpet. Jeg anbefaler ikke de billige etterligningene..

Skrevet
Nei, jeg mener bruk sele for å holde hunden baki - slik at den ikke kryper fram.

nå skjønner jeg ikke hva slags sele du snakker om. både vanlig "tur/brystsele" og de "bilselene" til hund vil legge press på brystområdet til bikkja og gi risiko for stygge skader ved en bråstopp.

Hvis du ikke vil ha sammenleggbart bur, men heller ikke bur som koster mye (fek Variocage og Hercules), så ville jeg kjøpt et hardplastbur som de har på alle dyreforretninger. Ulempen er at de ikke kan foldes sammen som de sammenleggbare, men de klapper heller ikke sammen i en ulykke.

hvis du tenker på de "flyburene" så er det ikke plass til et stort nok sånt et i bilen min dessverre.

Billigste Vari-kasser har de etter min erfaring hos Felleskjøpet. Jeg anbefaler ikke de billige etterligningene..

vari = flybur ?

Skrevet

Du får hardplastbur i flere størrelser og som sikkert passer i bilen din. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men feks TAM Alnabru har mange bur inne i forskjellige størrelser.

Varikennel-bur er godkjent som flybur, men det finnes mange andre merker på markedet.

Skrevet (endret)
Du får hardplastbur i flere størrelser og som sikkert passer i bilen din. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men feks TAM Alnabru har mange bur inne i forskjellige størrelser.

Varikennel-bur er godkjent som flybur, men det finnes mange andre merker på markedet.

et hardplastbur som passer en diger schæfer passer definitivt ikke inn i min bil. jeg ser disse burene daglig og de er for høye.

men uansett ikke verre en at jeg lar være å ta med pelsdyret på skogstur :)

Endret av minienthe
Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet

Du trenger ikke sikre hunden i bilen. Kjører ofte hunden til en kompiss av meg, og den trives godt, der bak. Ser ikke ut som den har særlig problemer med svinger og annet som kan få henne til å falle litt om hun står oppreist.

Gjest en gjest med frynsete nerver
Skrevet
men uansett ikke verre en at jeg lar være å ta med pelsdyret på skogstur :)

Nei, du må for all del ikke frakte en hund usikret i bilen!

Sikkerheten kommer foran alt.

Jeg går ikke ut av døra uten at hjelmen min er på.

Jeg kjører alltid bil med hjelm på. Man er jo veldig utsatt for hodeskader under bilkjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...