Tiarra Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Hei! Jeg skal begynne på Høgskolen snart og har søkt stipend samt studielån. Før tordde jeg at det hele er lån til å begynne med, men at deler av det gjort om til stipend etter bestått eksamen. Men en venninne av meg sa her om dagen, at 40% av selve lånet blir gjort om. Stemmer dette? Og når jeg er ferdig med studiet, kommer jeg til å måtte betale ned gjeld uansett om jeg jobber eller ei? Betaler man ned studielån utifra hva man tjener eller er det et fast beløp alle skal betale? Tilslutt vil jeg spørre om når dere fikk pengene sendt innpå konto. For søknaden var ferdigbehandlet før èn uke siden og det står at gjeldsbrevet er sendt eller vil bli sendt ved semesterstart, vil det si at hvis jeg får brevet nå til uka og sender det avgårde igjen at jeg kan få pengene tilsendt FØR jeg begynner på skole? Jeg vet at info om hvordan pengene blir fordelt står i det brevet jeg får, men vil spørre dere allikevel da jeg er litt utålmodig og lurer på om det er annerledes enn da videregående;) Si at jeg får 40 000 i høstsemsteret, hvordan blir det fordelt? Takk:) Mvh, Tiarra
rakianne Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Hei! Jeg skal begynne på Høgskolen snart og har søkt stipend samt studielån. Før tordde jeg at det hele er lån til å begynne med, men at deler av det gjort om til stipend etter bestått eksamen. Men en venninne av meg sa her om dagen, at 40% av selve lånet blir gjort om. Stemmer dette? Og når jeg er ferdig med studiet, kommer jeg til å måtte betale ned gjeld uansett om jeg jobber eller ei? Betaler man ned studielån utifra hva man tjener eller er det et fast beløp alle skal betale? Tilslutt vil jeg spørre om når dere fikk pengene sendt innpå konto. For søknaden var ferdigbehandlet før èn uke siden og det står at gjeldsbrevet er sendt eller vil bli sendt ved semesterstart, vil det si at hvis jeg får brevet nå til uka og sender det avgårde igjen at jeg kan få pengene tilsendt FØR jeg begynner på skole? Jeg vet at info om hvordan pengene blir fordelt står i det brevet jeg får, men vil spørre dere allikevel da jeg er litt utålmodig og lurer på om det er annerledes enn da videregående;) Si at jeg får 40 000 i høstsemsteret, hvordan blir det fordelt? Takk:) Mvh, Tiarra Det stemmer at ikke hele lånet blir omgjort ja. Når du er ferdig å studere må hele lånet betales tilbake enten du får jobb eller ikke. Dersom du mottar feks dagpenger vil du kunne søke om rentefritak på lånet. Lånekassen tilbyr og betalingsutsettelse dersom man ikke klarer å betale til forfall. Nedbetalingen er uanvhengig av hva du tjener i jobben din. Gjeldsbrevet er sendt skolen din og du vil kunne hente ut pengen når semesteravgift er betalt. Slik var det hvertfall i 03 da jeg studerte. Du får utbetalt ett litt større beløp ved semesterstart og resten av lånet fordelt fram til 15 desember. I januar får du en større sum igjen.
Colargol Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 (endret) Samme system nå som i 2003 ja raikanne! Husk at de 40% av lånet som blir gjort om til prosent gjelder om du består ALLE fag. Om du f.eks. består bare tre av seks fag i løpet av to semester (et skoleår), vil prosentene som blir omgjort til stipend følge studiepoeng pr. beståtte fag. 40% er maxgrensen av lån som kan bli omgjort til stipend i løpet av en søknadsperiode. Endret 7. august 2009 av Colargol
Tiarra Skrevet 7. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2009 Det stemmer at ikke hele lånet blir omgjort ja. Når du er ferdig å studere må hele lånet betales tilbake enten du får jobb eller ikke. Dersom du mottar feks dagpenger vil du kunne søke om rentefritak på lånet. Lånekassen tilbyr og betalingsutsettelse dersom man ikke klarer å betale til forfall. Nedbetalingen er uanvhengig av hva du tjener i jobben din. Gjeldsbrevet er sendt skolen din og du vil kunne hente ut pengen når semesteravgift er betalt. Slik var det hvertfall i 03 da jeg studerte. Du får utbetalt ett litt større beløp ved semesterstart og resten av lånet fordelt fram til 15 desember. I januar får du en større sum igjen. Takk for svar! Jeg vet at ikke hele lånet blir omgjort, men da jeg gikk på videregående var det slik at stipend også var lån hvis man ikke besto og lån alltid var lån. Er det ikke slik det er uansett? Lånekassen sendte e-post til meg hvor de sier at det sender brevet til MIN adresse og ikke skolen. Jeg bare lurte på om jeg fikk pengene før jeg startet, men skal tydeligvis ikke hvis det er avhengig av semeteravgiften? Men fordelingen høres hverfall ut som på videregående:) Takker for svaret igjen:)
Tiarra Skrevet 7. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2009 Samme system nå som i 2003 ja raikanne! Husk at de 40% av lånet som blir gjort om til prosent gjelder om du består ALLE fag. Om du f.eks. består bare tre av seks fag i løpet av to semester (et skoleår), vil prosentene som blir omgjort til stipend følge studiepoeng pr. beståtte fag. 40% er maxgrensen av lån som kan bli omgjort til stipend i løpet av en søknadsperiode. Det var kjekt å vite Men det er fortsatt 40% av lånet det er snakk om? Hva med stipendet?
Annikken Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Jeg vet at ikke hele lånet blir omgjort, men da jeg gikk på videregående var det slik at stipend også var lån hvis man ikke besto og lån alltid var lån. Er det ikke slik det er uansett? Jo. De kaller det lån og stipend når du søker for å skille mellom de to, men i utgangspunktet er hele utbetalingen lån. Når du tar studiepoeng, får du omgjort lån til stipend og slipper altså å betale ned den biten som er blitt til stipend. Dersom du kun søker stipend, blir alt utbetalt som lån, og så blir det omgjort til stipend når studiepoengene tikker inn.
Colargol Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 (endret) Det var kjekt å vite Men det er fortsatt 40% av lånet det er snakk om? Hva med stipendet? Hehe, mye man ikke vet når man starter som student -da er det kjekt med oss gamlingene som har rota oss igjennom systemet før! Når du søker om det som heter "fullt lån og stipend" så vil det i praksis si at du søker om 87600,- i lån (for ett år). Når året er omme og du (som den flinke studenten du er) har bestått alle eksamene dine vil 35040,- av de 87600,- du tok opp i lån bli omgjort til stipend, altså tar staten over 40% av lånet ditt og betaler det for deg fordi du har vært skoleflink. Om du IKKE skulle klare å bestå alle eksamener vill summen som staten overtar (stipend) bli mindre -men dette kan du forandre på senere, ved å ta opp igjen faget og/eller eksamen. Forstod du nå? Endret 7. august 2009 av Colargol
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Alt regnes på en måte som lån når du først begynner, når du har bestått alle eksamenene i løpet av skoleåret får du brev fra lånekassen om at så og så mye av lånet ditt har blitt gjort om til stipend... Jeg går også på høgskolen, og jeg har alltid fått gjeldsbrevet tilsendt til meg og ikke skolen, så da sender du det bare tilbake. Og når du har betalt semesteravgiften settes pengene inn på kontoen din Husker ikke når jeg fikk betalingsinformasjonen om det, men det var kanskje rett etter at jeg hadde begynt på skolen? Pengene blir utbetalt den 15. i hver måned, blir litt over 17000 den første utbetalingen, og litt over 6000 månedene etter det!
Tiarra Skrevet 7. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2009 Jo. De kaller det lån og stipend når du søker for å skille mellom de to, men i utgangspunktet er hele utbetalingen lån. Når du tar studiepoeng, får du omgjort lån til stipend og slipper altså å betale ned den biten som er blitt til stipend. Dersom du kun søker stipend, blir alt utbetalt som lån, og så blir det omgjort til stipend når studiepoengene tikker inn. Vil det da si at dersom jeg søker om begge og består, vil jeg slippe å betale tilbake stipend OG 40% av lånet? Unnskyld, men jeg er litt forvirret her:)
Tiarra Skrevet 7. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2009 Hehe, mye man ikke vet når man starter som student -da er det kjekt med oss gamlingene som har rota oss igjennom systemet før! Når du søker om det som heter "fullt lån og stipend" så vil det i praksis si at du søker om 87600,- i lån (for ett år). Når året er omme og du (som den flinke studenten du er) har bestått alle eksamene dine vil 35040,- av de 87600,- du tok opp i lån bli omgjort til stipend, altså tar staten over 40% av lånet ditt og betaler det for deg fordi du har vært skoleflink. Om du IKKE skulle klare å bestå alle eksamener vill summen som staten overtar (stipend) bli mindre -men dette kan du forandre på senere, ved å ta opp igjen faget og/eller eksamen. Forstod du nå? Begynner kanskje å forstå litt nå, ja hehe. Men er tallene du bruker bare eksempel eller er det det høyeste man kan få? Tusen takk, forresten!
Colargol Skrevet 7. august 2009 #11 Skrevet 7. august 2009 Stipend og lån er nøyaktig det samme helt til du har bestått en eksamen -da vil noe av lånet bli omgjort til stipend.
Colargol Skrevet 7. august 2009 #12 Skrevet 7. august 2009 Tallene jeg bruker er de summene du søker om ja, fastsatt for alle studenter lande rundt på likt grunnlag -ingen får mer enn dette, men du kan søke om å få mindre. (Enten ved å søke om kun lån eller kun stipend -men de ferreste gjør dette, iallefall som førsteårs student) Her vil du kunne se satsene som gjelder for alle i år: www.lånekassen.no Selv om det står 8 760,- pr mnd. her så vil du få ca. 6500,- utbetalt i måneden. Grunnen til det er fordi de har samlet en større sum av lånet i to bolker som du får i august og januar. De fleste har større utgifter i starten av nytt semester. Staten Norge betaler også kun ut i de månedene man studerer, altså 10måneder og ikke 12. Det er oppe til debatt om man skal forandre på dette systemet nå.
Tiarra Skrevet 7. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 7. august 2009 Stipend og lån er nøyaktig det samme helt til du har bestått en eksamen -da vil noe av lånet bli omgjort til stipend. Ok:) Man skal altså ikke få både i pose og sekk. De 2 første årene på videregående har jeg kun søkt om stipend og jeg tenkte ikke å betale tilbake ett øre. Men hadde det vart slik om jeg hadde søkt både og, ville 40% av alt omgjort ved bestått eksamen? For det står fint og tydelig hva som er stipend og hva som er lån..
Annikken Skrevet 7. august 2009 #14 Skrevet 7. august 2009 Vil det da si at dersom jeg søker om begge og består, vil jeg slippe å betale tilbake stipend OG 40% av lånet? Unnskyld, men jeg er litt forvirret her:) Hehe, nei, som andre her har svart så FÅR du selvsagt ikke alle pengene. Det er en grunn til at de kaller det studielån
Colargol Skrevet 7. august 2009 #15 Skrevet 7. august 2009 Ok:) Man skal altså ikke få både i pose og sekk. De 2 første årene på videregående har jeg kun søkt om stipend og jeg tenkte ikke å betale tilbake ett øre. Men hadde det vart slik om jeg hadde søkt både og, ville 40% av alt omgjort ved bestått eksamen? For det står fint og tydelig hva som er stipend og hva som er lån.. Søker du kun om stipend slik som du gjorde på vgs. så betyr det at du kun søker om det som staten vil gi deg gratis -du låner ikke penger, men du søker om å få den lille summen de er villige til å betale om du gjør det bra. Også på høgskole/universitet så gjelder regelen om at du må være borteboer for å få stipend -men på vgs. så kan man søke stipend på andre grunnlag også (utstyrsstipend osv.) noe som faller bort på høyere utdanning. Det gjelder altså forskjellige regler for vgs. og høyere utdanning. Håper du skjønner litt av systemet! Mange av oss som allerede har studert en stund må sjekke lånekassen om og om igjen for å være sikre på all infoen -i tillegg så varierer lånesummen bittelitt for hvert år.
Tiarra Skrevet 7. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 7. august 2009 Tallene jeg bruker er de summene du søker om ja, fastsatt for alle studenter lande rundt på likt grunnlag -ingen får mer enn dette, men du kan søke om å få mindre. (Enten ved å søke om kun lån eller kun stipend -men de ferreste gjør dette, iallefall som førsteårs student) Her vil du kunne se satsene som gjelder for alle i år: www.lånekassen.no Selv om det står 8 760,- pr mnd. her så vil du få ca. 6500,- utbetalt i måneden. Grunnen til det er fordi de har samlet en større sum av lånet i to bolker som du får i august og januar. De fleste har større utgifter i starten av nytt semester. Staten Norge betaler også kun ut i de månedene man studerer, altså 10måneder og ikke 12. Det er oppe til debatt om man skal forandre på dette systemet nå. På "Dine sider" på lanekassen står det at jeg er til høsten får så så mye til stipend og så så mye til lån. Så det jeg trodde er at hele det beløpet som kalles for stipend forblir stipend dersom jeg består, og 40% av det som kalles for lån blir gjort om til stipend. Så Annikken, det er det jeg trodde jeg skulle få og ikke ALLE pengene;) Men det står at jeg får mer enn 87600,- Er det kanskje fordi jeg har barn? :klø:
Colargol Skrevet 7. august 2009 #17 Skrevet 7. august 2009 (endret) Jepp -du får nok mer i stipend fordi du har barn! Forsørgerstipend kalles vel det! Min feil at jeg sa at ingen fikk mer enn de 87600,- De som har barn får betalt mer pr. barn om de søker riktig, og man kan også søke ekstra om reisestipend. Sorry! Endret 7. august 2009 av Colargol
Tiarra Skrevet 7. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 7. august 2009 Jepp -du får nok mer i stipend fordi du har barn! Forsørgerstipend kalles vel det! Min feil at jeg sa at ingen fikk mer enn de 87600,- De som har barn får betalt mer pr. barn om de søker riktig, og man kan også søke ekstra om reisestipend. Sorry! Nei, da ingenting å si sorry for. Nå tror jeg at jeg har skjønt. Det er kanskje slik at jeg ikke skal betale tilbake det jeg får pga barna og 40% av resten. Tusen takk for tilbakemeldingene alle sammen! Natta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå