Gjest JP Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Hva slags mat er det vanlig å servere i konfirmasjon?
Chiquita Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Det kommer ann på hvor du bor. Her i Trøndelag er sodd en gjenganger
Gjest JP Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Det kommer ann på hvor du bor. Her i Trøndelag er sodd en gjenganger Bor i Vestfold.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 I min familie pleide vi ha koldtbord etterfulgt av kaffe/dessert-koldtbord- stor familie med selskaper på ca 50 personer. Hadde da et par varmretter og godt utvalg av kalde retter. NOe bestilt fra catering/baker, noe laget selv og snille tanter som tok med sine spesialiteter.
Gjest Gjest_Bitten_* Skrevet 8. august 2009 #5 Skrevet 8. august 2009 Jeg hadde deilig tapas i min yngste sønns konfirmasjon for noen år siden. Bestilte maten fra byens beste delikatesse og alle syntes maten var deilig - bortsett fra en litt eldre mann i familien som nok kunne tenkt seg noe mer tradisjonelt. Vi lar konfirmanten selv komme med ønske om hvilken mat som foretrekkes ... så varierer vi eventuelt utifra ønskene.
Gjest Marlo Skrevet 8. august 2009 #6 Skrevet 8. august 2009 Har värt i en del konfirmasjoner, og koldtbord er en gjenganger (både i Tröndelag og i Vestfold da jeg har familie på begge steder) Forskjellige salater, bröd, varme karbonader, roastbeef, skinke, dressinger etc etc
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 I min familie har har vi alltid hatt tre retters middag i konfirmasjoner. Avhengig av hvor mange gjester har vi hatt det enten borte på serveringssted eller hjemme. Bor i Oppland.
Gjest _Leela_ Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 Er fra østlandet og i min familie er stek en gjenganger (gjerne oksestek) med poteter, grønnsaker og god saus. Desserten får gjerne konfirmanten bestemme så det har gjerne blitt is med f.eks. hjemmelaget sjokoladesaus.
Rosalie Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 Der jeg kommer fra er stek vanlig hovedrett, gjerne med kjøtt fra vilt. Stek er noe av det kjedeligste jeg vet om, så i min konfirmasjon hadde vi ikke det, men kalkun med fullt tilbehør, og varme multer med vaniljeis til dessert. Favorittmaten min på den tiden. Siden det er konfirmantens dag, bør konfirmanten få bestemme menyen, innenfor rimelighetens grenser, så klart. Søskenbarnet mitt ville ha pølsebu på plena utenfor huset, og det fikk hun ikke. Så da ble det andrevalget - koldtbord med alskens snadder.
Lemona Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Enig i at konfirmanten bør kunne komme med ønsker. I de fleste konfirmasjoner jeg har vært i har vi vel fått koldtbord, men jeg hadde selv treretters middag i min (for hundre år siden.... ) Kommer jo litt an på hvor mange gjester det er, og om man skal ha det hjemme eller i et leid lokale/restaurant. Tapas er jo veldig populært om dagen, men da er det vel en fordel å ha med noen tradisjonelle koldtbordretter til den eldre garde.
Gjest SmallTalk Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 I min familie er det mest vanlig med koldtbord, og det er få som har hatt tre retters. Det mest originale jeg har vært borti var indisk mat (konfirmanten som ville ha), og dette var knall godt! I tillegg så var det en herlig kontrast til den tradisjonelle steken. Ellers så synes jeg at tapas er et godt forslag. Denne kan fint lages med noen norske vrier slik at det ikke blir så uvant for den eldre generasjonen.
Avalon Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 Er fra Vestlandet, har vært borti konfirmasjoner der du blir servert varm middag og dessert. Men er mest vant til koldtbord, det er da også veldig greit da de fleste vil finne noe de liker. I min familie er det vanlig å gå etter konfirmantens ønske. Også kake/dessert bord, det meste hjemmelaget.
Kosemose Skrevet 8. august 2009 #13 Skrevet 8. august 2009 I mn familie er nok treretters middag med stek vanlig til konfirmasjon.
Primarius Skrevet 8. august 2009 #14 Skrevet 8. august 2009 Det varierer veldig. Alt fra tradisjonelt: 3 retters middag eller koldtbord… Men har også vært på kinesisk restaurant et par ganger i konfirmasjon, som har vært veldig hyggelig. Den eldre generasjonen har gjerne vært litt skeptisk da, men blitt overbevist etterpå.
Gjest brutal_mann Skrevet 8. august 2009 #15 Skrevet 8. august 2009 Vi viste fingeren til tradisjonen og serverte det konfirmanten ville ha. Tapas! En kjempesuksess
kaprifolen Skrevet 8. august 2009 #16 Skrevet 8. august 2009 I min familie er det vanlig med treretters middag. Vi har pleid å være fra ca 40-90 i konfirmasjon i min familie. Ellers har jeg hørt om alt fra taco til indisk, tapas og "julemiddag", alt etter konfirmantens ønske! Jeg fikk også velge min mat selv, så da jeg stod var det mexicansk tomatsuppe til forrett, reinsdyr til hovedrett og hjemmelaget is med varme bjørnebær til dessert. Vi leide både lokale og kokk. Mammas venninner serverte til middag, og var gjester til kaffen, de har alltid gjort det slik med hverandre, bortsett fra hvis de er fadder til konfirmanten.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #17 Skrevet 8. august 2009 Jeg konfirmerte meg for rundt 10 år siden. Bestemte maten sammen med min onkel som er kokk og hadde ansvaret. Jeg var veldig klar på at jeg ikke ville ha tradisjonelt koldtbord med karbonadesmørbrød og eggerøre, så vi ble enige om en slags buffet/koldtbord med gjesteopptreden av varmretter. Det ble ulike pastasalater/salater, foccacia og andre typer brød, kyllinglår, indrefilet, ulike typer poteter og grønnsaker, osv. Dessert var et par ulike kaker samt ordentlig vaniljeis med varme bær. Levde på restene en uke og det var fantastisk!
Gjest Lyh Skrevet 9. august 2009 #18 Skrevet 9. august 2009 Jeg var i Kirkenes på konfirmasjon i vår og der fikk vi en knallgod fiskesuppe til forett også en reinsdyrgryte til hovedrett. Så var det jo kaker til dessert Var også i konfirmasjon i Førde i vår og der fikk vi reinsdyrstek med tilbehør også is med fruktsalat til dessert Begge deler falt i smak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå