Gå til innhold

Treige turister på veiene.

Gjest ts

Anbefalte innlegg

De siste månedene har min vei til og fra jobb tatt dobbelt så lang tid. Årsaken er turister som er livredde for norske svingte veier (eller kanskje det er utsikten som tar farten og pusten fra dem?).

Etter å ha ligget bak dem ganske så lenge (50 km/t i 80-soner), så er det ganske befriende å legge seg foran dem (ja når man endelig har komt seg forbi), for så å kjøre treigere enn dem.

Da er de hissige, tuter og blinker med lysene. Men å følge etter meg når jeg øker farten til lovlig hastighet, det klarer de ikke.

Skal man kjøre, så kjør etter fartsgrensene, skal man kjøre under, så er det greit. Men husk å slippe forbi når biler tar dere igjen. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SjangleÅsnøvle
De siste månedene har min vei til og fra jobb tatt dobbelt så lang tid. Årsaken er turister som er livredde for norske svingte veier (eller kanskje det er utsikten som tar farten og pusten fra dem?).

Etter å ha ligget bak dem ganske så lenge (50 km/t i 80-soner), så er det ganske befriende å legge seg foran dem (ja når man endelig har komt seg forbi), for så å kjøre treigere enn dem.

Da er de hissige, tuter og blinker med lysene. Men å følge etter meg når jeg øker farten til lovlig hastighet, det klarer de ikke.

Skal man kjøre, så kjør etter fartsgrensene, skal man kjøre under, så er det greit. Men husk å slippe forbi når biler tar dere igjen. God tur!

kanskje de tuter fordi du tar livsfarlige forbikjøringer? Lå i kø bak en traktor i dag, jeg var bil nr 3 etter traktoren, og bilen bak meg var så dristig at han bestemte seg for å kjøre forbi alle de tre forran seg der det både var fotgjengerovergang, utkjørsel, bratt nedoverbakke like forran, svingete og dårlig sikt. kunne gått riktig ille. Da er det klart man blir irritert og får lyst til å tute på vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje de tuter fordi du tar livsfarlige forbikjøringer? Lå i kø bak en traktor i dag, jeg var bil nr 3 etter traktoren, og bilen bak meg var så dristig at han bestemte seg for å kjøre forbi alle de tre forran seg der det både var fotgjengerovergang, utkjørsel, bratt nedoverbakke like forran, svingete og dårlig sikt. kunne gått riktig ille. Da er det klart man blir irritert og får lyst til å tute på vedkommende.

Jeg tar aldri sjanser ved forbikjøringer, og kjører kun forbi når forholdene tilsier det. Så det er nok helt sikkert ikke derfor de tuter, men det at jeg kjørte så seint (altså, de får smake sin egen medisin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri sjanser ved forbikjøringer, og kjører kun forbi når forholdene tilsier det. Så det er nok helt sikkert ikke derfor de tuter, men det at jeg kjørte så seint (altså, de får smake sin egen medisin).

Da håper jeg du får igjen når du skal ut og kjøre i andre land med annen trafikk kultur enn det vi har i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

When in Rome, do as the Romans do!

Har besøkt Roma på motorsykkel og overlevde ved å observere og følge det ordtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du får igjen når du skal ut og kjøre i andre land med annen trafikk kultur enn det vi har i Norge...

Selvsagt. Når jeg ikke kjører i Norge så kjører jeg etter de regler og ikke minst den farten som er på stedet. Tar biler meg igjen, så slepper jeg dem forbi. Det gjør jeg også i Norge. Viktig med flyt i trafikken, ikke sinker som sperrer veiene. Man kan få kjøre så seint man vil, men vis hensyn til de som vil følge fartsgrensene. Skulle da ikke være så vanskelig å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har familie fra vestlandet, og det er alltid like gøy å havne bak en bobil på svingete, smale veier med fjell på den ene siden og fjord på den andre...

Skjønner på en måte at de synes det er skummelt, men hvorfor da ikke la en mindre bil med norske skilt slippe forbi, så kan du heller følge etter den og føle deg tryggere på at den lille bilen evt møter hindringen bak svingen først!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Skien i helgen, kjøret fra Oslo. Hadde så lyst på å se mer. Så vi kjørte ned å tok Horten ferja på veien dit....Så sinka vi ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familie fra vestlandet, og det er alltid like gøy å havne bak en bobil på svingete, smale veier med fjell på den ene siden og fjord på den andre...

Skjønner på en måte at de synes det er skummelt, men hvorfor da ikke la en mindre bil med norske skilt slippe forbi, så kan du heller følge etter den og føle deg tryggere på at den lille bilen evt møter hindringen bak svingen først!? ;)

Nettopp. Enkelte av disse er nok for opptatt av all den norske naturen, så de får ikke med seg at det er biler som tar dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar biler meg igjen, så slepper jeg dem forbi. Det gjør jeg også i Norge. Viktig med flyt i trafikken, ikke sinker som sperrer veiene.

Da synes jeg du burde slutte med å kjøre forbi biler, for så å kjøre saktere enn dem og hindre trafikkflyten enda mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du klinte deg så tett i rævskjegget på turisten at de ikke kunne få øye på noe kjøretøy i sidespeilene? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du burde slutte med å kjøre forbi biler, for så å kjøre saktere enn dem og hindre trafikkflyten enda mer...

Hindrer kun dem som kjører seint, og kun noen sekunder. Kun for å "ta litt igjen".

Det er irriternede for oss som pendler 10 mil om dagen, og på grunn av turistene på bruke 25-30 min mer på reisetiden fordi disse ikke kjører etter fartsgrensene, eller ikke evner å sleppe forbi biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du klinte deg så tett i rævskjegget på turisten at de ikke kunne få øye på noe kjøretøy i sidespeilene? :gjeiper:

Nei, det gjør jeg sjeldent. Som regel er vi en rekke på mange biler som ligger og koper bak trege turister som kjører mil etter mil i 40 km/t i 80-sonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må tenke på at sist de eldre tyskerne var her, kjørte de tanks som gikk i 40 kmt ved bånn pedal, og det gikk da bare zehr gut sist, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tenke på at sist de eldre tyskerne var her, kjørte de tanks som gikk i 40 kmt ved bånn pedal, og det gikk da bare zehr gut sist, da...

Hadde de nå bare vært gamle. Det tragiske er at de aller fleste ikke er så gamle. Ofte er det unge voksne tyskere, eller for den del nederlendere i Audi, VW, eller BMW. Likevel er det visst kjekt å kjøre luseseint, og ikke bry seg om at andre vil forbi. Selvsagt kjører de fort i tunnellene (for det er sikkert skumle saker). Har jo disse som stopper ved inngangen til tunnellene, og som omtrent triller bilen gjennom.

Forøvrig har jeg god erfaring med at eldre mennesker slipper andre forbi, dersom de kjører under fartsgrensen. Det er nok heller utsikten og spenningen ved å kikke ut av vinduet og se på fjord og fjell som får turistene til å lusekjøre, samt kjøre midt i veien og ofte på feil side. Bare for å gjøre det ekstra trafikkfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nord oppfordrer fergemannskap turister med medbrakt hotell å slippe forbi all trafikken når de kjører av ferga. De gjorde det i fjor i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest kenneth

Det er ikke lett å tilfredsstille alle i Norge. Kjører du for fort, risikerer du å stifte bekjentskap med lovens lange ekstremitet. Kjører du for sakte, vekker du til live en vrede som, hvis den hadde blitt koblet til el-nettet, kunne dekket strømbehovet til et middels stort nabolag.

50 kmt/t i 80-sonen er dog litt snaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat å så på youtube når de sendte opp fly fra amerikanske hangarskip med sånn der katapult. Kunne det være noe å installere i de mest bobiltyngede norske ferger? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nord oppfordrer fergemannskap turister med medbrakt hotell å slippe forbi all trafikken når de kjører av ferga. De gjorde det i fjor i hvertfall.

Før var det da vanlig overalt at fergemannskapet vinket bobiler og biler med campingvogn inn til siden, og lot alle andre kjøre forbi når de kom av fergen. Det er en stund siden jeg har opplevd. Hvorfor de har sluttet det med aner jeg ikke, det var en veldig god praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...