Gjest Gjest_Bibbi_* Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Jeg skulle veksle fra norske kroner til svensk valuta, 1000 svenske kroner trengte jeg. Kontoen min ble belastet med 900 kr, jeg fikk seddelbunken og la den ned i veska. Noen timer senere oppdager jeg at jeg har fått 800 euro (som er noe sånt som 6300 kr) og 200 svenske kroner. Damen i skranken hadde tatt feil av sedlene. Banken er stengt imorgen, og søndag reiser jeg på ferie i to uker. Det gnager i samvittigheten min, samtidig som jeg tenker at det ikke er min feil. Hva ville du ha gjort? Beholdt pengene, eller latt de 800 euro'ene ligge igjen hjemme og så gå til banken for å fortelle om feilen etter ferien?
Cata Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Hva ville du ha gjort? Beholdt pengene, eller latt de 800 euro'ene ligge igjen hjemme og så gå til banken for å fortelle om feilen etter ferien? Jeg ville gått tilbake og fortalt om feilen etter ferien.
Miko Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Du sa det egentlig selv; samvittigheten gnager deg. Og det kommer den til å fortsette å gjøre. Det er noe med disse små fuglene som sitter på skulderen vår og ikke vil flytte seg selv om vi prøver å dytte dem bort når de er plagsomme.... Dessuten - beløpet var såpass stort at det er veldig sannsynlig at den ansatte i banken husker deg - og kommer på hva som kan ha skjedd når de finner feilen (vet ikke hvor ofte banken har opptelling av valutabeholdning) - og da kan det jo bli ganske pinlig å komme i banken neste gang. Slitsomt å måtte unngå banken også.
Lady Lovelylocks Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 Jeg har også fått feil valuta i banken. Rundt 3000 kr i Euro. Jeg gikk tilbake i banken, fikk en lommebok som takk for at jeg leverte dem tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Ring kundeservice i banken din allerede i kveld, si i fra om situasjonen, at du reiser å ferie, men at du ordner opp i det når du kommer hjem igjen. De fleste bankene har vel en kveldsåpen kundeservice? Min bank har i alle fall det.
The Kitten Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Jeg ville sagt i fra, men hva du velger å gjøre er opp til deg.
Lady La-Laa Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Du bør gjøre det samme du ville gjort dersom du oppdaget en feil som ikke gikk i din favør,,, regner med du ville gjort ditt ytterste for å få rettet opp feilen så fort du fikk anledning til det. Hvorfor skulle det plutselig ikke være like viktig å rette opp en feil bare fordi det gagner en selv? Uansett, dersom du velger å beholde pengene, så har du faktisk tatt/stjålet dem, ettersom de ikke er dine og du er fullt klar over feilen som har skjedd...
ViljaH Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 Jeg ville ha gitt tilbake pengene normalt sett, fordi det er hva man skal gjøre når man mottar noe uberettiget. Mulig jeg akkurat nå hadde beholdt pengene da jeg har hatt et par klager til banken da deres dårlige service førte til at jeg tapte penger, og derfor anså det som at universet ordnet opp
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 Jeg skulle veksle fra norske kroner til svensk valuta, 1000 svenske kroner trengte jeg. Kontoen min ble belastet med 900 kr, jeg fikk seddelbunken og la den ned i veska. Noen timer senere oppdager jeg at jeg har fått 800 euro (som er noe sånt som 6300 kr) og 200 svenske kroner. Damen i skranken hadde tatt feil av sedlene. Banken er stengt imorgen, og søndag reiser jeg på ferie i to uker. Det gnager i samvittigheten min, samtidig som jeg tenker at det ikke er min feil. Hva ville du ha gjort? Beholdt pengene, eller latt de 800 euro'ene ligge igjen hjemme og så gå til banken for å fortelle om feilen etter ferien? Som tidligere kasserer i bank så kan du være ganske sikker på at kassereren vil oppdage hva som er skjedd. Når hun gjør opp kassen telles all valuta og man ser raskt hva som er skjedd. Jeg har vært med på å gå gjennom kasseruller og videoer for å se om kunden har fått feil sedler. Når man jobber i kassen i en bank så saumfarer vi alt når vi har differanse på slutten av dagen, og jeg har til dags dato aldri opplevd at vi IKKE har funnet ut hvor feilen er.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Som tidligere kasserer i bank så kan du være ganske sikker på at kassereren vil oppdage hva som er skjedd. Når hun gjør opp kassen telles all valuta og man ser raskt hva som er skjedd. Jeg har vært med på å gå gjennom kasseruller og videoer for å se om kunden har fått feil sedler. Når man jobber i kassen i en bank så saumfarer vi alt når vi har differanse på slutten av dagen, og jeg har til dags dato aldri opplevd at vi IKKE har funnet ut hvor feilen er. Jeg må kanskje pressisere at all valuta telles ikke hver dag - men den telles når man har differanse i kassen. En dreven kasserer finner veldig raskt ut hvilke sedler som er gitt feil og da husker man veldig godt hvilken kunde som fikk sedlene. Jeg har også opplevd å gi feil til en kunde. Gav henne feil valuta, men merket det ved opptelling og fikk heldigvis ringt henne på ettermiddagen slik at hun fikk sjans til å komme innom og få byttet valutaen før hun skulle reise.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 Jeg ville definitivt gått tilbake med pengene. De er ikke dine.
Gjest Purple Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 Jeg ville definitivt levert pengene tilbake. Jeg ville også kontaktet banken så fort som mulig på telefon og sagt at jeg skulle på ferie, men ville komme og ordne opp når jeg kom tilbake.
Konservativ Mann Skrevet 8. august 2009 #13 Skrevet 8. august 2009 Jeg skulle veksle fra norske kroner til svensk valuta, 1000 svenske kroner trengte jeg. Kontoen min ble belastet med 900 kr, jeg fikk seddelbunken og la den ned i veska. Noen timer senere oppdager jeg at jeg har fått 800 euro (som er noe sånt som 6300 kr) og 200 svenske kroner. Damen i skranken hadde tatt feil av sedlene. Banken er stengt imorgen, og søndag reiser jeg på ferie i to uker. Det gnager i samvittigheten min, samtidig som jeg tenker at det ikke er min feil. Hva ville du ha gjort? Beholdt pengene, eller latt de 800 euro'ene ligge igjen hjemme og så gå til banken for å fortelle om feilen etter ferien? Banker svindler folk i hytt og pine. De overtaler gamle folk, som er på grensen til senilitet, til å investere i såkalte "garanterte spareprodukter". Bare signer her, og vips, så har du betalt en formue i signeringsavgift, og investeringen din går i MINUS over tid fordi avtalen de har inngått med banken er av en slik art at det nesten må et mirakel til for å tjene penger. Selv opplevde jeg at den tidligere banken min plutselig gjenopprettet autotrekk på en konto. Jeg mistet ca. 600 kroner, hvilket var mye for meg som student, hvorpå de beskyldte meg for å lyve og bare fnyste da jeg ba om å få pengene tilbake (mottaker var mer eller mindre konkurs og gadd ikke ta telefonen da jeg ringte). Jeg måtte true, skriftlig, med behandling i Bankklagenemnda for å få pengene tilbake. Min erfaring er at banker gjerne svindler folk, selv de svakeste blant oss, og jeg tror neppe de ville gitt DEG penger tilbake hvis de selv hadde gjort en tabbe. Selv hadde jeg beholdt pengene. (Hadde det vært snakk om en privatperson, eller en organisasjon jeg hadde hatt et minimum av sympati for, som hadde gitt meg for mye ved en feiltakelse hadde saken vært en helt annen).
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 8. august 2009 #14 Skrevet 8. august 2009 Banker svindler folk i hytt og pine. De overtaler gamle folk, som er på grensen til senilitet, til å investere i såkalte "garanterte spareprodukter". Bare signer her, og vips, så har du betalt en formue i signeringsavgift, og investeringen din går i MINUS over tid fordi avtalen de har inngått med banken er av en slik art at det nesten må et mirakel til for å tjene penger. Selv opplevde jeg at den tidligere banken min plutselig gjenopprettet autotrekk på en konto. Jeg mistet ca. 600 kroner, hvilket var mye for meg som student, hvorpå de beskyldte meg for å lyve og bare fnyste da jeg ba om å få pengene tilbake (mottaker var mer eller mindre konkurs og gadd ikke ta telefonen da jeg ringte). Jeg måtte true, skriftlig, med behandling i Bankklagenemnda for å få pengene tilbake. Min erfaring er at banker gjerne svindler folk, selv de svakeste blant oss, og jeg tror neppe de ville gitt DEG penger tilbake hvis de selv hadde gjort en tabbe.Selv hadde jeg beholdt pengene. (Hadde det vært snakk om en privatperson, eller en organisasjon jeg hadde hatt et minimum av sympati for, som hadde gitt meg for mye ved en feiltakelse hadde saken vært en helt annen). For noe sprøyt - enhver norsk bank hadde gitt deg tilbake penger som var tatt fra deg ved en feil. At du påstår at de ikke hadde gjort det viser bare hvor uvitende du er. Alle er enige i at enden banker og finansieringsforetak har opptrådd helt på grensen (og også over grensen) når det gjelder rådgivning ifm ulike spareordninger - med i alle klare tilfeller så får kunden medhold i sin sak. Jeg har jobbet i snart 20 år i kasse i bank og vet veldig godt hva jeg snakker om.
Filur Skrevet 8. august 2009 #15 Skrevet 8. august 2009 Jeg hadde gått tilbake. Ene og alene fordi de fleste har så gode rutiner at de oppdager feilen og hvem som har stukket av med pengene. Har ved en annledning fått utbetalt altfor mange tusen i lønn, så jeg tenkte litt over det. Om det hadde vert umulig for de å finne ut hvor pengene var forsvunnet hen, så hadde jeg gladelig beholdt de og storkost meg. Men å risikere framtidig lønnstrekk og svertet rykte er ikke verdt det.
Konservativ Mann Skrevet 8. august 2009 #16 Skrevet 8. august 2009 For noe sprøyt - enhver norsk bank hadde gitt deg tilbake penger som var tatt fra deg ved en feil. At du påstår at de ikke hadde gjort det viser bare hvor uvitende du er. At jeg både som privatperson og i jobben som advokatfullmektig har sett det motsatte må åpenbart være tilfeldigheter. Alle er enige i at enden banker og finansieringsforetak har opptrådd helt på grensen (og også over grensen) når det gjelder rådgivning ifm ulike spareordninger - med i alle klare tilfeller så får kunden medhold i sin sak. Da bør du lese en del av Viggo Hagstrøms uttalelser i forbindelse med disse spareproduktene. Jeg har jobbet i snart 20 år i kasse i bank og vet veldig godt hva jeg snakker om. Inhabil, med andre ord?
Konservativ Mann Skrevet 8. august 2009 #17 Skrevet 8. august 2009 Jeg hadde gått tilbake. Ene og alene fordi de fleste har så gode rutiner at de oppdager feilen og hvem som har stukket av med pengene. Har ved en annledning fått utbetalt altfor mange tusen i lønn, så jeg tenkte litt over det. Om det hadde vert umulig for de å finne ut hvor pengene var forsvunnet hen, så hadde jeg gladelig beholdt de og storkost meg. Men å risikere framtidig lønnstrekk og svertet rykte er ikke verdt det. Arbeidsgivers adgang til å trekke i lønn er svært begrenset, men det spørs om det er godt for karrieren å nekte å betake tilbake hvis du har fått for mye i lønn.
Eplefe Skrevet 8. august 2009 #18 Skrevet 8. august 2009 Arbeidsgivers adgang til å trekke i lønn er svært begrenset, men det spørs om det er godt for karrieren å nekte å betake tilbake hvis du har fått for mye i lønn.Na-ah. I de fleste jobber skriver du under på en arbeidskontrakt, og i de fleste av dem står det svart på hvitt at de forbeholder seg retten til å trekke deg i lønn om de utbetaler for mye og du ikke betaler det tilbake.
Relativista Skrevet 8. august 2009 #19 Skrevet 8. august 2009 Som tidligere kasserer i bank så kan du være ganske sikker på at kassereren vil oppdage hva som er skjedd. Når hun gjør opp kassen telles all valuta og man ser raskt hva som er skjedd. Jeg har vært med på å gå gjennom kasseruller og videoer for å se om kunden har fått feil sedler. Når man jobber i kassen i en bank så saumfarer vi alt når vi har differanse på slutten av dagen, og jeg har til dags dato aldri opplevd at vi IKKE har funnet ut hvor feilen er. Dette er hva som gnager meg. 6300 kroner er ikke nok for meg til å risikere anmeldelse. Men siden du skal på ferie, så har du et alibi. Reis bort, og se om du har hørt noe innen du kommer hjem. Har du ikke fått noe i posten, eller en beskjed på telefonsvarer, så gikk det bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå