lilla91 Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Det er sommer og sol, og det er deilig aa slappe av og glemme alt som begynner paa s og slutter paa tress. Men det JEG med dette innlegget lurer paa, er hvordna treningen DIN er i sommerferien? Tar du en pause eller kjorer du paa like hardt, om ikke hardere? Fortell om treningen din
lilla91 Skrevet 7. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 7. august 2009 Og hvordan er formen naar ferien er slutt?
Miko Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 (endret) Hvis jeg er hjemme: trener det samme som resten av året, dvs. hver dag med mindre det dukker opp ting som gjør at jeg ikke får tid. Hvis jeg er borteist på ferie: kommer an på hva som er av muligheter. Er det på et hotell m/treningsapparater f.eks. prøver jeg å få til en økt eller to i løpet av uka. Ellers blir det kanskje noen gå- eller sykkelturer. Gidder ikke stresse med trening i ferien hvis ikke jeg er på steder/type ferie som gjør at det passer greit å få trent. Det er ikke slik at jeg føler at jeg må trene som vanlig den uken. Jeg vet likevel at etter et par økter etter at jeg har kommet hjem igjen er jeg i samme form som jeg var før jeg dro. Endret 7. august 2009 av Miko
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 Iår har jeg trent som vanlig i hele sommer - faktisk mer i ferien enn ellers, men det er fordi jeg har god tid og fordi vi ikke skal reise bort før til høsten. Ellers trener jeg som vanlig, men følger senterets sommerplan.
Gjest MooCow Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Jeg var paa ferie i forrige uke og da ble det ikke noe trening, men en del aktivitet. Bortsett fra det trener jeg som normalt.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Jeg tar rett og slett pause i to måneder. Det har jeg gjort i alle år. Trener tre ganger i uken ellers i året, kanskje med unntak av desember pga. eksamenslesing og julejobbing. Det er ikke fordi jeg ser på det som 'fri' fra trening, jeg liker absolutt å trene. Men det er en rutine jeg har fått meg, jeg jobber turnus om sommeren og får ingen faste rutiner og bruker tiden jeg har til overs på stranden/hytta/med venner/på tur/med en bok på verandaen osv. Blir ikke stresset over at jeg ikke får trent.
lilla91 Skrevet 7. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2009 Så herlig det høres ut å ikke få helt panikk av å ikke få trent! Unner dere virkelig det avslappede forholdet til trening (og ikke-trening), skulle virkelig ønske jeg også kunne tenke sånn. Jeg blir inspirert Selv ødelegger jeg hver eneste dag hvor jeg ikke får trent, for meg selv, ved å tenke på det hele tiden. Et annet spørsmål: Ser dere på "trening" og "å være aktiv" som to forskjellige ting?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Jeg merker at jo mer fornøyd jeg er med livet på alle andre områder enn kropp/trening, jo mer avslappet blir jeg i forhold til det. Jeg har ei god venninne som stresser veldig med kroppen for tiden (normaltvektig og sunn, men opphengt), fordi hun er veldig stresset i forhold til studier (går litt dårlig) og hva hun skal peile seg inn på. Om trening og være aktiv er to forskjellige ting? Rart spørsmål. Synes uansett du skal tenke litt mindre. Faren min trener ikke per se, men han er allikevel mer aktiv enn enkelte av vennene mine som teoretisk sett trener.
Chanel.No5 Skrevet 7. august 2009 #9 Skrevet 7. august 2009 Første sommer jeg er hjemme i ferien så har trent som vanlig, gått litt mer turer enn i hverdagen, men slappet godt av også.. Tenker å trene som jeg gjør nå, jogger og styrketrening samt spaserturer, fortsette de gode rutinene=)
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 7. august 2009 #10 Skrevet 7. august 2009 Iår har jeg trent som vanlig i hele sommer - faktisk mer i ferien enn ellers, men det er fordi jeg har god tid og fordi vi ikke skal reise bort før til høsten. Ellers trener jeg som vanlig, men følger senterets sommerplan. Glemte å si at jeg går masse turer i ferien - raske, lange turer. For mitt vedkommende så gjør trening og mosjon meg til et bedre menneske og det føles aldri som stress. Hvis jeg en dag føler meg daff og trøtt så vet jeg at etter en treningstime eller en tur så føler jeg meg SÅÅ mye bedre .. og det slår aldri feil. Må legge til at jeg har hund som trenger sin daglige mosjon, så jeg gjør både meg og han en tjeneste ved å være aktiv. Nå i ferien er det ekstra kjekt for da er mannen også med Trening er ikke stress - det er ren terapi for mitt vedkommende
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 7. august 2009 #11 Skrevet 7. august 2009 Som friidrettsutøver, så trener jeg hardest i sommerferien, for å være i toppform til konkurranser
yoga Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 Denne sommeren har jeg ikke trent like mye som vanlig, men jeg har sjaua med mye forskjellig, så derfor har jeg allikevel hatt et temmelig høyt aktivitetsnivå til tider. Må ærlig innrømme at det blir got å komme inn i faste treningsrutiner igjen, men jeg føler meg ikke panisk i forhold til det
Chanel.No5 Skrevet 8. august 2009 #13 Skrevet 8. august 2009 (endret) Så herlig det høres ut å ikke få helt panikk av å ikke få trent! Unner dere virkelig det avslappede forholdet til trening (og ikke-trening), skulle virkelig ønske jeg også kunne tenke sånn. Jeg blir inspirert Selv ødelegger jeg hver eneste dag hvor jeg ikke får trent, for meg selv, ved å tenke på det hele tiden. Et annet spørsmål: Ser dere på "trening" og "å være aktiv" som to forskjellige ting? Prøv å slapp av mtp. trening, kroppen trenger også hvile fra trening for restitusjon og det er viktig for den å ha en pause fra å jobbe hardt på trening. Leste dette og det er ganske fornuftig: Balansen mellom belastning og restitusjon er helt nødvendig for en positiv utvikling. Når du belaster kroppen gjennom fysisk aktivitet bryter du faktisk ned muskulaturen noe. Dette skjer siden musklene blir utsatt for påkjenningen treningen fører til. I hvileperioden etter gjennomført trening bygger musklene seg opp igjen, og blir litt sterkere enn de var før påkjenningen. Denne gjenoppbyggingen skyldes at musklene ønsker å være forberedt på en lignende påkjenning seinere. Altså du har blitt sterkere. Dersom du ikke tar deg tid til denne hvileperioden, men starter ny trening for tidlig etter en avsluttet trening vil ikke muskulaturen ha klart å gjenoppbygge seg og blitt litt sterkere. På den måten vil du bryte ned muskulaturen ytterligere, og ikke en gang komme opp på det nivået du var før første treningsøkt. Dette er en form for overtrening, noe som gir negativ utvikling. Restitusjon er ikke bare å hvile etter trening, men handler også om inntak av næring. Kroppen trenger mye næring etter trening for å bygge seg opp igjen. Les litt her: http://damer.ikgrand.no/helegreia/info_om_restitusjon.htm Ang. å være aktiv så kommer det an på hva du mener som aktivitet. Men personlig anser jeg en tur i godt tempo som en rolig treningsøkt. For meg er det trening når jeg kjenner at kroppen er sliten på en god måte enten det skjer ved styrketrening, jogging eller lange turer. All aktivitet er godt for kroppen, men å slappe av er også noe jeg prioriterer! Hente meg inn! Endret 8. august 2009 av Lotte27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå