Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Anskaffet to stk dvergpapegøyer og hatt dem et par dager nå. De er regelrett livredde når vi kommer i nærheten , eller stikker hånden inn i buret. hvordan få dem tamme?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Da må du ha en goooood dose tolmod og ta det g-r-a-d-v-i-s, så får du nok tamme fugler til slutt 1) sitt i nærheten av buret, til at de har roet seg med det - og ikke blir vettskremt når du nærmer deg. 2) hold på buret (men ikke over hodehøyde på fuglene) 3) åpne døren og sitt atmed, uten å stikke ikke hånden. Lukk døren igjen etterpå. Gjør dette så lenge at de føler seg komfertable med det. (de ser at du ikke vil dem noe vondt, men lukker døren igjen) 4) stikk etterhvert inn litt av hånda, forsiktig. UTEN å ta på dem. Lukk døren og gå etter en stund. 5) når de etterhvert godtar at du har hånden i døråpningen, kan du sakte nærme deg mer og mer. (stopp når du ser de blir oppkavet og trekk deg tilbake) 6) når du har kommet så langt at du kan ha hånden inni buret hos de, uten at det oppstår panikk, kan du forsiiiiktig prøve deg på å stryke forsiktig på magen demmers. Ta bort hånden etter en stund og la de være i fred (stopp før de blir redde) 7) stikk hånden inn og stryk på de flere ganger om dagen 8) til slutt blir de så vant at de plutselig setter seg på hånden din. La de sitte på den inni buret - la de gå av, og trekk deg tilbake. 9) til syvende og sist (etter noen uker) har du forhåpentligvis fugler som er fortrolig med hånden din, og du kan skritt for skritt ta de ut av buret. Bare noen sekunder om gangen. Ta de ut, og sett de inn igjen rett etterpå. Da ser de at du ikke prøver å ta de fra den trygge burplassen. 10) nå kan du sette opp døran og sitte utenfor, så kommer de kanskje frivillig og nysgjerrig ut og vil hilse på etterhvert
Gjest gjest gjest Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Bra framgangsmåte. men istedenfor å stryke på brystet, fikk vi beskjed om å stryke på beina.. og vår baby er tam som et lam!:D fantastisk! snakker og alt!
Samsung Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 Gammel tråd dette ser jeg, men trenger noen tips. Passer en slik dverg papegøye fordi eieren er gått bort og den skal omplasseres. Jeg tror ikke eieren har brukt tid på å temme den skikkelig. Det går greit å bytte mat og vann, men den er skeptisk når folk kommer nært buret og den lager veldig mye lyd når den er alene. Jeg har forøkt å sitte en del med buret og plystre til den. Virker som den blir ivirg med flere lyder når jeg svarer den likt som den. Jeg har tatt hånden inn forsiktig noen ganger for at den skal bli vant til meg. I starten flakset den bare unna, men i dag begynte den å tygge på fingeren min. Den virket ikke sint, virket mer nysgjerrig. Men vet ikke om det er normalt å gjøre slik for å bli kjent? Den trakk seg ikke unna. Hvis jeg forsøkte å klappe den flakset den unna. På et tidspunkt virket det som den slappet helt av. Liksom blåste seg opp og ristet på plass fjærene når jeg hadde hade hånden i buret.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 18 minutter siden, Samsung skrev: Gammel tråd dette ser jeg, men trenger noen tips. Passer en slik dverg papegøye fordi eieren er gått bort og den skal omplasseres. Jeg tror ikke eieren har brukt tid på å temme den skikkelig. Det går greit å bytte mat og vann, men den er skeptisk når folk kommer nært buret og den lager veldig mye lyd når den er alene. Jeg har forøkt å sitte en del med buret og plystre til den. Virker som den blir ivirg med flere lyder når jeg svarer den likt som den. Jeg har tatt hånden inn forsiktig noen ganger for at den skal bli vant til meg. I starten flakset den bare unna, men i dag begynte den å tygge på fingeren min. Den virket ikke sint, virket mer nysgjerrig. Men vet ikke om det er normalt å gjøre slik for å bli kjent? Den trakk seg ikke unna. Hvis jeg forsøkte å klappe den flakset den unna. På et tidspunkt virket det som den slappet helt av. Liksom blåste seg opp og ristet på plass fjærene når jeg hadde hade hånden i buret. Fortsett slik!! Du er på rett spor. Ha gjerne litt hirse i hånda, og la den komme til deg. Det er en tålmodighetsprøve, men belønningen kommer til slutt. Anonymkode: 5d9a7...70b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Jeg ville ikke prøvd å klappe den. Prøv med noe godt i hånden, hirse, frukt, grønnsaker-noe du vet den liker Anonymkode: 4913e...ac9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 Ja gi den mat fra hånda, det er slik man har fått dyr tamme i uminnelige tider. Anonymkode: d3886...130
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå