Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2003 #1 Skrevet 6. august 2003 Hej Jeg er klar over at ingen her inne kan dokumentere noe som helst av medisinsk innsikt, men jeg prøver meg likevel. Det har jeg sånn at jeg har hatt endel problemer med venstrebenet (forsåvidt høyre også, men venstre er verst). Jeg har hatt en alvorlig benhinnebetennelse, senebetennelse i låret, også er det en god del "tull" med kneet. Jeg har drevet en god del hard - veldig hard trening og fysisk belastning, så det er ikke så rart noe begynner å skrike STOPP - antar jeg. Men. Jeg har nå trappet ned aktiviteten over noen måneder. Fremdeles har jeg problemer med beina. Det dukker stadig opp verk/betennelses-lignende smerte i låret, og jeg får strekk i leggen hver gang jeg har løpt i det siste (smerten sitter bak på leggen). Strekken kommer etterpå - slik at jeg ikke kan hoppe neste dag, halter delvis. Det jeg lurer på, er egentlig om det er mulig at man er for svakt bygget til enkelte ting? Fjellgåing for eksempel. Det er slik jeg har fått de siste skadene nå. Jeg mener jeg skal ha en god grunntrening for å gjennomføre turene jeg har gjort, så jeg skjønner egentlig ikke hva som skjer. Hver gang jeg gjør noe fysisk, så streiker bena mine. Noen kloke hoder her?
ragnalina Skrevet 6. august 2003 #2 Skrevet 6. august 2003 som du sier, jeg kan ikke uttale meg på faglig grunnlag her - men folk er jo forskjellig bygd til en viss grad og det er vel ikke usannsynlig at hvordan man er bygd har sammenheng med om man blir skadet eller ikke. Selv er jeg ganske lang og har en del vondt i ryggen - som legen min sa - det er klart jeg har mer belastning på korsryggen min som er 179 cm enn en som er 160 cm, blir en god del mere vekt å bære på. Ellers har jeg inntrykk at problemet med idrettsskader er at man ikke venter lenge nok för man begynner å trene igjen. Hvis skaden ikke er ordentlig leget, er det selvfölgelig lettere for å 'rive' den opp igjen. Det kan kanskje være lurt å unngå trening med veldig mye belastning, sykling og svömming er godt for vonde knær (dette kan jeg si som fagperson )
Tusenfryd Skrevet 6. august 2003 #3 Skrevet 6. august 2003 Jeg synes du skal komme deg til en skikkelig fysioterapeut. Og bor du i Oslo, så anbefaler jeg de som er eksperter på idrettsskader - nemlig NIMI. http://www.nimi.no Hvis ikke du er i nærheten av dem, så ta kontakt med noen som har peiling på slike smerter som du har, både leger og fysioterapeuter kan være ganske generelle og skrive piller og ordinere de samme øvelsene til alle som krysser deres vei. Derfor er det viktig at du tar kontakt med de som kan de du trenger at de kan. Skjønner? Lykke til og god bedring!
Fru Fomle Skrevet 6. august 2003 #4 Skrevet 6. august 2003 Det kan kanskje være lurt å unngå trening med veldig mye belastning, sykling og svömming er godt for vonde knær (dette kan jeg si som fagperson ) Sykling er ikke alltid bra for vonde knær! Jeg får vondt av og sykle med den skaden jeg har nå (det er selve bøyebevegelsen som gjør vondt). Har ikke testet ut svømming ennå.
Tusenfryd Skrevet 6. august 2003 #5 Skrevet 6. august 2003 Sykling er ikke alltid bra for vonde knær! Jeg får vondt av og sykle med den skaden jeg har nå (det er selve bøyebevegelsen som gjør vondt). Har ikke testet ut svømming ennå. Hva som gjør vondt for deg som hva og er godt for kneet ditt, kan godt være det samme. Sier ikke at det er tilfelle hos deg, for jeg er ingen fagperson eller kjenner kneet ditt. Man lærer ofte i idrettssammenheng når man tar utdannelse, at hvis man har en skade så skal man stoppe med det man gjør hvis det gjør vondt. Det er i og for seg en grei regel å forholde seg til for den som i utgangspunktet er frisk. Poenget er at få ting går over helt av seg selv. Og man er mye frekkere med å trene opp igjen - også med belastninger - nå, enn man var før. Så, noen ganger må man gjennom litt vondt der og da, men det kan gjøre veldig godt i lengden. Svømming og sykling regnes som meget skånsomme treningsformer og er mye brukt til opptrening etter skade. Det samme gjelder å gå. Ikke jogge, selvsagt, men gå. Men uansett, har man en skade som er fremmed og ny for en selv, så bør man absolutt ta kontakt med fagpersonell. Og da ikke bare sånne som skriver ut betennelsesdempende medikamenter (veldig populært for tiden) men gi faktisk og kyndig veiledning på hva som er galt, og hvordan dette skal heles. I et kne kan det finnes utallige problemer og årsaker til smerter, da holder ikke gamle familiedoktoren som er "ekspert" på alt fra meslinger til snørr, allergi og GU, som sier at vonde knær fikser vi slik og slik. Det blir for generelt.
Fru Fomle Skrevet 6. august 2003 #6 Skrevet 6. august 2003 Poenget er at få ting går over helt av seg selv. Og man er mye frekkere med å trene opp igjen - også med belastninger - nå, enn man var før. Så, noen ganger må man gjennom litt vondt der og da, men det kan gjøre veldig godt i lengden. Det der var veldig betryggende å høre, Tusenfryd! Men som du sier så bør man vite hvilken skade man har først.
Tusenfryd Skrevet 6. august 2003 #7 Skrevet 6. august 2003 Det der var veldig betryggende å høre, Tusenfryd! Men som du sier så bør man vite hvilken skade man har først.Viktigst av alt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå