Gjest OsloKvinne27 Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Greit at kjæresten bruker gaver som han har fått fra xn.. Smykker, klokker, ol..
-Englefjes- Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Ja, det synes jeg er helt naturlig å bruke. Man kan da ikke kaste ting bare fordi det er fra en eks. Unntaket er vel forlovelses- og gifteringer etc. Utover det er det jo bare ting.
Gjest Gjest_Thelma_* Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Jeg for min del kunne aldri tenke meg å bruke smykker og ringer som jeg har fått av eks-kjæresten min. Det var kjærlighetsgaver jeg fikk da vi var sammen, nå er jeg gift med en annen og gaver fra tidligere forhold er borte vekk.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 I dag har jeg på meg et smykke som jeg fikk fra eksen min. For meg er dette bare et død objekt som ikke betyr noen ting, og jeg tenker ikke to ganger på å ta det på meg. Det skal dog nevnes at mannen min ikke liker det så godt, men så lenge jeg vet at det bare er et hvilket som helst smykke for meg lar jeg ikke mannen min bestemme hva jeg skal bruke.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 Gaver fra min kjæreste er, i tillegg til en rekke smykker, speilreflekskamera, prada lommebok, mobiltelefonen min, LV veske, en mengde klær, harddiskopptaker og mye mer jeg bruker daglig. Kan ikke se for meg at jeg kaster ut alt dette, eller legger ut ting på finn, om det av en eller annen grunn skulle bli slutt. Det er da bare ting?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Gaver fra min kjæreste er, i tillegg til en rekke smykker, speilreflekskamera, prada lommebok, mobiltelefonen min, LV veske, en mengde klær, harddiskopptaker og mye mer jeg bruker daglig. Kan ikke se for meg at jeg kaster ut alt dette, eller legger ut ting på finn, om det av en eller annen grunn skulle bli slutt. Det er da bare ting? Enig. Bruker selv smykker fra en x jeg helst ikke ville ha kjent. Men smykker - synes jeg smykket er pent så bruker jeg det selvfølgelig. X'n og det han respresenterer er ihvertfall ikke noen døde ting som er vakre.
The Kitten Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Jeg synes det er helt ok. Gaver er noe man gir og tar i mot uten forbehold.
Kamikatze Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Trodde det var vanlig å returnere kjærlighetsgaver, jeg. Fordi de representerer forventninger og forursetninger som ikke ble noe av. Sånn sett kan de virke provoserende både på eksen og han nye. Men her teller åpenbart materialismen mer enn menneskelige hensyn. Rart, for vi leser jo i tråd etter tråd om at sterke kvinner er selvforsørget, og trenger ingen mann for å skaffe seg ting. Som eks ville det ikke bety så mye om jeg fikk slike ting tilbake, gi gjerne rukla til fretex eller redd barna. Som blivende eks er det et tegn på at dama ennå ikke er over eksen sin, om hun fremdeles bærer kjærlighetsgaven hans rundt halsen eller håndleddet. Retur av gaver er liksom en del av "avslutningsritualet". Mangler jenter virkelig såpass oppdragelse at de rettferdiggjør overfor seg selv at de har en såpass egoistisk og materialistisk væremåte?
Gjest Chiffon Skrevet 7. august 2009 #9 Skrevet 7. august 2009 Trodde det var vanlig å returnere kjærlighetsgaver, jeg. Fordi de representerer forventninger og forursetninger som ikke ble noe av. Sånn sett kan de virke provoserende både på eksen og han nye. Men her teller åpenbart materialismen mer enn menneskelige hensyn. Rart, for vi leser jo i tråd etter tråd om at sterke kvinner er selvforsørget, og trenger ingen mann for å skaffe seg ting. Som eks ville det ikke bety så mye om jeg fikk slike ting tilbake, gi gjerne rukla til fretex eller redd barna. Som blivende eks er det et tegn på at dama ennå ikke er over eksen sin, om hun fremdeles bærer kjærlighetsgaven hans rundt halsen eller håndleddet. Retur av gaver er liksom en del av "avslutningsritualet". Mangler jenter virkelig såpass oppdragelse at de rettferdiggjør overfor seg selv at de har en såpass egoistisk og materialistisk væremåte? Mener du virkelig at du gir gaver med forbehold om at du skal få de tilbake ved et eventuelt brudd?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #10 Skrevet 7. august 2009 Mangler jenter virkelig såpass oppdragelse at de rettferdiggjør overfor seg selv at de har en såpass egoistisk og materialistisk væremåte? Så det å beholde gaver er bare noe kvinner gjør? Mannen min har ting fra sin eks liggende, og kompisen min har ting fra sin eks også. Skal man virkelig returnere alt man har fått til jul og bursdager når det blir slutt? Skal jeg returnere/gi vekk Buffy-sesong 5, disney dvdene til samlinga mi, dataspillene etc? Smykker representerer kanskje for noen mer enn disse eksemplene mine, og jeg kan skjønne at noen ikke ønsker å bruke dette, men for meg er ting bare ting og representerer lite annet. Personlig ville jeg blitt litt lei meg om eksen min kom tilbake med alt jeg hadde gitt ham. Jeg gav jo dette til ham fordi jeg ønsket å gi det til ham, ikke fordi det var en investering i vår fremtid, og de representerte ikke håp om hva som skulle komme. En gave er for meg en gave som jeg gir for å glede, og om eksen min forsøkte å gi det tilbake ville jeg blitt fornermet. Jeg ville selvsagt foreslått at han kunne gi det til fretex om han ikke ønsket det lenger, men likevel ville det såret meg at han ikke lenger ønsket cd'en jeg gav ham, feks. Jeg ville tatt det som et slag i trynet, og et forsøk på å såre meg.
Rosalie Skrevet 7. august 2009 #11 Skrevet 7. august 2009 Greit at kjæresten bruker gaver som han har fått fra xn.. Smykker, klokker, ol.. Ja, naturligvis. Hvorfor skulle ikke han og jeg, for den sagt skyld, bruke ting vil liker og er glade i, og som er våre? Hinthint: De aller fleste har en fortid. Deal with it.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #12 Skrevet 7. august 2009 Trodde det var vanlig å returnere kjærlighetsgaver, jeg. Fordi de representerer forventninger og forursetninger som ikke ble noe av. Er det virkelig det gavene representerer? Ja, kanskje en giftering representerer dette, men de fleste andre gaver gjør jo ikke det. Jeg gir gaver fordi jeg er glad i personen, ikke fordi jeg har forventninger om fremtiden med den personen.
Rosalie Skrevet 7. august 2009 #13 Skrevet 7. august 2009 hva er forresten en "kjærlighetsgave"? (sitter her og ler, for det er kanskje et av de dølleste uttrykkene jeg noensinne har hørt) Gaver jeg gir min samboer er IKKE en investering i felles fremtid, men en gave valgt ut med omtanke, akkurat som gaver jeg gir til familie eller andre venner.
Relativista Skrevet 7. august 2009 #14 Skrevet 7. august 2009 Jeg synes det er helt ok. Gaver er noe man gir og tar i mot uten forbehold. Det synes jeg er en veldig fin holdning å ha. I hvert fall til det man selv gir bort. Trodde det var vanlig å returnere kjærlighetsgaver, jeg. Fordi de representerer forventninger og forursetninger som ikke ble noe av. Selv om bruddet er aldri så stygt, så går det også an å se det slik at en hadde en fin tid sammen også, og smykkene fikk du jo i den tiden. Ikke under forutsetning av at det aldri skulle ta slutt.
Gjest Sei Skrevet 7. august 2009 #15 Skrevet 7. august 2009 Verken jeg eller eksen har gitt hverandre tilbake noen gaver. Jeg syns i grunn det hadde vært rart hvis han ga meg tilbake noe jeg ga han for tre-fire år siden. Jeg kjøpte blant annet datamaskin til han da han begynte på skolen, hadde vært rart om han plukket ut komponentene han selv har oppgradert den med og ga den tilbak til meg. Samme gjelder smykker og klokker og andre greier. De var gaver. De er hans selv om vi ikke lenger er sammen. Og noen gaver er veldig vanskelig å gi tilbake. Allerede spist sjokolade, long-gone-blomster, kjærestetur til NY. Det lå ikke noe mindre kjærlighet bak de. Ikke vet jeg hva "kjærlighetsgave" er heller. Det lå mye kjærlighet bak alle gavene jeg ga han, jeg skjønner ikke hvorfor det betyr at jeg skal ha de tilbake? Jeg gir ikke gaver med forbehold, ei heller som investering. Jeg gir bare gaver. Jeg bruker ikke smykker og fikk dermed aldri noen, så det er ikke et problem for meg, men jeg har fremdeles et absolutt nydelig stykke kunst etter nevnte eks som har hedersplass i spisestua.
Gjest hare Skrevet 7. august 2009 #16 Skrevet 7. august 2009 det er jo forskjell på ting og ting... et av smykkene jeg har fått av min kjæreste hadde han valgt ut selv, og det betydde veldig mye for meg. dette ville jeg ikke gått med i et nytt forhold. derimot har jeg fått endel andre smykker/armbånd o.l som jeg har valgt ut selv fra enten gavekort/har sagt at jeg ønsker meg spesifikt, og disse ville jeg brukt. de betyr ikke spesielt mye for ham - og er liksom ikke er ren "kjærlighetsgave". tipper han ikke hadde kastet x-boxen, mp3spiller og alt annet mulig jeg har gitt etter hans ønske heller:P utrolig dumt å trekke frem uavhengighetsargumenter her ang gaver, dette er jo RESIPROSITETSprinsippet. jeg har har gitt minst like mye til min kjæreste som jeg har fått.
Gjest Gjest_OsloMann Skrevet 7. august 2009 #17 Skrevet 7. august 2009 Trodde det var vanlig å returnere kjærlighetsgaver, jeg. Fordi de representerer forventninger og forursetninger som ikke ble noe av. Sånn sett kan de virke provoserende både på eksen og han nye. Men her teller åpenbart materialismen mer enn menneskelige hensyn. Mangler jenter virkelig såpass oppdragelse at de rettferdiggjør overfor seg selv at de har en såpass egoistisk og materialistisk væremåte? Jeg var sammen med eksen - legendariske "kreket" - i bare 3-4 måneder, og med en del brudd innimellom. Turbulent. Men jeg hjalp henne på alle mulige måter jeg kunne, ikke minst med alt som trengtes i forhold til å flytte fra småbyen på en annen kant av landet, og til Oslo. Etter at vi hadde hatt sex, endelig, begynte hun stadig å spørre etter penger. 200 her, 300 der. En enkelt gang 500. Hun sa det bare var til hun fikk en jobb. Og jeg orket ikke tanken på at hun skulle lide (hadde 'kun' sosialhjelp å leve på den sommeren - trodde jeg), mens jeg tross alt hadde ca 5000,- mer å rutte med i måneden (men jeg måtte betale for leilighet selv, i en tredje by, studiebyen min, og denne hadde jeg brukt noen timer på å preppe for lillesøsteren hennes, som var ment å låne den den sommeren, men hun ombestemte seg og ville ikke være i den byen den sommeren likevel). Alt i alt fikk hun drøyt 2500,- av meg. I tillegg brukte jeg rundt 15.000 på forholdet vårt - hun fikk 13-14 kontantkort til mobil, siden hun maste en del om det også, og vi spiste nesten alltid ute. I tillegg hadde hun dyre utelivsvaner. Og siden forholdet for en stor del var avstandsforhold, så gikk det noen tusen i telefonregning for meg, siden det alltid var jeg som måtte ringe. I tillegg betalte jeg ene flyreisen hennes til Oslo, tur-retur (Aetat betalte den andre), boligannonse i Aftenposten osv osv. Da alt var på plass og hun kunne flytte til Oslo (jeg gikk på visning for henne i det som ble den første men svært kortvarig hybel), så fikk jeg bare en sms med takk for hjelpen og jeg er en god gutt men vi passer ikke sammen. Det hadde hun funnet ut den siste helgen jeg var der (fire dager, den helgen jeg brukte aller mest på henne - en del tusen). Alltid siden når jeg har spurt om å få tilbake pengene jeg overførte til konto og ga henne i hånden, så får jeg slengt i fleisen at hun skylder meg absolutt ingenting. Det hører med til historien at hun nevnte en hel del for meg, liksom i forbifarten, hvor mange gaver og hvilke slags, som den og den ekskjæresten hadde gitt til henne. Hint, hint, liksom. Siden fant jeg ut at hun hadde vært grovt utro mot dem alle sammen - og også mot meg, og i tillegg levd på minst én annen fyr den sommeren jeg syntes så synd på henne. Lillesøsteren, som før var emo og hennes rake motsetning, er nå blitt så golddigger/bitch, med supertynne høye hæler og nå i tillegg blondt, bleket hår hun også, at hun nesten overgår storesøster kreket, som jeg tydeligvis fungerte sugardaddy for (uten å vite det - jeg var jo blindt forelsket og helt på fortapt). Jeg kaller dem derfor for kreket og neket. Det synes jeg de helt klart har fortjent.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #18 Skrevet 7. august 2009 Greit at kjæresten bruker gaver som han har fått fra xn.. Smykker, klokker, ol.. Skulle gjerne hatt tilbake gaven jeg gav min eks, jeg tigget og ba, men han ville IKKE levere det tilbake til meg. Nå må kanskje hans kjæreste lide for det......
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #19 Skrevet 7. august 2009 Skulle gjerne hatt tilbake gaven jeg gav min eks, jeg tigget og ba, men han ville IKKE levere det tilbake til meg. Nå må kanskje hans kjæreste lide for det...... Hvilke gaver var det snakk om? Gir du gaver kun med tanke på at dere skal være sammen for alltid? Er gaver slik at han egentlig bare får dem på lån til det så blir slutt mellom dere? Og til Kamikaze, har du aldri fått gaver som MP3-spiller etc fra kjærester? Gir du disse tilbake også? For meg er ting ting, smykke eller bok har lite med saken å gjøre. Jeg er ikke ei smykkejente, så disse gavene betyr ikke mer enn sjokoladen jeg fikk når jeg var syk. Men det skal nevnes at jeg går med en ring jeg fikk på vår første ferietur sammen, hvor det er inngravert "Jeg elsker deg". Denne ville jeg selvsagt aldri gått med om det ble slutt med mannen min. Denne ringen har jeg brukt i ti år nå, og har samme verdi for meg som en giftering. Men jeg hadde ikke kvittet meg med den om det ble slutt. Jeg hadde lagt både den og gifteringen i ei eske sammen med andre ting fra forholdet. Jeg ønsker ikke å slette deler av fortiden min, men ta vare på den for å kunne ha minnene å se tilbake på.
BlackAcid Skrevet 7. august 2009 #20 Skrevet 7. august 2009 (endret) Jeg kaller dem derfor for kreket og neket. Det synes jeg de helt klart har fortjent. Jepp.. Helt klart kreket og neket.. Når det gjelder rene pengergaver anser jeg dette mer som lån, (så lenge de ikke kommer i en konvolutt der det står gratulerer med dagen kjøp deg noe fint), i alle fall dersom det er snakk om et ferskt forhold, og sånn som i kreket/neket-mannen sin situasjon. At hun spør om å få låne o.l. DA betaler man tilbake spør du meg.. Jeg syns derimot at gaver som er ting, smykker m.m. er frekt å gi tilbake, samtidig utrolig vondt å få igjen.. Uansett hvor dust den eksen måtte være.. Jeg hadde fått sjokk hadde eksen min krevd alle julegaver, bursdagsgaver ol tilbake når det ble slutt.. Vi var sammen i over 3 år, og samboere en del av tiden. Like vel gav jeg penger jeg hadde "lånt" hos han tilbake ved første mulighet. Skulle bare mangle.. Samboeren min nå gikk på en kreket/neket situasjon tidligere og lånte 10000 til dama for hun hadde ikke råd til rekninger.. Med disse reiste hun alene til Syden.. Han har lært, så jeg kan se lenge etter slikt.. :D Men, jeg er litt påpasselig med slikt også. Betaler min del av gildet. Golddiggers er mennesker som jeg ikke respekterer eller ser at kan ha noe nyttverdi i samfunnet.. Så til temaet: Nei, det er ikke dumt å bruke gaver fra ekser. Men viss det går på bekostning av ny kjæreste sin selvfølelse og trygghet.. er det kanskje ikke verdt det?! Viss du reagerer sånn på alt han måtte ha fått hos ekser, dvd, cd, sko osv har du kanskje et trygghetsproblem.. Men dersom det bare er et smykke eller det armbåndet hadde jeg forklart hvorfor akkurat den gaven var kjip å se ham med eller noe.. Det bør han forstå tenker jeg.. Så lenge det ikke er alt.. Endret 7. august 2009 av BlackAcid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå