Gjest Naturist Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Jeg var på besøk på tekstilstranda i går og det var jo en interessant opplevelse. Det er interessant både å se hvordan folk oppfører seg og å forsøke å forstå hvordan de tenker. Etter at tekstilistene har badet så setter de seg på stranda og tydeligvis ønsker å tørke seg i sola. Merker de ikke at naken hud tørker raskere enn våte klær og at det dermed er raskere og mer behagelig å være naken? For ikke å glemme helseaspektet: Færre urinveisinfeksjoner og underlivsproblemer? Det er også en interessant opplevelse å se de balansere på ett ben mens de både forsøker å håndtere et håndkle rundt seg samtidig som de forsøker å skifte fra det ene plagget til det andre. Man får nesten inntrykk av at hele deres selvrespekt og anseelse som menneske er avhengig av at ingen andre oppdager at de er utstyrt likt med halve befolkningen. Og plaggene som de bærer er jo også meget interessante. Noen plagg er så minimalistiske at det nærmest ikke er noe igjen å dekke og det er et naturlig spørsmål hvorfor de i de hele tatt har de på seg. Andre plagg virker nærmest som om de skriker etter oppmerksomhet og fremstår som store salgsplakater for bæreren: ”Kom og se hva jeg skjuler”. Jeg lurer på hva det er egentlig er bærerne av disse plaggene ønsker å fremstå som selgere av? Det er selvfølgelig et naturlig spørsmål hvorfor folk ønsker å være kledd når det er varmt i været og de er på stranda. Spesielt logisk er det ikke. Det viktigste svaret er selvfølgelig som i de fleste andre tilfelle: ”Fordi vi er vant med det og alle andre gjør det”. Det er utrolig hva mennesker kan bli vant med og begrunne kun ut fra en slik logikk. Hvis man spør så kan man også få andre svar som at det er for å vise hvor anstendig man er og for å vise at man ikke er tilgjengelig for hvem som helst. Er det ikke bedre og viktigere å vise det på andre måter enn hvordan man kler seg? Et annet argument er at man ved å ha på seg klær ”beholder noe av spenningen”. Hvis man skal ta dette argumentet alvorlig så burde man vel være påkledd sammen med kjæresten og være naken sammen med alle andre man ikke er interessert i? Men det jeg reagerer mest på er det kroppsfokuset som det virker som det er på svært mange tekstilstrender. Er det ikke etter hvert blitt nærmere 75 % av befolkningen som har fått så store problemer i forhold til sin egen kropp at de ikke besøker tekstilstrender eller kvier seg sterkt for å gjøre det? Etter et slikt besøk setter jeg stor pris på at det finnes strender hvor man kler seg etter temperatur og ikke etter klesmoter og hvor det er en aksept av alle kropper uansett størrelse, alder, skade, sykdom og avvik fra det rådende kroppsidealet. Så selv om jeg selv fortsatt er ung og i god form så vil jeg takke alle dere ”gamle menn”, ”feite kjærringer”, brystkreftopererte kvinner og andre som signalerer at ”kropp er topp” hele livet og som bidrar til å motarbeide det kroppshysteriet som vi ser i resten av samfunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå