Gjest Gjest_Blue_* Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 What to do... Jeg har flytta inn i ny leilighet som jeg skal leie. Jeg er gravid og alene. I hele dag har jeg lufta ut leiligheten fordi det var så røyklukt så jeg trodde at den som bodde her før har røyka noe han sikkert også gjorde siden det virker veldig innrøkt her. Men i hele dag har det jevnlig kommet røykluft inn til min leilighet og også nå i natt. Siden jeg er astmatiker og gravid, så merker jeg luktene og lufta mye mer enn til vanlig. Det var så ille at jeg nå måtte stå opp og sette hodet ut for å trekke frisk luft. Får kvelningsfornemmelser. Dette er ille og jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem, det er dyrt å flytte og vanskelig å finne ny bolig i disse tider også. Men kan jeg forlange at de slutter å røyke inne i sin leieleilighet? Eller er det sånn at jeg må flytte og ut med nye dyre kostnader mht kostnader ved å flytte alt igjen og depositum osv. Hva ville dere ha gjort i min situasjon? Jeg tenker på helse og velvære og dette er så ille at jeg ikke får sovet engang i denne lufta.
Colargol Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Du kan vel ikke akkurat kreve at de slutter å røyke i sin egen leilighet -men du vet jo aldri, det kan jo hende de forstår situasjonen din, og at det dermed er verdt et forsøk å spørre pent. Jeg liker å tro at de fleste mennesker er såpass oppegående at de hadde gått med på å forandre litt på røykevanene for en periode for å være gode naboer, spesielt nå når det er sommer og de kan røyke ute. (Jeg røyker selv, og ville gladelig gått ut for å røyke for å være snill, -jeg røyker forsåvidt ikke inne uansett) Om det er røyk som siver inn i gjennom vinduene fordi de står ute, så kan du jo be om at de røyker på andre siden av huset i forhold til ditt soveromsvindu i det minste. Om de ikke vil eller ikke klarer det i lengden så kanskje du kan spørre huseier (om dere leier av samme person mener jeg). Om huseier forstår så kan h*n sette krav til nabo om røyking inne, det kan jo også hende de allerede bor i en røykfri leilighet uten at huseier vet om at det røykes inne. Om naboene eier leiligheten selv og de skulle finne på å ikke ha forståelse for din situasjon så er det vel ikke så mye du kan gjøre med saken annet enn å passe på at vinduer og dører er lukket, skaffe deg en vifte eller evt. flytte.. Skåler med eddik rundt omkring i rommene vil ta mye av lukte forresten, og for å fjerne gammel røyklukt så kan du også ha eddik i vannet når du vasker! (Salmiakk hjelper også, men den lukta er jo verre enn døden fra før av så...) Håper du slipper å pakke sakene! Lykke til og gratulerer med graviditeten!
Gjest ts Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Ja, jeg skal se det an litt. De leier alle sammen så kanskje jeg skal si fra. Det var ikke noe krav om at det ikke skal røykes såvidt jeg vet men når de røyker døgnet rundt så merkes det. De røyker inne og har vinduene åpne og så har jeg vinduene åpne og da siver det inn.
TipsyTopsy Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 (endret) Da har du ingen sak. Det stemmer nok. Min mormors nabo kom og banket på døren og spurte om hun røykte. Det gjør hun, og naboen ba henne skjerpe seg snarest. Naboen mente dette sev inn i ventilene, og inn til henne. Mormor røyker fortsatt inne, men kjenner jeg henne rett har hun skjerpet seg (og vet hun henger ut av vinduet for tiden, hehe). Naboen hadde ingen sak. For i borettslaget sto det ingenting om dette i leiekontrakten blandt annet. Men å be pent gjør vel ingenting? Når jeg bodde i kollektiv for flere år siden fikk vi en "røykeklage". vi gjorde ingenting med det, og ingenting ble gjort fra vaktmesters side heller. Endret 7. august 2009 av TipsyTopsy
Gjest ts Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Har bestemt meg for å bo her til jeg finner noe annet og bedre. Uten fem storrøykere i etasjen over meg. Så jeg skal ikke klage eller noe men si fra til huseieren at jeg flytter nok snart likevel pga all røykinga.
Gjest Supermimz Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Klag, kan de ikke gjøre noe med dette så kan du si at du behøver å flytte ettersom det er farlig for deg og ikke minst ditt ufødte barn.Masse lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Du kan jo begynne med å lukke vinduet ditt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå