Gå til innhold

Jeg er fadder - hva ekstra kan jeg gjøre til konfirmasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fadder for nevøen min som skal konfirmeres neste år. Hva er vanlig for oss faddere å gjøre i forb. med konfirmasjoner? Noen tips til noe "litt ekstra" som sikkert forventes at vi faddere gjør - eller gir - eller lager? Er liksom helt blank jeg nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke fadder til min eldste nevø, men jeg er liksom Kule tante" :-)

Til hans konf lagde jeg et album (enkel scrapping) med bilder og tilhørende historier av og om han fra hele oppveksten hans. Dette satt han utrolig stor pris på, og tok det med seg da han flyttet utenlands ett år .-)

Skrevet

Jeg har ikke så mye kontakt med han og ser han egentlig relativt sjelden. Jeg har derfor ikke helt rette forutsetninger for å lage en type minnebok, ei heller sang, da jeg ikke har så mye å trekke frem i f.t. historier og minner.

Hmm.... kom til å tenke på noe; er det kanskje like vanlig at faddere ikke foretar seg noe spesielt i konfirmasjoner?

Skrevet

Min fadder holdt en tale til foreldrene mine og resten av gjengen om meg i min konfrimasjon. Dessuten gav han litt ekstra penger enn det jeg fikk hos de andre :)

Skrevet

Fadderene der jeg bor gjør ikke noe spesielt ut av det, har ikke gjort det selv heller.

Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet

Hos oss er det IKKE vanlig at faddere foretar seg noe spesielt i konfirmasjonen - ei heller at de gir flottere gaver enn de andre. Når det gjelder faddere for nevøer og nieser så har jeg ikke helt sansen for at man gir ekstra til en eller to fordi man er faddere for dem.

Gjest antigartner
Skrevet

Noe du eventuelt kan gjøre "ekstra" er å holde en tale eller skrive en sang til konfirmanten. Det er ikke uvanlig at faddere gjør dette, men jeg har ikke inntrykk av at det forventes noe helt spesielt fra fadderne i konfirmasjonen.

Noen velger å gi en ekstra fin gave til fadderbarna sine, eller en større pengesum til fadderbarna enn andre barn, mens andre unngår dette for å slippe forskjellsbehandling mellom søsken/slektninger.

Du står med andre ord ganske fritt!

Skrevet
Når det gjelder faddere for nevøer og nieser så har jeg ikke helt sansen for at man gir ekstra til en eller to fordi man er faddere for dem.

Jeg kommer fra en stor familie, og jeg tenker helt motsatt. Da jeg vokste opp, hadde jeg mange koselige tanter og onkler, men ei tante var liksom litt mer "min" fordi hun var fadderen min. Søsknene mine hadde det på samme måte med sine faddertanter/-onkler. Nå har vi også bevisst valgt å bruke tanter og onkler som faddere til våre barn, og vi synes det er koselig at det er noen som har et spesielt ansvar for å se akkurat det barnet i søskenbarnflokken.

Gjest Gjest#8
Skrevet

Jeg må forresten legge til at jeg ikke av den grunn tenker at faddertante nødvendigvis må gi en dyrere gave til konfirmasjonen enn en annen tante. Men litt mer oppmerksomhet underveis i oppveksten, og gjerne en sang eller tale til konfirmasjonen. Gaven kan med fordel være litt personlig, og har du ikke mye kontakt med konfirmanten, kan et godt tips være ei bok som har betydd noe for deg, med en skriftlig hilsen og et ønske om at han/hun også får glede av den.

Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet
Jeg kommer fra en stor familie, og jeg tenker helt motsatt. Da jeg vokste opp, hadde jeg mange koselige tanter og onkler, men ei tante var liksom litt mer "min" fordi hun var fadderen min. Søsknene mine hadde det på samme måte med sine faddertanter/-onkler. Nå har vi også bevisst valgt å bruke tanter og onkler som faddere til våre barn, og vi synes det er koselig at det er noen som har et spesielt ansvar for å se akkurat det barnet i søskenbarnflokken.

Da gjøres slikt forskjellig fra familie til familie. Hos oss har min bror og min søster akkurat like nært og godt forhold til begge mine sønner, og de får akkurat like stor gave selvom en er fadder for en av guttene.

Jeg for min del har akkurat like mye kontakt med alle mine 4 nieser og nevøer, og har aldri overhode tenkt å gi mer til niesen som jeg er fadder for.

Men som du sier - slikt varierer nok fra familie til familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...