Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner i ny jobb om ikke lenge, men har da to uker hjemme når far har permisjon. Hvordan ville dere fordelt oppgavene? Jeg mener at han skal ta mesteparten, han har tross alt ikke ferie, men det er ikke han enig i. Han mener at vi skal stå opp med babyen annenhver dag. Jeg kjenner jeg blir irritert. Han har permisjon for å bli kjent med datteren sin, og det blir helt feil for meg at jeg skal ta mesteparten av oppgavene. Det er sånn det er nå. Jeg er også uenig i ting han gjør, f.eks lar han henne gråte lenge, noe jeg ikke liker. Jeg hører på griningen hennes at hun er trøtt, men han trekker ut tiden. Jeg vet at jeg ikke skal blande meg, men det er vanskelig!!

Og en annen ting...Når jeg begynner å jobbe, skal jeg jo opp tidlig, men problemet er at han ikke våkner når hun gråter på natten, så da må jeg vekke han for å ta henne, og det er ikke bare enkelt.

Jeg gleder meg til å se hvordan han takler alt han skal gjøre på to uker. Det er ikke ferie å være hjemme med barn, og jeg har tenkt å sette like høye standarder som han han har gjort mot meg. Ryddig hus, mat på bordet, rene klær, vasket hus, handlig osv....Håper han innser hvor tungt dette egentlig er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å dele på oppgavene når begge er hjemme, uavhengig av årsaken til at vi er hjemme (ang hjemme pga permisjon eller hjemme pga ny jobb). Da står vi opp annenhver dag og den som har stått opp pusler i huset eller aktiviserer barnet.

Jeg vet ikke hvorfor du mener at du skal "kreve" en viss standard av ham, hvorfor er det du som skal sette standarden alene? Dersom han er fornøyd med et visst nivå på renslighet osv, hvorfor har du rett til å overkjøre det egentlig? Ikke for å være frekk, jeg bare lurer oppriktig på det.

Det hele går nok helt fint når du går ut i jobb. Når du har andre standarder enn ham er det ikke rart han er litt truet av din tilstedeværelse. Men når du er ute i jobb kan han konsentere seg om oppgaven sin som er å kose seg hjemme med lillenusket.

Skrevet

Det er ikke jeg som har høye standarder, det er han. Jeg er bare nysgjerrig på om han klarer å holde det samme selv...:)

Skrevet

Å, da så. Hehe, du må skrive inn og fortelle hvordan det går. Kanskje standardkravene senkes når det er han selv som skal oppfylle dem :fnise:

Skrevet

Ja, jeg skal holde dere oppdatert!! Vi får se hvordan det går!

Skrevet
Og en annen ting...Når jeg begynner å jobbe, skal jeg jo opp tidlig, men problemet er at han ikke våkner når hun gråter på natten, så da må jeg vekke han for å ta henne, og det er ikke bare enkelt.

Sett babycallen på full styrke like ved sengen. Det burde vekke de fleste ;)

Skrevet

Jeg dyttet bare til Kjære hvis jeg mente at han kunne stå opp. Han våknet gjerne da ;)

Ellers er jeg forsåvidt enig i at siden begge er hjemme kan dere dele litt på det. Men er jo samtidig en fin måte å la overgangen gå litt gradvis. Han bør kanskje få prøve seg litt, men ha muligheten til å be om hjelp hvis han lurer...

Litt oppgitt over at han skal ha en viss standard. Jeg sa klart i fra hjemme at jeg hadde ikke permisjon for å vaske gulv før lillegutt ble født. Selvfølgelig har jeg gjort ting hjemme når jeg har hatt mulighet, men jeg prioriterte å være sosial og kose meg med lillegutt. Ok, så var ikke huset vårt hverken det reneste eller det ryddigste, men vi fikk jo tatt en sjau når vi hadde mulighet.

Gjest Gjest_pappa
Skrevet
Jeg begynner i ny jobb om ikke lenge, men har da to uker hjemme når far har permisjon. Hvordan ville dere fordelt oppgavene? Jeg mener at han skal ta mesteparten, han har tross alt ikke ferie, men det er ikke han enig i. Han mener at vi skal stå opp med babyen annenhver dag. Jeg kjenner jeg blir irritert. Han har permisjon for å bli kjent med datteren sin, og det blir helt feil for meg at jeg skal ta mesteparten av oppgavene. Det er sånn det er nå. Jeg er også uenig i ting han gjør, f.eks lar han henne gråte lenge, noe jeg ikke liker. Jeg hører på griningen hennes at hun er trøtt, men han trekker ut tiden. Jeg vet at jeg ikke skal blande meg, men det er vanskelig!!

Jeg gleder meg til å se hvordan han takler alt han skal gjøre på to uker. Det er ikke ferie å være hjemme med barn, og jeg har tenkt å sette like høye standarder som han han har gjort mot meg. Ryddig hus, mat på bordet, rene klær, vasket hus, handlig osv....Håper han innser hvor tungt dette egentlig er.

Jeg synes ikke dere skal henge dere for mye opp i hvem som gjør mest. Poenget med pappapermen er at han skal få ta hovedansvaret en periode. Det kan kanskje bety at han f.eks. må finne klær (og sette seg inn i systemet som du sikkert allerede har laget for dette), han må holde styr matetid og søvntid, han bør kanskje få lov til å pakke babyens ting når dere skal ut osv.

Prøv å fordele oppgavene annerledes, og overlat planleggingen til ham. Ikke forvent at alt blir slik du ville gjort, men la ham gjøre sine egne erfaringer. Og dersom det er han som setter høye standarder, så er det vel rett og rimelig at disse følges også når han er hjemme. Men husk at dere er et team, dette er ikke noen konkurranse :)

Gjest Supermimz
Skrevet

Er han klar over den psykologiske virkningen på barnet om det ligger alene og gråter lenge?

Skrevet

Hold deg litt unna og la ham finne rytmen selv. Det er mulig han lar barnet skrike lenger enn deg fordi han prøver å få deg til å ta barnet...

Jeg synes han burde ta barnet på hverdager ettersom han har perm, så deler dere på helgen. Jeg er ikke helt sikker på om han bør ta alt av husarbeid i tillegg. Som del av perm burde han jo det, men da er jo du normalt ikke tilgjengelig. Når du er tilgjengelig (du har heller ikke ferie) så er det kanskje ikke rettferdig at du skal gjøre ingenting mens han skal gjøre alt.

Hva om du finner deg noe å gjøre de 2 ukene utenfor hjemmet? Dra inn til byen til biblioteket for å lese deg opp på noe? Dra på markaturer hele dagen? Blir snålt hvis du skal sitte på sofaen og overvåke ham, mens han må gjøre absolutt alt arbeidet.

Skrevet

Hehe, har samme situasjon i vente her, men han skal være hjemme i over 20 uker.... Jeg skal da jobbe 100% og er veldig spent på om jeg noen gang kommer til å se et vasket toalett eller i det hele tatt middag på bordet..

Han har nok også en høyere tålegrense enn meg når det gjelder gråt, men vi får se hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...