Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest UiO-student
Skrevet

Jeg har meldt meg opp til undervisning i fag, og på siden hvor jeg ser oversikt over hva jeg har meldt meg opp til så står det to kolonner med 'Poenggrense' og 'Rangeringspoeng', er det noen som vet hva dette betyr rent konkret?

Jeg har to fag med poenggrense 20 og to med poenggrense 40 og jeg har rangeringspoeng 0.

Vet jeg kan ta disse fagene, så jeg blir litt forvirret!

Videoannonse
Annonse
Gjest UiO-student
Skrevet

Skal i hvert fall holde denne på side 1 til nervene mine roer seg. :)

Skrevet

Har du funnet ut av det? Jeg har aldri sett noe sånt på studentweb, men jeg kan jo i alle fall hjelpe deg ved å dytte på tråden.

Det hjelper kanskje om du skriver hvilket fag du studerer, hvilket semester du går og hvilke fag du prøver å melde deg opp i. Er det valgfrie fag, eller er det fag som er obligatoriske i det semesteret du er inne i?

Skrevet (endret)

Jeg har sett det men det har aldri hatt noe å si for det jeg går på. På profesjonsstudiet er alle fag fast oppsatt og en har ikke så mye valg i det en vil ta.

Men jeg lurer jo på hvor de tar tallene 20 og 40 fra da. Det kan jo ikke ha noe med karakterer å gjøre.

edit. Var inne og så, jeg hadde også rangeringspoeng i to fag, 4070 sto det, hva nå enn det betyr, men jeg hadde fått invilget plass og da har det nok ikke så mye å si lengre.

Endret av Sia444
Skrevet
Har du funnet ut av det? Jeg har aldri sett noe sånt på studentweb, men jeg kan jo i alle fall hjelpe deg ved å dytte på tråden.

Det hjelper kanskje om du skriver hvilket fag du studerer, hvilket semester du går og hvilke fag du prøver å melde deg opp i. Er det valgfrie fag, eller er det fag som er obligatoriske i det semesteret du er inne i?

Jeg har ikke funnet ut av det, nei.

De er ikke direkte obligatoriske, men de er obligatoriske innenfor spesialiseringen jeg har valgt. Har fått beskjed på forhånd at det skal gå greit å velge fagene, derfor lurer jeg litt når jeg har 0 rangeringspoeng! Hvilke fag jeg studerer konkret kan ikke ha noe å si.

Gjest Gjest_Aisha_*
Skrevet

Har lurt på noe av det samme. Har funnet ut hva rangeringspoengene er, men blir ikke helt klok på poenggrensene. Har selv to emner med grenser på henholdsvis 145 og 500, og har 0 rangeringspoeng. Kanskje man ikke skal kunne melde seg på enkelte emner utenfor utdanningsplanen i denne runden av opptaket? Enkelte andre emner har jo poenggrense 0 og direkte svar, men kanskje de vil reservere plasser på noen av emnene for studenter som har det som en oppsatt del av planen. Skjønner det dog ikke helt. Emnene jeg vil ha er så vidt jeg vet relativt lite populære, og et av dem er heller ikke obligatorisk del av noe program. Så egentlig spekulerer jeg bare, og tar sannsynligvis feil. Fasiten ligger vel egentlig bare en kort mail til UiO unna, men jeg tror jeg går for å bare la være å tenke på det frem til opptaket er klart på torsdag...

http://www.sv.uio.no/studier/student/range...kategorier.html

RANGERINGSREGLER FOR DET SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAKULTET

(samme for HF og UV)

Det samfunnsvitenskapelige fakultet vil gjøre oppmerksom på at rangeringsreglene er endret fra og med opptaket høstsemesteret 2005.

Merk! Hvis du søker undervisningsopptak utenom utdanningsplanen din får du ikke rangeringspoeng, men kun utteling for antall oppnådde studiepoeng (lik kategori 6).

Kategori 1:

Emnet er obligatorisk det vil si at emnet kun kan tas i en bestemt termin (fra - og til -termin for emnet er oppgitt, og har samme verdi), poengsum: 4000.

Kategori 2:

Emnet inngår i en anbefaling (dvs en emnekombinasjon som inneholder teksten "-ANB"), og har termin - default (alternativ termin - fra) i samme termin som studentens emne, poengsum 2000.

Kategori 3:

Emnet er obligatorisk, fra - og til - termin har ulike verdier, dvs. emnet kan tas over flere terminer, poengsum 1000.

Kategori 4:

Emnet inngår i en emnekombinasjon (unntak 40 FRIE, 30 FRIE etc..) i studieprogrammet studenten er tilknyttet, poengsum 500.

Kategori 5:

Emnet avlegges som 40FRIE av en student som er opptatt på et studieprogram ved UiO, poengsum 200.

Kategori 6:

Antall oppnådde studiepoeng, begrenset oppad til 180.

Kategori 7:

Loddtrekning (ved lik rangering)

Kategori 1, 2, 3, 4, og 5 er gjensidig utelukkende, dvs de skal bare gi en av de overnevnte poengsummer

Kategori 6 skal gi poeng i tillegg til en av de øvrige poeng-kategoriene

Skrevet

Nå har det endret seg, det står rangeringspoeng 560, 560, 1060 og 1060, og poenggrensefeltet er tomt. Altså ingen som helst likhet med det som står før.

Vi satser på det betyr at jeg kommer inn på fagene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...